iq 600 rr turbo

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Mätte oljetempen idag efter typ en timmes buskörning, 110 grade visade termometern.. Känns lite mycket de tycker jag, märks även på att oljetrycket sjunker typ ett bar när oljan blir sådär tokhet.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Har klurat lite på en oljekylare nu i kväll, blir nog en vattenkyld modell verkar det som. på så sätt så borde man få en bra temp på oljan i alla lägen.
Om man skulle höja laddtrycket 2-3 hekto, blir det skit med nuvarande bestyckning då eller "följer det med"?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors

Har klurat lite på en oljekylare nu i kväll, blir nog en vattenkyld modell verkar det som. på så sätt så borde man få en bra temp på oljan i alla lägen.
Om man skulle höja laddtrycket 2-3 hekto, blir det skit med nuvarande bestyckning då eller "följer det med"?
Du lär få bestycka upp en aning. Men höj inte laddet innan du byggt en större oljevolym elle kylare för oljan lär bli varmare då.
En liten oljekylar från mc funkar bra och enkelt finns på skroten. Och glöm intye köra helsyntetisk olja i burken!! om du kör vanlig nmotorolja så tänk på att haen 5w-50w olja eller 5w-60w så dom klarar hålla oljetrycket vid höga temp. 110gr är ingen fara på en bra helsyntetare som har minst 50w i slutet. Hur mycket värme en 2 takts helsyntet klarar vet jag inte men är den helsyntet borde den klara 110 gr till 140gr som en vanlig racing motorolja klarar.

Skotertoken,,,,, vilket pris pratar vi om på dina arf mätare? och vart tog länken vägen he he.

köra utan egt elle arf är omöjligt enligt mig också trotts min erfarenhet av pillnerbestyckning så skulle jag smälta motorerna direkt utan någ form av mätning. Man hinner helt enkelt inte med att slå av gasen vid en högfarts spikning och den hör man inte heller. Kan däremot kännas om man får en högfarts spikning genom powerbortfall men man brukar inte hinna slå av innan det är för sent.

Så innan det är för sent avbryt vidare utveckling av turbobygget och sammla pengar till en arf eller minst egt för ett ras kostar i regel det 3 dubbla!!

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Mätare hit och mätare dit.. Jag kollade stiften typ tar tionde meter första provturen, sen provade jag att smågasa lite och sen kolla stiften. Sen så ökade jag på några meter på varje repa upp till ca 300 meter och stiften såg fina ut efter varje repa. Har ju iofs en smalbandare liggande.. Vad ska man hålla sig till för värde?

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det här är det jag går efter iaf.
Idle14- 15 Light Cruise 13- 15 High Cruise 13- 14 WOT 11.5- 12.5

Men man måste ju självklart se till stift och kolvar med. Men det underlättar KRAFTIGT med AFR mätare.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Det här är det jag går efter iaf.
Idle14- 15 Light Cruise 13- 15 High Cruise 13- 14 WOT 11.5- 12.5

Men man måste ju självklart se till stift och kolvar med. Men det underlättar KRAFTIGT med AFR mätare.
Får ta och kolla på det till helgen då, om man nu kan se det på min smalbandare.. Blev mycket att göra till helgen, knäckt Boggieskena, aluinsug, oljekyl och fixa korgen till "luftfiltret" som har spruckit..

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Fränt att du fått till det! Ser ut att mata på bra.

/ Johan
Jolu, det skjuter på fint:) skulle dock vilja öka på 3 hekto laddtryck till:p men det är lite småsaker som det måste filas lite på först.. Eller om man ska vara nöjd nu?!

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors
Får ta och kolla på det till helgen då, om man nu kan se det på min smalbandare.. Blev mycket att göra till helgen, knäckt Boggieskena, aluinsug, oljekyl och fixa korgen till "luftfiltret" som har spruckit..
Jag har bara en smalbands lamda . Man ser ivf om den går fett eller för snålt ,den läser bara mellan ca 13-14,5 så när man väl hittat dithän visar den lika bra som en bredbandare. Problemet är om man vill köra 11-12 på full gas för det visar i mitt fall bara alla dioder lysande så man har ingen koll på hur fett man bestyckat. Och när man kör snålare än 14,5 så visar den alla dioder släckta viket gör att man inte har en aning om hur snålt man ligger. Fördelen är ivf att man ser om man ligger snålt så man avbryter genast en gasning om alla lampor slocknar.Min mätare har 10st dioder och sålänge man har alla tända eller fladdrande är man hyffsat säker 5-8 dioder tända är ca 13 arf

200 dollar komplett med sond var kanonbra pris så det måste man slå till på.

