NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Gölli ru e :)
Trist den är "klar", så jäkla kul att följa. Det har varit uppfriskande att se dina lösningar och ideer, du är ju inte så fast i skotertänket som de flesta av oss, du tänker så att säga utanför lådan. Dags du drar dig hitåt så man får klämma, se å testa i verkligheten!
Men du ska ju veta att nu börjar problemen som med alla jäkla skotrar, dom är ju bara skit så räkna med bekymmer.
ser fram emot dina framtida projekt!
:-D
 
Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Lycka till i vinter fast int för mycket,då de har vart kul å intressant läsning.
Uppdatera mycket kör bilder.
Mycket bra jobbat, Danne! Hoppas bitarna håller ihop, och att du får förmånen att sitta fast mycket i vinter!! ;-)
Otroligt bra jobb du har gjort! Kör hårt i vinter och lägg upp bilder!
Gölli ru e :)
Trist den är "klar", så jäkla kul att följa. Det har varit uppfriskande att se dina lösningar och ideer, du är ju inte så fast i skotertänket som de flesta av oss, du tänker så att säga utanför lådan. Dags du drar dig hitåt så man får klämma, se å testa i verkligheten!
Men du ska ju veta att nu börjar problemen som med alla jäkla skotrar, dom är ju bara skit så räkna med bekymmer.
ser fram emot dina framtida projekt!
:-D
Tack ska ni ha !
Hoppas också att jag hittar snö så jag får köra fast, kanske redan till helgen då det blir en tur till fjälls.
Inbillar mig inte på något sätt att det blir problemfri körning då jag mycket väl vet hur rackliga skotrar är.
Morris : Jag ska absolut försöka ta mig norrut, skulle vara extremt kul att få jämföra mot en Viper eller som i ditt fall en AC 7000 med MCX190 kit, tycker min laddar på rätt bra men det känns ju som att allt går hårt i början av säsongen.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Blev lite körning helgen som var.
Har ca 20 mil på maskinen nu och motormässigt verkar det funka bra, saknar några hundra varv på toppen men den går bra i temp och verkar inte ha några värmebekymmer runt turbon.
Det blev ganska varierad körning från transportsträckor på led och sjö lite samt tät björkskog på platten och uppförs, man har inte fattat hur bra en lång maskin tar sig fram så man är ganska feg än så länge.
Ser fram emot att få framdämpare i rätt längd då jag har för högt skidtryck och ledkörningen blev hemsk.
Men framförallt behöver jag jobba på konditionen jag var helt sänkt efter en stunds körning...







Jag körde fast två gånger en gång på en sten och en gång på en liggande björkstam, hade nog klarat mig om jag varit hetare på gasen men man är nog för rädd om mattan än så länge :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fick min kortare dämpare i Fredags, nu är dom helt i aluminium även gasaccumulatorn och fästöronen så dom kändes lättare när jag lyfte dom ur kartongen.



Nu har jag ingen Pro RMK dämpare att jämföra med men här är lite siffror mot Assaultdämparna.

Assault original (WE Needle clickers) 2580 gram
ASA Pro (Assault längd) 2660 gram (Alu acc. men en del andra grejer i stål)
ASA Pro Hel Alu. (Pro RMK längd) 2270 gram.

Dämparna jag hade innan som var något för långa var en Experimentmodell/prototyp där vi utvärderande en detalj i kolven, dom hade stål acc. och vägde in på 2780 gram.

Är det någon som har vikt på original Pro RMK eller motsvarande Fox eller annan eftermarknadsdämpare får ni gärna lägga in den här som jämförelse.

Det blev tyvärr ingen körning i helg då jag hade lite annat för mig bla. rep av snöslungan... synd för idag var det en riktigt fin dag där solen tittade fram.

Hittade en grej som jag måste åtgärda, när motorn blir varm så mjuknar slangen från ventilationen i toppen och den säckar ihop så den täpps till (vanlig transparant soppaslang) så den ska jag byta till en rejälare slang.

Jag har haft lite svårt att hitta rätt när jag fyller på olja i en stunden är det för lite och då fyller jag på nästa gång är det för mycket då har jag slangat ur och fått varning så fort jag ligger på sidan eller accar hårt, då har jag fyllt på och då är det för mycket igen...
Hoppas det är ventilationen som spökat och att inte motorn fått stryk av det.

