NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tror det funkar nu... eller kanske inte..
Kan någon bekräfta om det funkar ? jag ser inte klippet på datorn men via mobilen funkar det ?!

Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tack ska ni ha!
Gjort lite smågrejer i väntan på snön.

fick tag på en lägre styrhöjare så den blev ca 6cm lägre, betydligt skönare körställning när man torrbryter i garaget iaf.

Sen gjorde jag en "blockoff plate" i fronten.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Måste passa på att tacka Yamaha Center i Luleå som gav mig en kanondeal på Halvarssons skoterkläder, dom känns riktigt prisvärda.

Paxson jacka

Creek byxa

I övrigt kommer jag att köra följande grejer.
Klim Togwotee handskar
Klim Adrenaline GTX BOA Skor
FXR Mission Goggles
gamla Scott goggles som reserv
Jula White storm hjälm
Biltemas Vindtäta balaklava
Lager 1 Underställ
Lager 2 vid behov Microfleece underställ
Div. olika strumpor i funktionsmaterial
Bambu kortkallingar, något jag har missat förr och kört med bomull trots andra lager som kan andas.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Premiärtur på riktigt idag vi åkte några mil innåt landet och det blev ca 6 mils skoterkörning, hittade några ställen med hyffsad snömängd så det blev lite myrsurfning.
Motortempen låg bra, rätt bra knuff i motorn, inga motormässiga konstigheter.
Oljelampan tändes två gånger en gång efter en hård acceleration med skidorna i luften och en gång efter jag legat på sidan, den slocknar efter ett tag så jag ska kolla oljenivån.
det blir att man kollar temp. Afr, varvtal, ev.missljud,värmeutveckling och massa annat i början så det är svårt att bara njuta av körningen men det var riktigt skoj.

Efter jag fått dom slutgiltiga ASA Pro framdämparna i rätt längd ska jag justera in dämpningen.
Jag ska nog prova ytterligare lägre styrhöjare samt skaffa handskydd då transportsträckorna kan bli lite kyliga för händerna.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
I förebyggande syfte har jag införskaffat en renoveringssats till turbon.

Jag tänker dom så att om jag har den liggandes kommer jag förmodligen inte behöva den men om jag inte hade skaffat den hade väl turbon rasat direkt och förstört hela säsongen pga. Att renoveringssatsen varit slut överallt :)

Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Vad äre för turbo du har?
En Kinaturbo, Kopia på mitsubishi TD04HL- 15t (Saab Aero).
Affe på MCX sa att dom kinatillverkade aggregaten brukar funka rätt bra.
En renoveringssats gick lös på runt 200:- direkt från Kina men det var ju några veckors leveranstid på den, så det känns bra att ha hemma ifall att.

g0dly

Aktiv medlem
4 feb 2012
82
0
6
Borlänge
En starthjälp, liten och smidig, med lite andra utgångar som usb port å diverse kontakter för laddning av olika föremål typ tele/dator/gps

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Precis som G0dly skriver är det ett Litet Lithium batteri som man kan starta en bil upp emot 20gr med, även ladda mobiltelefonen eller driva en bärbar dator med.
En bra grej om man är på långtur eller ska till en stuga utan el.
min kollega fixade ett par smidiga startkablar att ha med sin Nytro men det kräver tillgång till en annan maskin med batteri och den här väger nog nästan samma som ett par kablar (man behöver ju inte ha med hela väskan med alla tillbehör).
Har du sen ett cigguttag kan du ladda den från skotern om det skulle behövas.
Fast ett tips är att förvara den varmt dvs. ta med den in i stugan då lithiumbatterierna är lite griniga om du kyler ner dom.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Kör en liten sammanfattning av projektet i bildform.

Nu hoppas jag få köra lite och har inga direkt stora planer för bygget just nu.
Jag vill Tacka några här på forumet som donerat lite prylar och hjälpt till på andra sätt med bygget !
Jobe83
Asker
Bcool
Morris

Även ett stort tack till ASA Suspension, NTC/Modshop, SMW Kit, Luleå Skoterdemontering, Tords motorservice, Mountain Speedshop, Yamahacenter Luleå, Snöskoterbolaget samt McXpress.

Är det något jag hade gjort annorlunda med facit i hand så är det att jag hade nog skippat att köra kort boggie och matta i början och gått på smal framvagn direkt men annars vette fåglarna, tanken har ju inte varit att bygga en superlätt maskin då hade jag nog gjort ett helt chassie från grunden (jag har en hel del idéer) men detta får jag anse vara ett helt ok första skoterbygge.

Jag kommer att fortsätta uppdatera tråden med eventuella modifieringar och körbilder/filmer så detta är inte ett avslut utan mer en sammanfattning

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Lycka till i vinter fast int för mycket,då de har vart kul å intressant läsning.
Uppdatera mycket kör bilder.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Mycket bra jobbat, Danne! Hoppas bitarna håller ihop, och att du får förmånen att sitta fast mycket i vinter!! ;-)