Usa är ju världens största exportörer av vapen för militärt bruk, så nått måste dom väl göra rätt. Iron dome systemet dom gett israel är ju rätt hi tec
Gustav Wasa sålde ju svenska kanoner utomlands redan på 1500-talet, långt innan USA var "uppfunnet".Jänkarna var tidiga, om inte först (?) med sk. vapenexport.
inte för att frankrike är kända för driftsäkerhet och kvalite heller. bara titta på deras bilar, efter några år så är det i princip inget som fungerar. och i kanada är det väl ungefär 50-50 jänkare och fransmän, så det dom tillverkar måste ju då vara ännu sämre med 2 land som inte verkar duga till nå inblandade i tillverkningenGustav Wasa sålde ju svenska kanoner utomlands redan på 1500-talet, långt innan USA var "uppfunnet".
Angående fordon så hör USA till ett av de sämsta tillverkarländerna.
Mycket långt in i modern tid hade deras lastbilar broms enbart på bakjulen, när Scania, Volvo, Mercedes haft broms på alla hjul i 50-60 år, ja, t.o.m. börjat ha skivbromsar och ABS.
Appropå ABS, så minns jag att Ford tog in USA-pickisar i början av 90-talet som hade ABS enbart på bakjulen. - När resten av bilvärlden lyckades ha det på samtliga 4 hjul.
GM verkar ha insett att Chevrolet inte kan utveckla och tillverka personbilar själva, så därför klistrar dom på Chevamärket på Daewo-bilar från Korea. Dessutom har dom slutat försöka sälja Chevrolet i Europa.
Mobiltelefoner: Ja, visserligen uppfanns mobilen i USA, men sedan då? När det i resten av västvärlden fanns en mobil i var mans ficka hade USA lika utvecklat mobilnät som Somalia.
Arctic Cat har fram till nu inte vågat/kunnat tillverka egna motorer utan köpt från Suzuki och Yamaha. Tur är väl det för annars hade dom väl varit out of buisiness för länge sedan. Återstår nu att se hur deras egenkonstruerade 2-taktare kommer att funka.
Och Polaris klistrar ihop sina skotrar. Hallå! T.o.m. jag, som inte har ingenjörsutbildning fattar att A-armar som är bland det mest belastade på en skoter inte passar sig att klistra ihop. Nu har Polaris själva förstått det och levererar skotrar med A-armar i aluminium istället.
Nä, USA duger att turista i. Inget mer.
Håller nog inte med fullt ut, tråden har iof kommit of topic men nu skälls det på USA som tillverkare av olika produkter. Vill nog nämna några USA tillverkade produkter med hög kvalitet enl mig. Vi börjar med Briggs & Stratton (inget high performance men ändå), SnapOn handverktyg, Arctic Cats nya motorer verkar hålla hög kvalitet (time will tell), Schlike och Monette musikinstrument (världsklass), skulle kunna fortsätta ett tag men ej heller att förglömma, Klim och MotorFist kläder. Som ni ser, det finns alltid en baksida på myntet...Gustav Wasa sålde ju svenska kanoner utomlands redan på 1500-talet, långt innan USA var "uppfunnet".
Angående fordon så hör USA till ett av de sämsta tillverkarländerna.
Mycket långt in i modern tid hade deras lastbilar broms enbart på bakjulen, när Scania, Volvo, Mercedes haft broms på alla hjul i 50-60 år, ja, t.o.m. börjat ha skivbromsar och ABS.
Appropå ABS, så minns jag att Ford tog in USA-pickisar i början av 90-talet som hade ABS enbart på bakjulen. - När resten av bilvärlden lyckades ha det på samtliga 4 hjul.
GM verkar ha insett att Chevrolet inte kan utveckla och tillverka personbilar själva, så därför klistrar dom på Chevamärket på Daewo-bilar från Korea. Dessutom har dom slutat försöka sälja Chevrolet i Europa.
Mobiltelefoner: Ja, visserligen uppfanns mobilen i USA, men sedan då? När det i resten av västvärlden fanns en mobil i var mans ficka hade USA lika utvecklat mobilnät som Somalia.
Arctic Cat har fram till nu inte vågat/kunnat tillverka egna motorer utan köpt från Suzuki och Yamaha. Tur är väl det för annars hade dom väl varit out of buisiness för länge sedan. Återstår nu att se hur deras egenkonstruerade 2-taktare kommer att funka.
Och Polaris klistrar ihop sina skotrar. Hallå! T.o.m. jag, som inte har ingenjörsutbildning fattar att A-armar som är bland det mest belastade på en skoter inte passar sig att klistra ihop. Nu har Polaris själva förstått det och levererar skotrar med A-armar i aluminium istället.
Nä, USA duger att turista i. Inget mer.
Koncensus blir väl egentligen att lägga ner skotertillverkningen world wide då.inte för att frankrike är kända för driftsäkerhet och kvalite heller. bara titta på deras bilar, efter några år så är det i princip inget som fungerar. och i kanada är det väl ungefär 50-50 jänkare och fransmän, så det dom tillverkar måste ju då vara ännu sämre med 2 land som inte verkar duga till nå inblandade i tillverkningen
Ja du ser. Dom kan ju inte göra rätt!Lite tråkigt att då många klagar på att Polaris limmar ihop skotrarna.
