NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Laddtrycksmätare som pallar att skruva upp trycket lite mer, 250 Bar borde räcka !



Nja. Inte riktigt, den används för att justera in centerdämparen. En prototypdämpare som jag ska prova. "ASA Mini pro" den använder sig av en lös Booster för att dämparen ska bli kompaktare, billigare och lättare.
Som sagt är det en prototyp, i slutgiltigt utförande blir tryckmätaren mindre och integrerad i boostern.



På plats i boggien, det som skall göras annorlunda är att dämparkroppen skall monteras uppåt för att lättare komma åt boosteranslutningen, nu hamnar anslutningen för långt ner och för nära axeln.



Hoppas att det blir tillfälle att prova den innan sommaren.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Helgen som var lyckades jag styra upp en sväng norrut mot Kiruna så skotern fick följa med.
Under fredagskvällen passade jag på att besöka ASA Suspension och bygga ihop en bakre boggiedämpare samt modifiera och vända centerdämparen.



Lördag morgon rullade jag ytterligare norrut mot Björkliden där Polaris Riderclub Sweden hade visning och provkörning av Polaris 2016.





Tyvärr var det riktigt pissväder med nästan obefintlig sikt uppe vid provkörningsområdet, det var så dåligt att jag inte ens orkade provköra nån av 2016 modellerna.
(Pga. vädret styrde dom upp en ny provkörning på Söndagen men då hade jag inte möjlighet att närvara, och naturligtvis var det kanonväder.)





I "låglandet" var det hyfsad sikt när vi kom ner igen, tyvärr missade jag den "guidade körningen" med Grönberg, Jens och "Krille Kravall" (som jag nu fick reda på vem det var :) ) då dom han sticka iväg medans vi väntade in min kompis skoter. Nåväl, vi åkte iväg på lite egna äventyr och det var faktiskt helt ok körning där vi var.





Lederna var riktigt knöliga men med ganska mjuk slaskig snö men jag upplevde boggiedämparna riktigt bra dom kändes mjuka, följsamma men snabba och bottnade inte fast jag provocerade efter leden.
Vill prova dom på hårdare före så nu blir det en lång väntan på nästa säsong..
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag har legat lågt när det gäller skotern framför allt då vi har fått tillökning i familjen men det har också varit rätt skönt att ta lite "semester" från den.
Men det finns lite planer och jag har några grejer på gång så det kanske börjar hända lite saker här i tråden framöver.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Detta är alltså vad som var på gång.
Dyna och tank från Boondocker 2014, har länge hållit utkik efter att en nyare Lynx skulle dyka upp på nån av skrotarna och äntligen gjorde en det.

Den har betydligt snyggare och skönare dyna, den har ett fack längst bak i tanken där man kan montera batteriet (sitter monterat där på modellerna med elstart).
hoppas tanken har ungefär samma storlek i förhållande till Pyramidstag och luftburk..







Sen fick jag tag på drivaxel och bromsok med skiva för en spottstyver så jag var tvungen att slå till. detta får hamna på hyllan till ett framtida projekt som har växt fram i skallen under ett bra tag nu och vägrar försvinna :eyebrows:.

 
Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Och vad kan det tänkas vara som du ska bygga runt drivaxeln? ;)
Det får tiden utvisa, nu när jag har en maskin så blir det inte samma stressmekande så jag ska samla på mig grejer eftersom, men det är en skoter det handlar om.

om någon har något av följande liggandes så hör av er :
-Pro RMK 155" boggieskenor (även krokiga intressanta)
-155" matta 2,86 gärna en riktigt sliten billig då den ska användas för inpassning av boggie och inte behöver vara körbar.
-bromsbelägg XP
-kedjehus XP

Framdämpare till Pro RMK 2013,14,15 (16,63" långa)

Förresten är det någon som vet vad för kapacitet Etec pumpen har i lynxtanken ? hade varit smidigt att köra med den direkt istället för att börja modda dit mina pickuper med extern pump.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
om någon har något av följande liggandes så hör av er :
-Pro RMK 155" boggieskenor (även krokiga intressanta)
-155" matta 2,86 gärna en riktigt sliten billig då den ska användas för inpassning av boggie och inte behöver vara körbar.
Jag har mattor, pro rmk (sliten) och assault (50mil) och boggieskenor ca 50mil så dom är nästan som nya.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Asker du har PM.

någon som har eller vet var man får tag på kontaktstycket (4 poler) som ansluter in i pumparmaturen ?



Enligt andra forum skall jag kunna köra denna pump till min snurra.
Det ska vara samma pump på 600 och 800 etec och 800 kör dom med Turbo upp till 280 HP så det ska vara lugnt.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Så här sista dagen på semestern fick man eld i baken och började med att tvätta av skotern, den var rätt skitig efter sista turen i Björkliden.

Demonterade tank och dyna och började passa in nya tanken grundmåtten verkar stämma så det blir inga stora modifikationer att få dit den.

Det blir betydligt snyggare med denna tank och dyna.



Blir fint att få in batteriet i utrymmet i tanken.
Måste tillverka en hållare till batteriet då denna tank kom från en maskin utan elstart då har den förvaringsfack istället.



Jag har även börjat snegla på ombyggnation av styrningen, jag vill ha styrstången närmare kroppen och då kommer jag nog att vara tvungen att bygga ett styrlänkage liknande Pro RMK istället för styrstång över motorn som jag har idag.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Passerade NTC/Modshop så jag surrade lite variatorer med dom, jag vill få upp tillslaget så dom fixade en hårdare fjäder till mig (från 30 till 50 kg preload).



Sen har jag samlat på mig lite delar för min ombyggnation av styrningen.



Elkontakten till bränslepumpen var delvis restad hos BRP så jag avvaktar lite med den.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag har ett par framdämpare på gång nu för att kunna utvärdera och jämföra ASA-dämparna med något annat, jag har ju kört ASA i framvagnen från dag ett på denna maskin.
Jag har bildat mig en uppfattning och vill prova något annat innan jag uttalar mig slutgiltigt.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag har börjat demontera lite för att kika på hur jag ska modifiera styrningen.
Styrstången kommer att hamna ca 12cm längre bak (där det sitter ett styrstångsöverfall i plast redan).



Jag kommer att svetsa tillbaks fästet på pitman armen fast högre upp för att ha frigång över tryckröret, den externa bränslepumpen som skymtar på bilden den kommer att tas bort.
Måste bara kolla så det inte tar i huven. Nästa grej blir att få själva styrstången nog stabil det tål att funderas på.


 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Startade upp vinkelslipen och började mixtra lite med grejerna till styrningen.



Kommer att montera detta fäste så högt det går utan att det tar i huven.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Har mixtrat på en del med styrningen och kommit en bit men jag ska fixa ett nytt pyramidfäste som inte är kapat som mitt nuvarande är.

Samlandet av delar till nästa bygge fortlöper, fick tag på ett ganska risigt Lynx chassie av Snöskoterbolaget (var bara intresserad av plåtarna kring drivaxeln men det blev ett helt chassie).