Polaris 2012

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Körde också lite försiktigare första tanken, sen ökade jag tempot. När den hade passerat 16 mil (inkörning QD-rem) började jag köra som vanligt :)
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Nu vet jag inte hur det är med serie 11 vikterna men när man monterar slp vikterna så blir remspelet (Belt-to-Sheave ) rätt.
Ja, original är det fel från frabrik med serie 10 vikterna monterat...
Spec enligt servicemanualen är:
Belt-to-Sheave Clearance:
Nominal = .020in. (0.508mm)
Range = .005 - .035in. (0.127 - 0.89mm)
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Vet någon, så här på rak arm, ifall man måste använda något av shimsen som följer med slp mtx vikterna om man ska byta till dom när man har rtr-kitet. Tänkte ifall det är annan shims pga serie 11 vikterna gentemot original.
 

larso

Aktiv medlem
14 aug 2012
88
0
6
Funderar helt klart på 19/43 drevning då många verkar vara nöjda med det.
Vart skaffar man enklast och billigast drev?
Jag kör med 19/43 på min SWB Assault, blev plötsligt mycket roligare :)
Köpte dem hos min lokala ÅF men betalade då nästan 1500:- med 1L kedjehusolja. Går säkert att få billigare.

Dock skulle nog jag eventuellt vilja göra något åt variatorerna också, kanske ett tillslagsvarv som ligger runt 4000 i stället för 3700 och så vill jag ha den rappare när jag tar om på gasen, idag känns det som om den
fegar när jag släpper gasen och ger på fullt igen. Den övervarvar inget idag utan håller sig kring 8200 - 8300.

Har förstått att många gillar 11-seriens vikter, sett att folk kör med både 11-66 och 11-68 på dessa maskiner. Fjädrar har jag dock ingen uppfattning om vilka jag ska ha.

Var finner jag mer konkreta förslag? Behöver/bör jag byta helix?
Jag vill inte köpa på mig en massa prylar och testa fram något själv - det blir för dyra chansningar.
Ge mig tips!
 

skotertobbe

Välkänd medlem
1 jan 2000
148
0
6
Dalarna
Min var hos åf nu under veckan dom gjorde en uppdatering av mjukvaran. Ska hämta den i morgon så får väl se om det är löst :) får väl se hur det går i helgen lr om dom får till baka den i:)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Tror detta varit uppe förut men tydligen så kommer det in fukt i elsystemet via vissa kontakter som står helt öppna och gapar. Vattnet kryper sedan ner i elsystemet och samlas vid Tpsen.
Så har ni problem med maskiner som går dåligt, tex dör om ni lägger i backen så ta lös tps kontakten och kolla efter fukt/korrosion.
Vid korrosion så lämna in skiten så får dom byta kabelhärvan.

Tror jag ska åka på Ica och köpa en packe kondomer å dra över hela jävla elsystemet.
Undra om man ska välja jordgubbssmak eller knottriga för känslans skull?
Borde väl gå under personlig anpassning så inte garantin ryker? :S
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Ni som haft problem med att den surar ner sig vid varmkörning, får ni även detta problem när ni "blåst" ur den ordentligt?

Luktar hur mycket bensin som helst när man går runt maskin eller stannar av, blir brunmarkeringar överallt när man kör.
 

skotertobbe

Välkänd medlem
1 jan 2000
148
0
6
Dalarna
Min gick perfekt efter man här brännt ur den. Sen var det lika dagen efter. Men nu är det bra igen efter dom gjorde en uppdatering.:)
 

skotertobbe

Välkänd medlem
1 jan 2000
148
0
6
Dalarna
Jag vet inte riktigt först sa dom att det inte fanns någon uppdatering men när jag hämta skotern sa dom att dom hade gjort en uppdatering på mjukvaran.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja nu var det snart dags för service då (150mil)

Tänkte som sagt dreva ner maskinen samtidigt. Men om standard drevning på Pro Rmk är 20/42, hur stor skillnad märker man då med 19/43? Det känns som att det inte gör någon större skillnad. Jag ska vikta på i variatorn också så man får ner varvtalen lite.

Men för övrigt, 150 problemfria mil, jag är så nöjd som man kan bli. Man är nästan lite rädd för att byta maskin nästa år som jag tänkt. Men ska man få ut någon form av värde i den maskin man har nu så är det väl ändå dags.

Självklart så blir det Polaris igen iallafall, jag har aldrig haft så roligt på en maskin förut.
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Har en rmk assault som det nyss bytts kolvar på, har kört 10 mil inkörning och nu börjar motorlampan lysa, framförallt när man kör i nedförsbacke eller har framåtlut, ger man gas så slutar den lysa tills man kommer till en nedförsbacke tex... Inga misständningar eller missljud, vad kan det vara?

Edit: den har legat uppochner ett antal gånger under dagen...
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Ja nu var det snart dags för service då (150mil)

Tänkte som sagt dreva ner maskinen samtidigt. Men om standard drevning på Pro Rmk är 20/42, hur stor skillnad märker man då med 19/43? Det känns som att det inte gör någon större skillnad. Jag ska vikta på i variatorn också så man får ner varvtalen lite.

Men för övrigt, 150 problemfria mil, jag är så nöjd som man kan bli. Man är nästan lite rädd för att byta maskin nästa år som jag tänkt. Men ska man få ut någon form av värde i den maskin man har nu så är det väl ändå dags.

Självklart så blir det Polaris igen iallafall, jag har aldrig haft så roligt på en maskin förut.
Kan bara säga att det blev en j'''a skillnad med nerdrevningen nu har ju jag visserligen en assault men ändå..
 

NoBra1n

Aktiv medlem
31 jul 2004
96
0
6
Kiruna
Någon mer än jag som har fått problem med att skotern typ dör ut, känns ungefär som att man skulle ha kommit åt stoppknappen? Händer vid gaspådrag i fart och även ibland vid start från stillastående, motorlampan lyser i 9 av 10 fall när det händer.
Trodde själv på gasbrytaren och kopplade bort den enligt nån bild jag såg här på forumet (plockade bort fjäder, plastpigg och monterade ihop igen), men den beter sig fortfarande likadant.
Den har varit inne på felsökning och det enda felet dom får fram i datorn är just gasbrytaren, men känns som att det inte kan vara den som spökar.. Tips och idéer?
pro rmk 800 -12 är maskinen det gäller
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Rätt så säkert på att det är gasbrytaren. Tejpa ihop gasbrytaren så den alltid är intryckt så kommer det nog inte vara några fler problem