Det är en oerhört bra monterings sätt! Om man gör det rätt!
Polaris har dock slarvat nå jävulskt och lyckats ge en bra metod att sammanfoga aluminium ett riktigt dåligt rykte.
Drivaxlarna var slarv i produktion och a-armarna en kombination av slarv och ren tankevurpa som släpper in men inte ut vatten som fryser och spränger sönder.
Det beror ju på att Polarisägarna skäms så förbannat för sitt märkesval så de inte törs berätta hur många kolvar och cylindrar som sprängts i sina beståndsdelar. - Skulle tro att minst hälften av allt rymdskrot som svävar i omloppsbana runt jorden just nu är Polarismotorer som skjutit så hårt att delarna lämnat jordens dragningskraft.Roligt hur de klagas på polaris motorer hela tiden och man säger att USA inte kan bygga skotrar...
Men ändå så ser jag flest trådar på det här forumet om hur någon rotax har skurit...
jo visst, men rotax är bara en motortillverkare. ski-doo är från kanadaRotax= Österrike......
Jag är verkligen inte märkesbunden och på så vis färgad i diskussionen men nu måste du nog komma med relevant fakta. Jag kollar här nästan dagligen men nog är det då oftare jag sett skriverier om folk som har problem med kolvar på polaris än skurna etech. Kanske har jag missat nåt eller så drömmer du.Roligt hur de klagas på polaris motorer hela tiden och man säger att USA inte kan bygga skotrar...
Men ändå så ser jag flest trådar på det här forumet om hur någon rotax har skurit...
Gustav Wasa sålde ju svenska kanoner utomlands redan på 1500-talet, långt innan USA var "uppfunnet".
Angående fordon så hör USA till ett av de sämsta tillverkarländerna.
Mycket långt in i modern tid hade deras lastbilar broms enbart på bakjulen, när Scania, Volvo, Mercedes haft broms på alla hjul i 50-60 år, ja, t.o.m. börjat ha skivbromsar och ABS.
Appropå ABS, så minns jag att Ford tog in USA-pickisar i början av 90-talet som hade ABS enbart på bakjulen. - När resten av bilvärlden lyckades ha det på samtliga 4 hjul.
GM verkar ha insett att Chevrolet inte kan utveckla och tillverka personbilar själva, så därför klistrar dom på Chevamärket på Daewo-bilar från Korea. Dessutom har dom slutat försöka sälja Chevrolet i Europa.
Mobiltelefoner: Ja, visserligen uppfanns mobilen i USA, men sedan då? När det i resten av västvärlden fanns en mobil i var mans ficka hade USA lika utvecklat mobilnät som Somalia.
Arctic Cat har fram till nu inte vågat/kunnat tillverka egna motorer utan köpt från Suzuki och Yamaha. Tur är väl det för annars hade dom väl varit out of buisiness för länge sedan. Återstår nu att se hur deras egenkonstruerade 2-taktare kommer att funka.
Och Polaris klistrar ihop sina skotrar. Hallå! T.o.m. jag, som inte har ingenjörsutbildning fattar att A-armar som är bland det mest belastade på en skoter inte passar sig att klistra ihop. Nu har Polaris själva förstått det och levererar skotrar med A-armar i aluminium istället.
Nä, USA duger att turista i. Inget mer.
Etec kan jag inte säga mycket om då där har du faktiskt rätt... Ser inte mycket skit med skurna etec's men dom har ett jävla helvete med sina remmar istället...Jag är verkligen inte märkesbunden och på så vis färgad i diskussionen men nu måste du nog komma med relevant fakta. Jag kollar här nästan dagligen men nog är det då oftare jag sett skriverier om folk som har problem med kolvar på polaris än skurna etech. Kanske har jag missat nåt eller så drömmer du.
Jag räknar såklart inte skotrar och motorer äldre än 2010.
De flesta hinner ju byta kolvar kring 200-250 mil innan det är Försent. Men många haverier pga kolvkjolar finns det.Etec kan jag inte säga mycket om då där har du faktiskt rätt... Ser inte mycket skit med skurna etec's men dom har ett jävla helvete med sina remmar istället...
Jag talar mest om Rotax från sent 90 till ungefär 10 då dom verkar vara nästan inställt att skära vid 500 mil om man inte fixar veven.. Sen har jag inte märkt av så många nya polarisar som skurit...
Är du smart eller...? Rotax är ju ägt av BRP, och har varit så i evigheter.Hmm... När ska ski-doo våga börja bygga egna motorer då?
Med tanke på "hållbarheten " i rotax snurrorna kanske det var dax för 15 år sen...
det var ju såklart det lättaste, att köpa upp en motortillverkare för att dom inte dög till nå självÄr du smart eller...? Rotax är ju ägt av BRP, och har varit så i evigheter.
Köper du en Ski-Doo så köper du en BRP, byggd med BRP-produkter, samma med Lynx, Sea-Doo, Evinrude, Johnson och Can-Am....
Däremot så tjänar BRP extraslantar på att sälja t.ex rotaxmotorer till BMW m.fl.
Ska man häckla och skriva spydiga kommentarer så måste man vara påläst, annars blir man strax häcklad själv :madgrin: