Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Sv: 800 e-tec (freeride)

Ja de är samma med min Summit 163" remmen är fortfarande hel å fin, bara puder på fjället.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag fick just detta av en av våra filmare:


Rickard Rehnberg: ‎800 Etec 146" Summit hade vi med oss till Jorm i nyår. Gick två mil sedan dog skotern i en ravin. Dagen efter när vi bogserat ner den från fjället och gjort handpåläggning så åt han två remmar a 2000 på 6 mil. Bra skit det där......

Detta fick jag alldeles nyss, utan att han följt denna tråd...
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Sv: 800 e-tec (freeride)

Kul idag hos åf när man fick höra att remproblemen tydligen tog slut 09... :eviltongue:
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Kul idag hos åf när man fick höra att remproblemen tydligen tog slut 09... :eviltongue:
Verkar ju snarast som att dom ökat lavinartat till i år, med Freeridern som största bov. Jävligt trist för de som åker Freerider-maskinerna - hade gjort det själv om jag bodde några mil innåt landet.

Verkar ju vara kanske 1 på dussinet som INTE haft problem. Minns aldrig någon liknande tråd gällande XP-chassit sen tidigare, så även om problem funnits, dom kan inte varit lika omfattande som i år??

Eller har Freeridern sålt i extrema volymer bland forumanvändare jämfört med tidigare modeller baserat på RevXP / RE-X??
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag fick just detta av en av våra filmare:


Rickard Rehnberg: ‎800 Etec 146" Summit hade vi med oss till Jorm i nyår. Gick två mil sedan dog skotern i en ravin. Dagen efter när vi bogserat ner den från fjället och gjort handpåläggning så åt han två remmar a 2000 på 6 mil. Bra skit det där......

Detta fick jag alldeles nyss, utan att han följt denna tråd...
men då kan han ju inte ha kört in remmen, han måste ju ha fått igång skotern och så jävlat ut och matat i ren lycka över att den funkade igen?
grejerna måste ju vara kolossalt skeva om man man inte tar sig 6mil i "inkörningstempo"..

när jag kör in en rem så håller jag mig under 6000rpm i 6mil, detta är inte så svårt om man tajmar inkörning samtidig som man är ute med lite äldre folk i truppen, korvgrillarsväng med farsan/farbror/svärfar/ mamma eller vem som helst..
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag köper inte riktigt det resonemanget, ovan i tråden så har vi folk som har kört in remmen exemplariskt, men det funkar inte iaf. Sen har vi de som inte kört in remmarna och kört som svin, utan att det varit problem. I mina ögon är det helt klart att BRP har stora problem med just remslitage. Det visar sig tydligt nu när motorerna blir effektstarkare. Det spelar ingen roll att jag har kört summit sen 2000, att jag inte vill byta märke, det är fel på grejjerna. Att det inte är alla maskiner gör saker svårare, då kan nån sitta med en maskin o säga: De har inte kört in remmarna! Hade alla haft detta fel hade det varit avhjälpt för länge sen, det är vad jag tror iaf.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: 800 e-tec (freeride)

Att det inte är alla maskiner gör saker svårare, då kan nån sitta med en maskin o säga: De har inte kört in remmarna! Hade alla haft detta fel hade det varit avhjälpt för länge sen, det är vad jag tror iaf.
njae, de har du rätt i, det är bara så svårt att fatta att remmen far under tiden man försöker köra in den. Jag har sprängt mina remmar jag med, fick hem 3st 166or i ett paket från usa för 2säsonger sedan, väntat länge och de var grymmt puderföre. Första remmen släppte corden på innom 15min, ett gäng hårda körningar upp och ner för några backar hemma.. grav ångest fick mig att ta de lugnare, den small dock tillsist.. vid dagens slut. Andra remmen körde jag in, lite väl hårt och tydligen för mkt av och på spåret, ut i djupsnön, för mkt remspinn för att vara bra inkörning.. men jag hade ju entill NY med mig, så de fick kosta, för de var kul.. de var också en kortlivad rem.. 3dje höll ca 70mil.. den körde jag in piano, lungt och fint 6mil under 6000rpm..

.. jag håller med om att brp har problem, de e bara som sagt svårt att köpa att man behandlat remmen rätt ifall den sprängts inom de första 6milen.
jag är ingen kemist, jag vet inte vad som händer med gummit medan det körs in, men om brp säger gör så här (kör in den), "så håller den sen". Det är deras (remleverantörens) sätt att friskriva sig nån sorts "den funkade ju iaf hå här länge"-sträcka..

