iq 600 rr turbo

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
fick en snille idé, kan det inte vara så att pga den mycket lägre kompressionen skulle behövas mycket mindre munstycken? dvs att den är mycket överbestyckad nu?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.798
849
113
Kramfors
fick en snille idé, kan det inte vara så att pga den mycket lägre kompressionen skulle behövas mycket mindre munstycken? dvs att den är mycket överbestyckad nu?
Den ska funka fint med lägre komp men kan som sagt behöva mindre munstycke, Dom drar bara mer soppa överlag med lägre komp . Motorer är relativt okännsliga vad man än hittar på med toppen, du kan sänka kompförhållande ner till 6-1 och den skulle gå fint och varva. Och du kan slipa bort hela squisbandet och den skulle gå fint och varva.

Ang BTR så låter det het fel i mina öron. Du bör nog skaffa en melpasi som garanterat skickar ut rätt tryck ""efter btr"". Att ta ut bränslet före din btr låter helskumt så det kan nog inte funka på turbo. Som sagt Alla bredhängselfarbröder som turboriserar Hojar rek melpasin för den är kulsäker, man får inte ens köpa en annan turbogodkännd BTR för dom farbröderna och det är inga duvungar inom turbovärlden.

Men nu måste den ju komma upp i varv med vanliga bränslepumpen och urdragen tryckslang till plenium (friblåsande turbo) Låt turbon bara blås genom ic som exempel. Men då gäller att öppna ventilations slangarna som det är original från flotörhusen!! Man kan inte plugga dom då för då får den inge soppa.! Dra lös dom små tryckslangarna som sitter till flotörhusen för säkerhets skull. Då måste den funka och varva upp men förmodligen gå lite fett

Jag tror inte du har för lite eller för mycket motstånd i pipan så nu kommer den varva upp om att är rätt kopplat.
 
Last edited:

