fick en snille idé, kan det inte vara så att pga den mycket lägre kompressionen skulle behövas mycket mindre munstycken? dvs att den är mycket överbestyckad nu?
Den ska funka fint med lägre komp men kan som sagt behöva mindre munstycke, Dom drar bara mer soppa överlag med lägre komp . Motorer är relativt okännsliga vad man än hittar på med toppen, du kan sänka kompförhållande ner till 6-1 och den skulle gå fint och varva. Och du kan slipa bort hela squisbandet och den skulle gå fint och varva.fick en snille idé, kan det inte vara så att pga den mycket lägre kompressionen skulle behövas mycket mindre munstycken? dvs att den är mycket överbestyckad nu?
Har 420 i högfart och tror 40 i lågfart nålarna max sänkta. Den går fint som fan på tomgång och när man små gasar lite. Men trycker man tummen mot styret så surar den som fan och stoppar på drygt 5k. Ganska uppenbart egentligen att det är på tok för mycket med 420s högfart till det låga kompet, jag kommer då inte på någon annan förklaring iaf..Har du bestyckat om lågfarten något? Går den rent på tomgång?
Jag har iallafall nu flyttat ut nålarna (magrare)(kör lectron) så nu verkar den gå mer normalt på tomgången. Har tidigare kört med en rätt rymlig luftburk med minimalt motstånd. Så men turbo + ic + plenum så blir det givetvis mer motstånd = choke effekt.
Däremot precis när den börjar bygga laddtryck så tar det stopp. Får på tok för mycket soppa där nu.
Måste dock se över min el igen då det är något fel på den nu, innan jag kan fortsätta felsöka.
Ja det verkar som det, 8mm innerdiameter har jag på min med uppborrade nipplar i BTR till 7mm.. Och då kan jag ställa bort trycket till noll och ingenting. Men du har ju lite värre pump än mig du åh. Men jag har två polare som har varsin rev 440 precis likadana den ena har bra komp och 350s munstycken, går gött med det. Den andra har lite sämre komp och måste gå ner på 300 - 320 för att hans ska gå bra. Mindre komp = mindre munstycken..Vi verkar ha precis samma problem
Jag ska iallafall testa en grov retur så jag får rätt soppatryck.
Japp det har jag gjort, satt 450 i std. Men med 420 och nålarna sänkta max så har den gått bra. Men man har ju sett att andra kört med 390 osv..420 i högfart låter i mina ögon grisigt som satan, kör du det när den var "sugis"? , har du in lambda inkopplad?,
OK det låter som du har koll på bränsletrycket ändå. Och det är helt rätt att den kan behöva mindre munstycke med lägre komp för att behålla värmen. Jag skrev helt fel att dom går fetare (ska ändra ) . Det enda som händer med lägre komp är ju att dom drar mer soppa överlag (inte lika effektiv förbränning) man kan som sagt behöva större munstycke för att släcka pikevärmen som blir med högkompat. Och som Asker är inne på så chokar dom en hel del innan laddet kommer. Övergången mellan oladdat och ladd blir svårats nöten att bestycka in.Chokningen kan man till viss del bygga bort genom att montera reedventiler in till luftburk. Man får en aning snabbare respoce och mindre chokeverkan med insläppsventiler i pleniumet. Jag kör reedventiler in till turbo på hojen för att just motverka detta problem och det funkar skapligt bra på 4 takt men kan evnt funka ännu bättre på tvåtakt som har svårare att få igång turbon ,,Speciellt en glidlagrad turbo. Dubbla reedkorgar borde duga men man bör ha ett filter även för detta insug (snöfilter)Ja det verkar som det, 8mm innerdiameter har jag på min med uppborrade nipplar i BTR till 7mm.. Och då kan jag ställa bort trycket till noll och ingenting. Men du har ju lite värre pump än mig du åh. Men jag har två polare som har varsin rev 440 precis likadana den ena har bra komp och 350s munstycken, går gött med det. Den andra har lite sämre komp och måste gå ner på 300 - 320 för att hans ska gå bra. Mindre komp = mindre munstycken..
Hilken høyde over havet kjører du på?Japp det har jag gjort, satt 450 i std. Men med 420 och nålarna sänkta max så har den gått bra. Men man har ju sett att andra kört med 390 osv..
Som lagasse säger, kör typ mäst på havsnivå och ibland på ca 700Hilken høyde over havet kjører du på?
Har svårt att tro att det skulle vara felet, det sitter helt enkelt för stora högfart i den nu. Har inte hunnit bytt och kollat än men jag är rätt saker på det eftersom jag provat allt annat och inget har hjälpt. Plus att den ger ifrån sig avgaser så man skulle kunna tro man kör enbart på olja och kladdar ner hela avgassystemet totalt med oförbränd bensin..Sjekk vanntemp sensor, cdi,n kan ha gått i nødmodus?! Har vært ut for det mange ganger spesielt på 800 motorene, da får du ikke turtall å det høres ut som motorn "firtakter".
Har ju stuga bokad mellan jul och nyår, och jag hinner ju aldrig fixa till den tills dess.. Sen så ger ju skotern för dåligt med ström också, får ev leta annan stator och annan soppapump.. Men men, tids nog så blir det väl bra skulle jag troÄr nog ett bra val, bättre att dona med det där när det inte är nån stress, trökigt att dra ett totalras så här i början på säsongen