Fick lite hjärnsläpp när jag varmkörde för att kolla oljenivån, hade båda sidokåporna borta och körde ut en sväng på ängen. ändå lite snö där så jag burkade åt höger och sen åt vänster och snöfyllde hela motorutrymmet och blev stående med snö på variatorerna.... :whistle:
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fixade till slangen från ventilationen i toppen.
Så här hade jag tidigare, en vanlig soppaslang.



Den gillade inte värmen och veckade ihop sig.



Monterade en kraftigare oljeslang som jag tror funkar bättre.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Magisk körning idag fast vi bara var runt stan vi hittade ställen där det var över midjan med snö !!
Det blev stor skillnad med rätt längd på dämparna dock hade jag överladd på full gas så jag fick hålla igen på gasen det tråkiga med det var att jag fick grym mersmak på mer effekt :)
Provade rycka kabeln ut TCV:n men det var inte problemet så jag ska kolla igenom alla slangar efter läckage.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Igår kväll började jag undersöka varför den överladdade, och det var ett enkelt fel. Slangen som går från turbon till TCV och vidare till wastegaten hade gnuggat mot luftburken och spruckit och hoppat av.




Här ser man att det är för tight mellan nippeln och luftburken.



Jag slipade ur ganska rejält i luftburken där nippeln går och nu har jag bra med frigång.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Vilket pissväder....
Har inte ens haft en tanke på att köra runt stan sen förra inlägget, hoppas på en rejäl dump med snö annars blir det nog ingen mer körning den här säsongen förutom en fjälltur inplanerad i slutet av Mars.
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Vilket pissväder....
Har inte ens haft en tanke på att köra runt stan sen förra inlägget, hoppas på en rejäl dump med snö annars blir det nog ingen mer körning den här säsongen förutom en fjälltur inplanerad i slutet av Mars.
Du får börja bygga på något nytt projekt så du slipper tänka på skitvädret, samt håller oss vanliga dödliga underhållna...
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Du får börja bygga på något nytt projekt så du slipper tänka på skitvädret, samt håller oss vanliga dödliga underhållna...
jag har ett nytt bygge som nästan är färdigt... i mitt huvud :)
Har börjat hålla utkik efter delar, detta blir dock ett långtidsprojekt då vi väntar tillökning i familjen och nu har jag en maskin som jag tycker duger så det är ingen stress.

Du vet vart du är välkommen att komma och köra
jag har hintat på jobbet att jag är frivillig på att ta några lämpliga arbetsuppgifter uppåt så jag hör av mig om det blir så.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag har pratat med Erik på McXpress om några alternativ för att öka på effekten i min maskin (i brist på körning får man väl fundera på moddningar istället).

Ett alternativ är att göra en mindre kompsänkning och höja bränsletrycket då kan man landa på ca 220 hk.

alternativ 2 är att skicka orginalspridarna på trimmning, något mer kompsänkning och ytterligare några hk till, han har dock inte moddat några Nytrospridare så han vet inte vad man kan plocka ur dom (på vissa Ski doo moddar dom orginalspridare med bra resultat).
Extraspridare blir allt för omständigt på mitt bygge pga. styrstång och främre pyramidstag.

första alternativet är en väldigt prisvärd uppgradering som är utprovad av Mcx.

Vad tycker ni ? :)
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Jag tycker mindre kompsänkning låter vettigt. Fast ännu mer effekt låter också vettigt :D synd du har ont om plats och inte kan gå fullt ut! Nåt annat än motorn du funderat på att ändra?
Jag har inte hunnit köra tillräckligt mycket för att utvärdera 190 kitet, jag får se efter säsongen och efter Provkörning av 270 hur jag gör.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag är i valet och kvalet.. midre kompsänkning vs. mer effekt....

Det är tight mellan pyramiden och styrstången, vid max styrutslag hamnar styrstången ganska precis där en spridare skulle hamna och den andra skulle vara under ett pyramidstag. alternativet är att dra om styrstången som på Yamacaten men pyramidstaget är fortfarande ivägen + att jag skulle nog vela ha större plenum om jag skulle mecka in spridare.








Blir ganska besvärligt att få in en IC mellan turbo och "plenum" ytterligare en anledning till 220 modden. det finns gott om plats i fronten men känns dumt att dra rör fram och tillbaks i hela motorutrymmet.


