A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det ser ut som en XC dämpare men enligt dom så är det bara yttre höljet som är lika, invändigt ska den vara speciellt framtagen för ARC.
Finns info om detta i bonusmaterialet i nyaste Schooled filmed ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
har monterat matta och boggie och skruvat ihop kedjehuset igen.
Nu har jag börjat lite smått på motorn.
Tog och jämförde 2011 och 2013 cylindrarna.
Injektorerna ska passa, ev så får man borra upp hålet längst in något men jag tror inte det ska behövas.
Jag kommer att få fräsa ur lite på insugssidan i motorblocket för att 2013 cylindern med sin tjockare cylinderkjol passar.
Sen mätte jag även portningen på cylindrarna och det skiljer faktisk ca 0.35mm högre avgasport på 2013 cylindern. Dom andra portarna är lika. Så där är en av anledningarna till att 2013 och framåt går något bättre. Sen är dom något magrare på toppen också så det gör sitt också.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
har monterat matta och boggie och skruvat ihop kedjehuset igen.
Nu har jag börjat lite smått på motorn.
Tog och jämförde 2011 och 2013 cylindrarna.
Injektorerna ska passa, ev så får man borra upp hålet längst in något men jag tror inte det ska behövas.
Jag kommer att få fräsa ur lite på insugssidan i motorblocket för att 2013 cylindern med sin tjockare cylinderkjol passar.
Sen mätte jag även portningen på cylindrarna och det skiljer faktisk ca 0.35mm högre avgasport på 2013 cylindern. Dom andra portarna är lika. Så där är en av anledningarna till att 2013 och framåt går något bättre. Sen är dom något magrare på toppen också så det gör sitt också.
Kul att någon faktiskt mäter upp skillnaden! I övrigt, grymma byggnationer i vanlig ordning!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Nu har jag slipat klart så att cylindern passar.
Sen har jag passat på att åtgärda ett "fel" som jag har sett på alla cfi 800 hittills.

Se här hur reedbladet ligger fint mot blocket:


Men inte här, därför dom yttre reed bladen alltid blir skadade i kanten.


Slipat ur i hörnet och nu ligger reedbladet helt mot blocket.


Lite på ena sidan och lite mer på den andra, har även slipat lite i "taket" också så det blir jämt där också.


Sådär nu passar cylindern också.


En enklare lösning är att köpa dom nya vforce 3r som har riktigt reedstop så slipper man plocka isär hela motorn, men ska man ändå göra detta så kan man spara en liten peng :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Nu har jag börjat skruva ihop motorn igen.
Har borrat lite i kolvarna också.
Hade bara hål på insugssidan förut men nu har jag även borrat avgassidan.

Insugssidan:


Avgassidan:


Sen satte jag ringgapet till 0.50mm på övre och undre ring.
Nu ska jag bara fundera på vilken topp jag ska köra med, har 3st olika att välja på, ska mäta upp den senaste toppen så jag vet vad man har att göra med.
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
Nu har jag börjat skruva ihop motorn igen.
Har borrat lite i kolvarna också.
Hade bara hål på insugssidan förut men nu har jag även borrat avgassidan.

Insugssidan:


Avgassidan:


Sen satte jag ringgapet till 0.50mm på övre och undre ring.
Nu ska jag bara fundera på vilken topp jag ska köra med, har 3st olika att välja på, ska mäta upp den senaste toppen så jag vet vad man har att göra med.
Får man fråga vad tanken är med dessa hål du borrat? oljebärare? vore intressant med en förklaring för en novis