Att den inte håller "sen", de e måste man ju se fall till fall, som sagt, brp har problem.. att den inte tar sig förbi 6mil under en inkörning, .. . förarfel
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Sv: 800 e-tec (freeride)

Visst kan hålla med om att man kanske inte behandlat remmen rätt om den går sönder efter 6 mil.
MEN remmarna håller ju på andra märken om man skiter i att köra in dom, visst den kanske inte håller lika länge som en inkörd rem men garanterat långt över 6 mil iaf.
Och det tycker jag också säger en del om att BRP har problem med remmarna.
 
Last edited:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Sv: 800 e-tec (freeride)

Tycker det är fördjävligt.
Man köper ju inte en Summit för att vara tvingad att åka 6 mil led varje gång man ska byta rem..
Jag förstår vad ni menar, men tycker verkligen att BRP måste ställa allting till rätta med sina 800:a mountain maskiner. (dom korta klarar ju sig OK, samt 600 summit)
Men vi som konsumenter måste också agera om inget händer, byt fabrikat, trist men sant..
 

palco

Aktiv medlem
11 okt 2009
70
0
6
Östersund
Sv: 800 e-tec (freeride)

men då kan han ju inte ha kört in remmen, han måste ju ha fått igång skotern och så jävlat ut och matat i ren lycka över att den funkade igen?
grejerna måste ju vara kolossalt skeva om man man inte tar sig 6mil i "inkörningstempo"..

när jag kör in en rem så håller jag mig under 6000rpm i 6mil, detta är inte så svårt om man tajmar inkörning samtidig som man är ute med lite äldre folk i truppen, korvgrillarsväng med farsan/farbror/svärfar/ mamma eller vem som helst..
Nja nu ska jag nog klargöra lite...
Det är min skoter i fråga som Rickard pratar om och följande har hänt:

Började med att köra in remmen på led i lugnt/normalt tempo i ca 4 mil (kanske 4,5). Efter det så var det lek på myrar och en ravin (som jag kommer till lite senare). När jag vid ca 8 mil tittade till remmen så hade den börjat fransa sig. Har dock justerat remspänningen ett par tre ggr innan det.
Bytte till en ny rem och höll lugnt tempo dom första 2 milen. Var sedan ut och körde lite lössnö. Dock INGA fullgasrepor eller längre belastning på remmen. Den började fransa sig efter ca 1-2 mil senare. Dvs ca 3-4 mil. Ja men du körde ju inte in rem nr 2 och då får du skylla dig själv tänker ni... visst det kan jag hålla med om att jag inte höll mig på leden i 5mil, men dom svängar jag var ut i lössnön kan/bör inte spela roll. Är det så att eftersom jag slaviskt inte höll mig på leden så går den sönder utan det är millimeter precision och rymdforskning som gäller vid inkörning!
Summa: ca 11 mil och två remmar som börjat fransa.
Har dock fortsatt med rem nr2 i ca 8 mil, MEN med har alltid fått stanna och kapa trådar med 2-3 mils intervall. Så länge jag kör normal ledkörning så händer ingenting, så jag kanske har fastnat i nåt "kör endast på led men så fort du inte kör på led så går jag sönder" -lägen.
Är nu inne på rem nr 3 och den har körts in i 4 mil och sedan gått 6 mil till . Den har ej börjat fransa sig, men man ser att den har gått varm (lätt blåton i färgen).

Nu till ravinen. Det som hände var att jag körde på skrå över några vindfällen och eftersom jag är den perfekta föraren aldrig kör fast eller i övrigt misslyckas med mitt framförande av skotern så råkade jag tippa den på sidan (vänster), stängde av den och bröt upp den igen. När jag sen skulle igång med den så gick maskinen orent och det lät som att den bara gick på en cylinder. Vandrade i vara på tomgång 900-1400rpm. Så fort jag rörde gasen så dog den. Samma sak efter ett antal upprepade försök för att sedan inte tända alls. Dagen efter samma sak. Drog ner den från ravinen och bogserade den ett par km ut till en gammal väg. När vi satt där och svor och torkade svett så provade jag att dra igång den. Och den startade direkt och har gått utan (motor)problem sedan dess. Inga felkoder. ÅF trodde att det kan ha varit gasen som krånglade (hakat upp sig nån millimeter) Dom kan tydligen bete sig så om man rör gasen när man startar den och det genererar inga felkoder.

