Polaris 2012

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Dom har väl alla lite väl stora kolvspel, iaf det man kan läsa som florerar runt på amerikanska forum. RK Tek har drop in kit med kolvar med bättre toleranser och annan höjd tillsammans med nedsänkta förbränningsrum. Fått väldigt bra kritik over there.
 

NoBra1n

Aktiv medlem
31 jul 2004
96
0
6
Kiruna
Någon som har stoppat en Power Addiction topp i sin pro800 och vet om och hur mycket man bör vikta på i primären? Sitter ett rtr-kitt i min just nu med 11-68 bland annat.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ed pratade om att det var utgångspunkten med dom vikterna, men det känns iofs som det bör att gå och lasta på lite-bortåt tio hk på mellanregistret bör ju märkas.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Någon som har koll på hur skotern beter sig om primärfjädern har gått av?

Har läst att det är relativt vanligt på dessa att den går av. (Gäller en RMK Assault -11) Var ute och körde idag, och efter ett tag kändes det som om den slirade på remmen eller liknanade så fort jag gasade på. Öppnade och kollade hur remmen såg ut, och den var alldeles slak. Har provat spänna och slackat på remmen samt bytt rem utan resultat. Kommer oljud från variatorn så fort jag kör. :confused:

Trist såhär mitt i säsongen.

När min gick av så sänktes inslagsvarvet under en tid och till slut med nästan 1000rpm så det var det första som gjorde mig fundersam.
Sen såg man att fjädern var av.
 

NoBra1n

Aktiv medlem
31 jul 2004
96
0
6
Kiruna
Ed pratade om att det var utgångspunkten med dom vikterna, men det känns iofs som det bör att gå och lasta på lite-bortåt tio hk på mellanregistret bör ju märkas.
''

Jo jag ringde och pratade med han och beställde en topp iaf, ska bli kul att se om man märker någon effektskillnad!
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Måste bara kolla, vad varvar era Pro Rmk som värst?
Min sticker iväg till 8400 och jag tycker det känns väl högt, men det kanske ska vara så. Upplever inte att maskinen går dåligt men jag är ändå nyfiken.

Har ju ett utav IAmFredriks "superhemliga" kit... Men det är iallafall MTX 71 gr på den och någon annan primärfjäder som jag inte vet trycket på. Jag har fått för mig att 8200rpm är optimalt att sikta på? (rätta mig gärna om jag har fel)

Vad kör ni med för vikter, fjädrar och drevning, och hur beter sig era maskiner?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Måste bara kolla, vad varvar era Pro Rmk som värst?
Min sticker iväg till 8400 och jag tycker det känns väl högt, men det kanske ska vara så. Upplever inte att maskinen går dåligt men jag är ändå nyfiken.

Har ju ett utav IAmFredriks "superhemliga" kit... Men det är iallafall MTX 71 gr på den och någon annan primärfjäder som jag inte vet trycket på. Jag har fått för mig att 8200rpm är optimalt att sikta på? (rätta mig gärna om jag har fel)

Vad kör ni med för vikter, fjädrar och drevning, och hur beter sig era maskiner?
8100-8200 är lämpligt, lägg på lite mer vikt om du tycker den varvar för mycket
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
Funderar på vad jag ska köpa för fjädrar fortfarande, vad tror ni som kan om detta: 11-68 vikter TEAM Almond prim fjäder, svart/lila sek fjäder och delrin brickorna till sekundären? Någon som vet ungefär vad det blir för tillslagsvarv med den fjädern? Kör med orginal drevning för övrigt.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Jag kör med ovanstående setup.
Inslag på ca 4500 och bra klipp.
Men min varvräknare vill sticka iväg mot 8400 och sen ner mot 8100-8200
Vad kan det bero på att den sticker iväg?
Till historen hör att jag körde med en mjukare sek fjäder (svart/grön 140/220) än Svart/lila (160/240) då den skulle ge tomvarv.
Har bytt till svart/lila nu men inte hunnit prova än..Men tycker en mjukare sek fjäder borde växla på hårdare och hålla nere varven?
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
11-68, 165/344 primär, 140/260 sekundär, 19/43 drevning och en PAR topp.. Går som ett troll!!
Dock är alla maskiner individer, min maskin helt original ifjol med 10-68 vikter ville varva 8550.. Medans många andra kör helt original med 10-68 och varvar 8200..
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Funderar om man kanske måste schimsa korset med 11 serie vikter?
Lite dåligt insatt med remspel.
Alla ni andra med 11 vikter hur har ni gjort?
 
W

wettrob

Tankarna går ikring att köpa en pro rmk 600 men vet absolut ingenting om den då det skrivs så lite från dem som har en.
Så ni som vet nå vettigt om den kan gärna skriva.

Två frågor som jag mest vill ha ett svar på är:
Tar inte rem som te.x rotax brukar göra?
Bra motor? inget man behöver vara rädd över att te.x veven ska flyga som man fick tänka på hela förra säsongen när man körde rotax 800..

Enda man läst om här på forumen, dock är det 800an men verkar som att TPS:en spökar på många? Vad gör man åt det?

Maskinen har gått 285mil.
 
Last edited:

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Tror det har att göra med, "timmar" över visst antal värv, 5500 eller vad det nu var.

Körde en tank sen har jag åkt som vanligt mer eller mindre.