A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Kul att oljesystemet funkar, det är ju kalas att slippa extern pump och behållare och som bonus få mindre vikt och mindre saker som kan krångla.

Det blir intressant att höra din utvärdering av ARC, vi vill se många bilder på installationen.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag var också sugen på en sån där ARC men kände att utgifterna på skotern fick vara nog för iår.
Du får göra en seriös recension på dom där så får man se om de är nått att ha!

Funkar det som de ska så är de ju verkligen något för oss turbonördar ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Har hittat en tunnelkylare som jag tänkte ha till en vatten till luft intercooler.
Frågan är bara tror ni den kommer att räcka?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Skall denna kylare då kylas av snön och sen går det kylda vattnet till en "växlare/kylare/IC" som skall kyla den inkommande luften till turbon?

Borde väl gå att testa lite på hur mycket du kan sänka temperaturen genom att koppla upp nån "rigg"...du får hämta "snö" utanför nån ishall och simulera snösprut samtidigt som du kör vatten genom systemet ;)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Även om kylaren skulle vara lite för liten så att vattentempen stiger efterhand så bör det funka ändå.

Eftersom det handlar om relativt korta cykler när det ska kyla så borde det funka bra ändå.
Vattenvolymen samt allt material i båda kylarna ska ju värmas upp innan insugstempen börjar dra iväg.

I dragrace kör många helt utan kylare till IC-kretsen. Dom har bara en större volym isvatten som räcker för att kyla en repa.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Skall denna kylare då kylas av snön och sen går det kylda vattnet till en "växlare/kylare/IC" som skall kyla den inkommande luften till turbon?

Borde väl gå att testa lite på hur mycket du kan sänka temperaturen genom att koppla upp nån "rigg"...du får hämta "snö" utanför nån ishall och simulera snösprut samtidigt som du kör vatten genom systemet ;)
Japp det är tanken.

Är nog svårt att testa så, då snösprut kyler bättre än stillaliggande snö/is. Blir nog att prova såhär, med tanke på hur liten och felplacerad boondockers variant är så måste det funka riktigt bra att ha en kylare i tunneln, även om den är rätt liten.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Såg på frozenboost att dom körde med en typ 25x30cm radiator till sitt "350hk kit" och då snackar vi luftkylning. Med en lagom pump tror jag att modellen du har måste vara minst lika effektiv.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Nu har jag kommit på hur jag ska göra med tunnelkylaren.
Kom på att jag har ju en extra originaltunnel med kylare liggande, så jag tänkte kapa upp dom och svetsa ihop och göra den så lång tills tanken slutar. Då är det ingen risk att mattan gnager på ev kant som sticker ner om den hade vart kortare, sen viktmässigt blir det mer optimalt också i förhållande till hur stor kylaren blir.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Nu blir det lite bilder på dagens arbete.
Skönt att börja göra sina egna grejor igen, då man suttit nästan varje kväll å svetsat a-armar och frontbågar så blir man lite lagom less på det :) Nu är det bara pulverlacken jag väntar på, så ska det börjas skickas iväg sedan.

Motorn är ute ur chassiet, och har idag fixat klart chassiet. Nytt kedjehus och bytt en chassie detalj,
Fösts bort med bottenplåten under motorn. Denna del är väldigt väldigt bärande på detta chassie, är i princip denna plåt som har hållit detta chassiet bärande halva vintern :)

Utan plåten på chassiet:


När jag hade plockat lös delen som skulle bytas på chassiet så satt jag och funderade påhur man skulle förstärka detta så det inte händer kommande vinter igen... Då kollade jag på den nya delen och då var jobbet redan gjort på fabriken! Den nya delen kommer från en 2012 pro rmk så den är uppdaterad från 2011.
Den övre 2011, nedre 2012:


Dom som snackar skit om Polaris limmade chassiedelar vet inte vad dom pratar om, det är det klart bästa som hänt skotermarknaden!
Klart:


Sen började jag med kylaren till intercoolern.
Återvann kylarna jag fick över från reservdels chassiet jag skaffade tidigare.
2st pro rmk originalkylare kapade till 75cm längd, kanten ner mot tunnelsidorna bortslipade.



Hur det ser ut innan gaveln ska på plats.


Bakre gaveln på plats.


En jämförelse på den nya kylaren och den lilla lynx kylaren.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Nu är kylaren helt klar.


Ny grej jag kommit på en bränslekyl lucka :)


Monterat å klart.



(Mattspåren är från någon tidigare ägare som slarvat med mattspänningen)