iq 600 rr turbo

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
och funkar det inte med plenumet så hänger du lös turbon och provar igen

ALT att du har för klen retur så soppa trycket skenar?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
ja man får ju prova allt, har försökt göra en skiss på allt men det är ju ganska svårt. försöker såhär ist, bränslesystem: ifrån tanken till pumpen sedan ett t-kors den ena till förgasarna och en mätare och den andra till btr'en och därifrån till tanken igen. trycksättning av förgasare: separata slangar ifrån plenum till trottellocken en till varje förgasare. flotörhusen: en slang ifrån pitotröret som delas med ett y-kors och sen in på avluftningen till flotörhusen.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
och funkar det inte med plenumet så hänger du lös turbon och provar igen

ALT att du har för klen retur så soppa trycket skenar?
det är en 8mm inv slang som är typ 12cm lång det, tror inte att det är det som är problemet men man vet ju inte. ska även prova att sätta tillbaka std pumpen och prova att tomgasa..
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
har provat med allt, tillochmed plockat bort btr och kört med helt öppen retur. surar ändå. det ända jag kan tänka mig är att den får för lite luft igenom ett 2" rör, men det känns långsökt de åh. ev att trycksättningen av trottelhusen har nån skum inverkan på det hela.. den vill ju inte varva nått fast jag plockat bort remmen och bara tom kör inne i garaget. Men om man håller full gas och duttar till med handen för röret till plenumet så går den upp i 6000 knappt i nån sekund.. om man stryper den lite så att säga. ska försöka fixa en skiss lite senare på hur allt är kopplat.
Det är ett tecken på att den får för lite soppa, blir ju samma som att slå på choken!
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Det är ett tecken på att den får för lite soppa, blir ju samma som att slå på choken!
Jo man tycker det, men det blir svårt att förklara allt kladd i pipan och alla massiva avgaser om den skulle få för lite, plus att om man chokar så tvärlägger den av.. har ju även provat att höjja soppatrycket till 0,5bar vilket är på tok för mycket.
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
D va en faen t scooterjævel, du overser nok en bagatell, sett deg på en stol å tenk rolig å logisk gjenom det hele:)
Vanskelig å stille diagnose uten å se/høre:(
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
nu är ja lite knall, men ska formulera detta fint iag hhehehehe, när du åker fugge turbo power så måste du dra BTRen på så sätt att du eller vänta vafan jafg måste ta fram paint



som ni ser jagt är ingen konstnär spec inte efter nåra pils eler liknande, hay!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.798
849
113
Kramfors
ja man får ju prova allt, har försökt göra en skiss på allt men det är ju ganska svårt. försöker såhär ist, bränslesystem: ifrån tanken till pumpen sedan ett t-kors den ena till förgasarna och en mätare och den andra till btr'en och därifrån till tanken igen. trycksättning av förgasare: separata slangar ifrån plenum till trottellocken en till varje förgasare. flotörhusen: en slang ifrån pitotröret som delas med ett y-kors och sen in på avluftningen till flotörhusen.
Jag tycker den viktigaste detaljen fattas. Trycksättningen från plenium till BTR har du kopplat in den?

Och en sak till jag inte får ihop? Du skriver Från pump till T kors den ena till förgasare och mätare och den andra till BTRen och därifrån till tanken igen.?

.Jag hoppas att BTRen har helt separat utg för retur till tanken annars funkar det inte.

.Utg soppaledning ur BTR som har tryck får endast gå till förgasarna och soppatryckmätare. Den separat returen ut ur BTR går till tank.

.Styrtryck för bränsletrycket tas från plenium till BTR . Den Tryckledningen måste komma från plenium man får inte ta det trycket närmare turbo för då kan man få fetning i bränslet.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
jodå tryck ifrån plenum är med den också. och returen är kopplad till tanken men jag har ju ingen utgång till förgasare på min btr så där kommer t-korset in i bilden mellen pumpen och btren.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
då är det nog det som är felet. köp en massalappii.
men det blir ju samma sak det för om du mäter på massiplassin så har du ju lika tryck på ingående som utgående till förgasarna.. men jag kan ju ha fel åh, ska prova att sätta tillbaks original pumpen och tomgasa lite då märker jag ju mo det är bränslesystemet som är dåligt..
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Tråkigt att det inte går nåt vidare just nu..
Men jag måste då säga det - jävlar vilket hästbygge! På ett bra sätt! Alla grejer ni har gjort (IC, tunnelförlängning osv) är ju bara för porrigt! Hörde av fisken att ni höll på, men hittade tråden först nu. Riktigt häftigt!
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

vi kan iaf utesluta att det är fel på bränslesystemet då det är exakt lika med std bränslepump.. provade att plugga trycksättningen av trottelhusen också men utan framsteg. ska prova att plocka av plenumet nu och se om det hjälper. men på tomgång och lågfart går den iaf fint:)
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
men det blir ju samma sak det för om du mäter på massiplassin så har du ju lika tryck på ingående som utgående till förgasarna.. men jag kan ju ha fel åh, ska prova att sätta tillbaks original pumpen och tomgasa lite då märker jag ju mo det är bränslesystemet som är dåligt..
När man kör med förgasare måste man reglera trycket FÖRE gasarna dvs sitter 3st anslutningar på t.ex Malpassis btr, Tyrck in, Retur och tryck ut till förgasarna, BTRen du har nu är så att den är avsedd för fuelrails dvs dom reglerar trycket Efter railen, dvs den jobbar på så sätt att den håller konstant tryck på allt som sitter mellan pump och btr, för efter btr finns bara trycklös retur
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
När man kör med förgasare måste man reglera trycket FÖRE gasarna dvs sitter 3st anslutningar på t.ex Malpassis btr, Tyrck in, Retur och tryck ut till förgasarna, BTRen du har nu är så att den är avsedd för fuelrails dvs dom reglerar trycket Efter railen, dvs den jobbar på så sätt att den håller konstant tryck på allt som sitter mellan pump och btr, för efter btr finns bara trycklös retur
men den är ju precis lika med std bränslesystem..
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
ingen skillnad utan plenum heller, ideerna börjar ta slut.. nästa är ju att prova utan turbon de med original dämparn. och hjälper inte det så är det ju bara toppen kvar.