Problemet med bara läsa stift är att dom behöver närmare en tim åka med bef bestyckning för att hinna visa rätt färg. När man bestyckat in med arf så bör man kolla färgen på stiften efter någ tim åka attt dom verkar stämma med mätningen vilket dom brukar göra .

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Jolu, det skjuter på fint:) skulle dock vilja öka på 3 hekto laddtryck till:p men det är lite småsaker som det måste filas lite på först.. Eller om man ska vara nöjd nu?!
Jag är ganska säker på att man alltid vill ha mer laddtryck :)

Men haveriet närmare sig nog snabbare.

/ Johan

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Du lär få bestycka upp en aning. Men höj inte laddet innan du byggt en större oljevolym elle kylare för oljan lär bli varmare då.
En liten oljekylar från mc funkar bra och enkelt finns på skroten. Och glöm intye köra helsyntetisk olja i burken!! om du kör vanlig nmotorolja så tänk på att haen 5w-50w olja eller 5w-60w så dom klarar hålla oljetrycket vid höga temp. 110gr är ingen fara på en bra helsyntetare som har minst 50w i slutet. Hur mycket värme en 2 takts helsyntet klarar vet jag inte men är den helsyntet borde den klara 110 gr till 140gr som en vanlig racing motorolja klarar.
Har lurat på en oljekylare till typ en fiddy eller nått, men det är trångt med plats + att dom som verkar vara nått att ha är riktigt dyra.. Men precis där oljetanken sitter så går ju kylvattnet förbi på väg tillbaka till motorn. Tänkte göra en liten grunka där med en slinga i för oljan. Den kommer att kopplas in mellan pumpen och tryckregulatorn så all olja kommer att passera kylaren även den som bara går igenom tryckregulatorn och tillbaka till tanken. På så vis borde det räcka med en mindre anordning för att hålla normaltemp på oljan. Kör förresten på 0 - 30 helsyntet

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
En liten fundering bara, Kan inte egt´n i vissa fall bli lite missvisande när det gäller turbo? en tanke som slog mig bara.. känns som att pipan, ja hela avgasröret blir mycker varmare nu än förr trots fina stift.

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Sen när menar du att pipan blivit varmare?, När du börjar ladda så bygger ju turbon mottryck å då blir det ju varmare

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs

Sen när menar du att pipan blivit varmare?, När du börjar ladda så bygger ju turbon mottryck å då blir det ju varmare
Sen jag turbokonverterade, och dom som säger "en turbo går kall på en tvåtaktare" dom har aldrig haft turbo på en tvåtaktare.. för min går då inte kall, inte så att det brinner om den men nog blir den varm.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Bilder!!!

DSC01428.jpg

Oljekylare påbörjad.

DSC01429.jpg

Halvfärdig, bara anslutningar till vattnet kvar.

DSC01430.jpg

Sådär ja:biggrin1:

DSC01432.jpg

Monterad och klar, får se i morgon om den gör någon skillnad.

DSC01426.jpg

Mina boggieskenor:hmmmm: som tur är så sitter det andra på nu:cheesy:

Har även bytt till 0.3mm epxoylaminat i plenumreeden nu, verkar då fungera bättre det, när man gasar till nu så gurglar det till ifrån plenumet som om man åkte med öppna gasare och det gjorde det inte innan. Limpdjur, du kan väl sticka in med en bild på bladen.
Har även dragit i motorhusets rosa fjäder i primären, gav 4600varvs tillslag med 71g vikter precis som jag hade hoppats på:becky:
Har börjat smida på aluinsug också, tycker boysen är lite dyra så jag provar att göra egna först.