Annars har jag inga stora moddar på gång.
-ASA dämpare till boggien, ser jag fram emot att prova.

-Jag ska plasta ett "scoop" där bromsoket sticker ut genom huven.

-kåpan vid tanken skall snyggas till, har haft lite problem att "plastsvetsningen" spricker när man slår knät i panelen på höger sida, samt täcka igen gapet mellan tank och panel på den sidan.

-"Blockoff plates" vid fotholkarna.

-fixa fladdret i laddtrycksmätare.

- Offsetaxel med 9" hjul ligger på önskelistan, inte superpanik men dels snyggt och sen har jag bara 7-9 mm kvar att spänna mattan.

- ställbar styrhöjare, tror det är rätt bra nu men vore intressant att kunna snabbställa för att prova olika höjder.

- Ny dyna, den är tung, hal och för mjuk samt lutar lite för mycket framåt, när man sitter och kör glider man framåt hela tiden. min tunnel lutar mer framåt än lynxtunneln som den är anpassad för.

Som sagt inte så mycket :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Nu fick man lite eld i baken att göra lite framsteg i garaget då vi ska på en liten fjälltur i slutet av nästa vecka, blir nog sista körningen för denna säsong :tsk:

Isrivare monterade.



Tejpade för att skydda omgivningen lite samt byggde upp formen över bromsoket med hjälp av kartong och silvertejp.



Första lagret plast och väv, använder mig av lite kontaktlim i sprayburk för att få väven att hänga kvar på första lagret.



grovkapat.



Bort med skyddstejp och utprovning, det skall finkapas lite mer innan det är dags för finnishjobbet.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
En liten rapport från helgens körning som förmodligen blev säsongens sista.

Isrivarna var behövliga i föret som var och dom funkade klockrent.
Det blev omkring 40 mil mest led men det var riktigt kul och det bästa var att jag fick prova några andra maskiner medans dom även provade min.
I sällskapet fanns en Viper XTX med MCX 190 och i jämförelse gick min något hårdare, så det var riktigt kul att mitt hembyggda turbokit levererar såpass bra.
När jag sedan provkörde Vipern blev jag chockad hur bökig den kändes den har ju iofs. Bredare framvagn och vertikal styrning som jag inte alls gillar eller är van vid men min kändes lättare att få upp på en skida.
Efter det provade jag M8000 och den var lättare att bryta omkull än Vipern men kanske pga. ovana så tyckte jag min maskin kändes enklare.
Däremot Assaulten jag provade kändes smidig och då föll poletten ner vad det är jag inte riktigt kommer överens på med min maskin, styret sitter för långt fram. Mina fötter sitter som klistrade i fotholkarna när jag kör då det känns helt fel att ställa sig längre bak med styret så långt fram, så det är något som ska åtgärdas.
I övrigt kändes Assaulten och M8000 lite trötta jämfört med min.
Provade även en Nytro MTX en liten sväng idag och den går inte jämföra med min det är en helt annan maskin förutom motorkaraktären fram till laddtryck.

Första dagen tappade jag en mutter till övre kulleden på vänster sida men
Upptäcke det direkt så det hann inte ställa till med nån större skada, jag fick låna en mutter från en kollegas isrivare så det gick att få ihop i fält.

Räknade ut soppaförbrukningen under långsvängen vi gjorde och hamnade på ca 1.95 så det är helt ok med tanke på att det var lite lek på förmiddagen.

Vad tyckte dom som provade min då ? Framförallt tyckte dom att det var bra drag i motorn men även att "den inte känns som en tung fyrtaktare" eller "den känns ju nästan som en Polaris" så det var ett bra betyg i mina öron.
Så med dom intrycken jag fick av andra maskiner är jag riktigt nöjd med vad jag har snickrat ihop i mitt lilla garage.
 
Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Är riktigt imponerad av ditt bygge. Ser bra ut och verkar gå riktigt bra. Bra jobbat! :)
Tackar !


Bilder från turen.



Körsugna grabbar.



Och den här bjuder jag på :)
Efter vi käkat skulle jag iväg och "pudra näsan" så jag körde utan hjälm och tänkte passera björkdungen lite för nära så jag ångrade mig och bromsade innan jag fick björkgrenarna i ansiktet, gick inte så bra att backa där.