Polaris 2012

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
har kört en 25 - 30 mil med min nu och den går helt ok! Drog ca 3.5 Liter/milen sist i blandad körning! Remmen har slirat till några gånger så nu e motorvariatorn svart men remmen har inte fransat nått än iaf!! men måste rengöras endå. Sen så ställde ja in min dämpare ihelgen så att jag skulle få ett lågt skidtryck! Så jag skruva upp/ner( beror på hur man ser på det men jag skruvar upp fjädern så fjädern blir slappare) förspänningen på framdämparna men av nån konstig anledning så är fjädern alldeles för kort så när man stegrar så blir fjäderna slapp och går inte tillbaka i spåret som finns så det slutar med att den ligger å skaver mot dämparn! Så nu har ja nött bort underkanten på båda mina framdämpare! Och det konstiga är att jag inte ens skruva upp förspänningen nått! hade minst hälften av gängen kvar på dämparna! Jag ska in till min ÅF imårrn och höra varför det e så! Sen har oljelampan börjat lysa med ! Men startar man om skotern så slocknar den! Sen fastnar det sanslöst mkt snö i min fotholkar. Det är dom sämsta fotholkarna jag har varit med om! Får rensa snö konstant och knacka bort stora is knular varje morgon! Lite grejer som ni hör som jag inte riktigt förstår mig på ! Men lättkörd som f***n och håller sig bränsleförbrukningen på 3.5 så blir jag glad!

Skoter gäller en Switchback Assault 800 - 12 iaf!
Kanske jag som tänker fel men du har väl kollat att fjädern har lite förspänning då dämparen är max utdragen? Alltså att du pallat upp skotern när du släppte på fjädern. För bara för att det är en lång gänga på dämparen så betyder det inte att man kan skruva ur fjädern hela den gängade längden. Jag kan ha fel men jag tror du gjort lite galet.
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
Kanske jag som tänker fel men du har väl kollat att fjädern har lite förspänning då dämparen är max utdragen? Alltså att du pallat upp skotern när du släppte på fjädern. För bara för att det är en lång gänga på dämparen så betyder det inte att man kan skruva ur fjädern hela den gängade längden. Jag kan ha fel men jag tror du gjort lite galet.
Joo visst kan jag erkänna att det var lite mitt eget fel och inte kolla nogare men ja trodde inte de skulle hända efter en 1 cm uppskruvning ? Då betyder de ju att det finns noll inställningsmöjligheter utan att man måste byta massa grejer!? Jag tog för givet att man kunde ha halva gängan kvar på dämparen men tydligen så kunde man inte de!
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
3,5l det lät riktigt billigt!!! Leta mer snö, vi är några som klr rmk och vi kommer upp i ca 6l milen.

Ang remslir, köp frogz skinz och fotwell block off kit så kommer den aldrig att slira igen och remmen håller längre.
 

xabdx

Välkänd medlem
12 dec 2009
154
0
6
Ni som har drevat ner till 19/43 drevning på pro rmk, vilken sekunderfjäder kör ni? Skiljer det något mellan 2011 och 2012 som gör att man bör ha annan sek-fjäder?
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Ni som har drevat ner till 19/43 drevning på pro rmk, vilken sekunderfjäder kör ni? Skiljer det något mellan 2011 och 2012 som gör att man bör ha annan sek-fjäder?
Jag kör med Black/Purple fjädern

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
måste fundera på det! Finns de nån i sverige som säljer de elr måste man beställa från usa? Ja körde 5 mil i ospårat 40 cm puder i brant skog så är nöjd över de. får hoppas de kmr lite mer snö så man får prova i riktigt före! Men min har dragit 6 förut också! kanske har börjat gått till sig! Får hoppas på de iaf!
 

Thusken

Medlem
19 feb 2008
19
0
1
Heaven
De är såhär att jag har råkade mosa min undre a-arm lite grann och undrar om man ska köpa en ny som går på ca 3000 eller tycker ni man ska köpa ett Zbroz set istället för 5500?
Om du ska ta Original A-Armar så kan du kanske få vänta ett tag, verkar vara segt att få över grejjer hit till Sverige från staterna. Har själv fått beställa en i november å den har fortfarande inte tagit sig hit till Sverige.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Om du ska ta Original A-Armar så kan du kanske få vänta ett tag, verkar vara segt att få över grejjer hit till Sverige från staterna. Har själv fått beställa en i november å den har fortfarande inte tagit sig hit till Sverige.
Har själv haft dessa på min Apex och nu beställt till min Assault.