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Tror inte att det va nå fel på min btr. Har provat std soppasystem och det hjälpte inte, provat att plockat bort allt runt förgasarna plenum, och allt annat som satt där, slangar till flotörhusen och till trottellocken så allt är original där, men utan resultat. Har provat att göra om stinger men utan någon framgång.. Det enda jag kan tänka mig är att den i förhållande till kompet är tokfett bestyckad nu och därför inte vill gå..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.234
1.072
113
Stora Blåsjön
Har du bestyckat om lågfarten något? Går den rent på tomgång?
Jag har iallafall nu flyttat ut nålarna (magrare)(kör lectron) så nu verkar den gå mer normalt på tomgången. Har tidigare kört med en rätt rymlig luftburk med minimalt motstånd. Så men turbo + ic + plenum så blir det givetvis mer motstånd = choke effekt.
Däremot precis när den börjar bygga laddtryck så tar det stopp. Får på tok för mycket soppa där nu.
Måste dock se över min el igen då det är något fel på den nu, innan jag kan fortsätta felsöka.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har du bestyckat om lågfarten något? Går den rent på tomgång?
Jag har iallafall nu flyttat ut nålarna (magrare)(kör lectron) så nu verkar den gå mer normalt på tomgången. Har tidigare kört med en rätt rymlig luftburk med minimalt motstånd. Så men turbo + ic + plenum så blir det givetvis mer motstånd = choke effekt.
Däremot precis när den börjar bygga laddtryck så tar det stopp. Får på tok för mycket soppa där nu.
Måste dock se över min el igen då det är något fel på den nu, innan jag kan fortsätta felsöka.
Har 420 i högfart och tror 40 i lågfart nålarna max sänkta. Den går fint som fan på tomgång och när man små gasar lite. Men trycker man tummen mot styret så surar den som fan och stoppar på drygt 5k. Ganska uppenbart egentligen att det är på tok för mycket med 420s högfart till det låga kompet, jag kommer då inte på någon annan förklaring iaf..
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
420 i högfart låter i mina ögon grisigt som satan, kör du det när den var "sugis"? , har du in lambda inkopplad?,
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Vi verkar ha precis samma problem :)
Jag ska iallafall testa en grov retur så jag får rätt soppatryck.
Ja det verkar som det, 8mm innerdiameter har jag på min med uppborrade nipplar i BTR till 7mm.. Och då kan jag ställa bort trycket till noll och ingenting. Men du har ju lite värre pump än mig du åh. Men jag har två polare som har varsin rev 440 precis likadana den ena har bra komp och 350s munstycken, går gött med det. Den andra har lite sämre komp och måste gå ner på 300 - 320 för att hans ska gå bra. Mindre komp = mindre munstycken..
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
420 i högfart låter i mina ögon grisigt som satan, kör du det när den var "sugis"? , har du in lambda inkopplad?,
Japp det har jag gjort, satt 450 i std. Men med 420 och nålarna sänkta max så har den gått bra. Men man har ju sett att andra kört med 390 osv..
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
jag hade 450-460 i min iq med crankshop portad motor, tändning o pipor. borde va betydligt mindre när dom är original iallafall.
tror jag hade 35 på lågfart men de är några år sen så är inte helt 100 på lågfarten.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.798
849
113
Kramfors
Ja det verkar som det, 8mm innerdiameter har jag på min med uppborrade nipplar i BTR till 7mm.. Och då kan jag ställa bort trycket till noll och ingenting. Men du har ju lite värre pump än mig du åh. Men jag har två polare som har varsin rev 440 precis likadana den ena har bra komp och 350s munstycken, går gött med det. Den andra har lite sämre komp och måste gå ner på 300 - 320 för att hans ska gå bra. Mindre komp = mindre munstycken..
OK det låter som du har koll på bränsletrycket ändå. Och det är helt rätt att den kan behöva mindre munstycke med lägre komp för att behålla värmen. Jag skrev helt fel att dom går fetare (ska ändra ) . Det enda som händer med lägre komp är ju att dom drar mer soppa överlag (inte lika effektiv förbränning) man kan som sagt behöva större munstycke för att släcka pikevärmen som blir med högkompat. Och som Asker är inne på så chokar dom en hel del innan laddet kommer. Övergången mellan oladdat och ladd blir svårats nöten att bestycka in.Chokningen kan man till viss del bygga bort genom att montera reedventiler in till luftburk. Man får en aning snabbare respoce och mindre chokeverkan med insläppsventiler i pleniumet. Jag kör reedventiler in till turbo på hojen för att just motverka detta problem och det funkar skapligt bra på 4 takt men kan evnt funka ännu bättre på tvåtakt som har svårare att få igång turbon ,,Speciellt en glidlagrad turbo. Dubbla reedkorgar borde duga men man bör ha ett filter även för detta insug (snöfilter)

Blir spännande att höra om den vaknar av mindre munstycke,,Vi håller Tummarna
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Sjekk vanntemp sensor, cdi,n kan ha gått i nødmodus?! Har vært ut for det mange ganger spesielt på 800 motorene, da får du ikke turtall å det høres ut som motorn "firtakter".
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sjekk vanntemp sensor, cdi,n kan ha gått i nødmodus?! Har vært ut for det mange ganger spesielt på 800 motorene, da får du ikke turtall å det høres ut som motorn "firtakter".
Har svårt att tro att det skulle vara felet, det sitter helt enkelt för stora högfart i den nu. Har inte hunnit bytt och kollat än men jag är rätt saker på det eftersom jag provat allt annat och inget har hjälpt. Plus att den ger ifrån sig avgaser så man skulle kunna tro man kör enbart på olja och kladdar ner hela avgassystemet totalt med oförbränd bensin..
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sådär, har nu kommit fram till att med lägre komp så måste man bestycka ner, har provat med allt original förutom toppen och då vägrade den gå nått. Sen när jag bytte topp så gick den bra igen.. Så nu går den som std igen. Men bli inte besvikna för det kommer att bli turbo för eller senare, då det är vissa saker som måste puttsas lite för att allt ska funka:)
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Är nog ett bra val, bättre att dona med det där när det inte är nån stress, trökigt att dra ett totalras så här i början på säsongen
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Är nog ett bra val, bättre att dona med det där när det inte är nån stress, trökigt att dra ett totalras så här i början på säsongen
Har ju stuga bokad mellan jul och nyår, och jag hinner ju aldrig fixa till den tills dess.. Sen så ger ju skotern för dåligt med ström också, får ev leta annan stator och annan soppapump.. Men men, tids nog så blir det väl bra skulle jag tro:)