Polaris 2012

Polartech

Välkänd medlem
3 jan 2013
114
0
6
Jag kör med original helix och sekfjäder.tyck du 160-310 fjädern hörs mest optimal ut ?jag trodd med tanke på högre sluttryck på 330 fjädern trodd jag den matade på bättre så det gikk lättare?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Hågon fler som har en skuren tolva? :(

[video=youtube;54RAqOFg-uI]http://www.youtube.com/watch?v=54RAqOFg-uI&feature=youtu.be[/video]
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Fy f-n så trist!

Min har gått som en klocka i dom 115mil jag kört med den och den är som ny fortfarande,inkl remmen!
Dock har jag inte börjat använda den i år än så min kanske också rasar :)
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
jävla osis, kanske var bra att man skruva på olje pumpen till i år då. Första remmen for för mig idag 114 mil stog mätarn på ingen sprägning men den fransa upp sig. Kan inte klaga tycker jag. Helt orginal både motor och variatorer för övrigt om någon undrar.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Nej,ingen rmk hade det som standard för det väger.

En del eller ev alla demomaskiner brukar dock ha det.
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
Skruvar på oljepumpen? Får du inte tillräckligt med olja eller har jag missat något?
Läste för länge sedan i den här tråden att oljepumparna brukar stå lite snålt på iaf rmk 800. Vad jag kunde se på min (sitter lite dåligt till) så var min inte mot "noll" sträcket så jag ställde upp den lite så den står som den ska. Inget jag tycker man ska behöva ha koll på själv i en ny maskin men.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
En jag känner här i kramfors tog ut en 12a för någ månad sedan från återförsäljare och den tokskar direkt. Det är oklart hur mycket den var körd? Men efter köp kördes den en sväng innan den skulle upp på släpetn då skar den på ena cylindern.

Han fick då ny cylinder och kolv. cylindern var skuren runtom i hela cylindern även bakåt och på sidor. Det såg ut som soppabrist skärning.

Jag läste ju också tidigare i tråden om någon som rek ställa ut oljepumpskruven 7 varv som skulle motsvara 2mm längre ut än Polaris rek.

Gällde det alla 800a motorer rmk som Assult?

Och är det någon som köpt shimskittet med wiseco kolvar som ska förebygga kolvslap med följden brustena cylinderkjolar. Detta kitt låter som en bra ivestering om nu det stämmer att cylindrar går av i kjolen när som helst.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
Och är det någon som köpt shimskittet med wiseco kolvar som ska förebygga kolvslap med följden brustena cylinderkjolar. Detta kitt låter som en bra ivestering om nu det stämmer att cylindrar går av i kjolen när som helst.

Gäller inte det kittet tidigare 800or? Alltså 08-10 eller vad det blir? Har 800 motorn i Pro ride chassiet haft problem med kjolen även dom?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jaha ok. Då var ju inte det nån förklaring på den glappande veven då=)
Tycker den glappade nå extremt mkt? Måste ju vara rätt rent på lager?
Den glappar mycket mer än det ser ut som!
När man vrider runt primären så skrapar den i plasten!
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Någon som har koll på hur skotern beter sig om primärfjädern har gått av?

Har läst att det är relativt vanligt på dessa att den går av. (Gäller en RMK Assault -11) Var ute och körde idag, och efter ett tag kändes det som om den slirade på remmen eller liknanade så fort jag gasade på. Öppnade och kollade hur remmen såg ut, och den var alldeles slak. Har provat spänna och slackat på remmen samt bytt rem utan resultat. Kommer oljud från variatorn så fort jag kör. :confused:

Trist såhär mitt i säsongen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Gäller inte det kittet tidigare 800or? Alltså 08-10 eller vad det blir? Har 800 motorn i Pro ride chassiet haft problem med kjolen även dom?

Jag vet inte hur 2011-2013 maskinerna är i cylinder/kolv vobbling men PMS säljer kittet till både pro 12an och 2013 pro maskinerna . Kittet ger hur som haver vissa andra fördelar också såsom lättare smidda wiseco kolvar vilket inte är fel. Och kompförhållandet påstår dem också är högre = mer pulver.

Vore bra att reda ut om kolvslap problemet är löst från 2011- och om det gäller alla 800 modeller?

http://www.pmspolaris.com/FIX-KIT-FOR-11-12-PRO-RMK-800s-detail.htm?productId=-405616&catalogId=-3275&fpg=1