Dan har bra grejer, skicka ett mejl och hör dig för!

http://www.alternativeimpact.com/Polaris Chromoly A-Arms.htm
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
De är såhär att jag har råkade mosa min undre a-arm lite grann och undrar om man ska köpa en ny som går på ca 3000 eller tycker ni man ska köpa ett Zbroz set istället för 5500?
jag köpte en holz (4150:- hemma ink allt) men synd nog så är den redan lite skev .
dock så blir den lite bredare med holz än orginal så kanske Zbroz är att föredra.
 

VMC

Aktiv medlem
4 jan 2012
96
2
6
50
Kultsjöluspen No:1
Ang. A-Armar...Köp en svart A-arm + en sprayburk om ni är bet.....fanns typ 20st av varje sida.
Originallacken är inte just nå bättre....

(Trodde aldrig att jag skulle hamna på detta forum men Snowriders har ju dött)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
946
113
Stora Blåsjön
Ang. A-Armar...Köp en svart A-arm + en sprayburk om ni är bet.....fanns typ 20st av varje sida.
Originallacken är inte just nå bättre....

(Trodde aldrig att jag skulle hamna på detta forum men Snowriders har ju dött)
Äntligen :)
Välkommen!
 

Thusken

Medlem
19 feb 2008
19
0
1
Heaven
Ang. A-Armar...Köp en svart A-arm + en sprayburk om ni är bet.....fanns typ 20st av varje sida.
Originallacken är inte just nå bättre....

(Trodde aldrig att jag skulle hamna på detta forum men Snowriders har ju dött)
Måste man inte Pulverlacka om man vill ha bra resultat. Har annars faktiskt funderar på det alternativet samt att beställa själv från Staterna eftersom att det verkar som att dem har fått 2012;s reservdelar i lager....
 

VMC

Aktiv medlem
4 jan 2012
96
2
6
50
Kultsjöluspen No:1
TackarTackar
Måste beställa lite bakbågar av dig inom kort.
Jag har ju kört test 283mil nu med min 250+33mil på (-11/-12)Och dom är awesome.
Tål vilka res,rullningar och starka kompisar som helst+att stänklappen hålls på plats (Någorlunda)
på våren för kylningens skull.
Måste även tacka för footwellventsen dom behövs verkligen i den snö vi har nu (165cm)
Då man backar,kör fast o rullar skotern är det mkt stor risk o få in snö genom dom generösa hålen i fotholken.Då man sen ska få i väg maskin så är det lätt att man får remslir och/eller inte får maskin i rörelse.
Mkt bra produkt som ja rek. till alla!!!Har du gjort nån block of plate til buken?Typ SLP?annars äre nästa produkt som du bör lägga krut på.
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Roligt att du gillar grejerna :) Har faktiskt funderat på en sån där täck-platta men har inte orkat plocka lös pipan, borde inte vara nån större operation att tillverka?
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Om du ska ta Original A-Armar så kan du kanske få vänta ett tag, verkar vara segt att få över grejjer hit till Sverige från staterna. Har själv fått beställa en i november å den har fortfarande inte tagit sig hit till Sverige.
Det blir att testa Zbroz armarna för min del iaf. Tror de kan bli riktigt bra! :)
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
E

ejwbegysv

Från det ena till det andra, kanske fel ställe att ställa denna fråga, men vilka uppdateringar ska göras på 2011 pro rmk, ska in med min på service snart så kan ju vara bra att veta. Hörde något tidigare om att man skulle få fotstegsförstärkare, stämmer det?
Är en kabel till spridaren på variatorsidan som skall dras om/strajpas fast för att ej skavas av mot fuelrailen.. vet inte o mdet finns nå servicemeddelande om det dock.. 140 mil klarade sig min kabel.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Det blir att testa Zbroz armarna för min del iaf. Tror de kan bli riktigt bra! :)
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Kolla så att Z Broz har åtgärdat kvalitetsbristerna i sina A armar!
Dom har haft problem med hållfastheten och skall tydligen skicka ut nya armar till alla de som beställt i år!
Under feb skall dom tydligen ha framme ersättningskitten har jag hört.