Så nu nya tag. Håller inte remmen i helgen så är det tillbaka till ÅF och se vad vi hittar på då!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sv: 800 e-tec (freeride)

Är det nån som sitter på en lista på vilka helixar det finns till Xp.
Eller om det finns nån tabell på nätet...?
Även sekfjädrar vore intressant.
Primfjädrarna har jag hittat...
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: 800 e-tec (freeride)

alright palco!
tack för förklaringen, man vill ju inte att folk ska känna sig tvingade att lämna liknande uttalanden, men de e väldigt bra med en beskrivning av förloppet.
 

palco

Aktiv medlem
11 okt 2009
70
0
6
Östersund
Sv: 800 e-tec (freeride)

Det är lugnt. Känner mig inte tvingad, men ville bara förklara omständigheterna kring det hela. Eftersom Nordland inte riktigt fick all info. Återkommer efter helgen när jag har provat nästa rem...

I nästa liv ska jag bli millionär (remtillverkare)!
 
R

RevMan

Sv: 800 e-tec (freeride)

Det största felet sitter i kalibreringen, en primärvariator med lite klent remtryck på hög växel bla pga för lite vikt/för hård fjäder,( mycket körning på hög växel på lågt drevade maskiner) Det blir ännu värre med en helix med hög slutvinkel som lägger mindre tryck på remmen vid hög växel. om jag har fattat saken rätt.
Sen sitter det ju liteför mjuka motorkuddar i XPn till följd av att fruktansvärt många klagade på vibrationer i summit 800R -07
Flytande sekundär skulle vara härligt men det är väl ingen av tillverkarna som har det??
Anledningen att det har ökat lavinartat i år är nog för att så många har köpt freeride samt att den har högre motoreffekt än fjolårets summit som har samma kalibrering.
Sätter ihop min maskin nästa vecka men jag får nog låna ut den till lillsyrran för att köra in den, Har två st inkörda 377remmar sen tidigare och dom tänker jag inte spränga i första taget.
 
R

RevMan

Sv: 800 e-tec (freeride)

Tror också att anledningen till att den inte startade var gasen.
Lynx boondocker har ett servicemeddelande om byte av gasvajer och där står det tydligt att man ska vara noga med monteringen av den nya gasvajern för annas kan maskinen få orolig tomgång och vara svårstartad.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Sv: 800 e-tec (freeride)

Rev Man; Kan man köra in remmen med en annan skoter? Menar du att det är den lite glasartade ytan du är ute efter då?
Jag trodde i mitt stilla sinne att det bästa är att köra in remmen på den maskin den ska sitta på..men vad vet jag..inte så mycket ;)
Sen en annan sak, jag tycker du skriver riktigt bra och trovärdiga inlägg, och roligt är att du verkar jobba med dessa maskiner dagligen och törs verkligen skriva om dess för & nackdelar på ett mycket ärligt sätt.

Om jag köper en SkiDoo igen, skulle jag inte tveka att köpa av dig!!!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sv: 800 e-tec (freeride)

Det största felet sitter i kalibreringen, en primärvariator med lite klent remtryck på hög växel bla pga för lite vikt/för hård fjäder,( mycket körning på hög växel på lågt drevade maskiner) Det blir ännu värre med en helix med hög slutvinkel som lägger mindre tryck på remmen vid hög växel. om jag har fattat saken rätt.
Sen sitter det ju liteför mjuka motorkuddar i XPn till följd av att fruktansvärt många klagade på vibrationer i summit 800R -07
Flytande sekundär skulle vara härligt men det är väl ingen av tillverkarna som har det??
Anledningen att det har ökat lavinartat i år är nog för att så många har köpt freeride samt att den har högre motoreffekt än fjolårets summit som har samma kalibrering.
Sätter ihop min maskin nästa vecka men jag får nog låna ut den till lillsyrran för att köra in den, Har två st inkörda 377remmar sen tidigare och dom tänker jag inte spränga i första taget.
Tack för listan...

Jag tror vi är inne på exakt samma linje, som vi diskuterat på PM.
Man behöver mer remtryck på slutet.
Så en helix men flackare vinkel och viktarmar som kan lägga vikt offset tror jag är melodin...

Sen påtalar jag det igen!!!
Kolla momentstoppet på era maskiner så att motorn inte vrider sig för mycket vid gaspådrag...
Är en väldigt enkel operation.
Lossa de tre 10mm skruvarna som sitter snett nedanför, framför primären.
Tryck mothållet neråt så mycket det går och dra fast.
Kolla märkena vart skruvarna satt innan så kommer du säkert se att man kunnat flytta 2-3mm...
 
R

RevMan

Sv: 800 e-tec (freeride)

tack för de vackra orden Beretta.

vet inte hur noga det är med inkörning på just den maskinen man ska köra. det viktiga är väl att få bort rester från tillverkningen samt att corden ska förslutas.
Så den frågan har jag inget riktigt bra svar på. Jag har på senare år börjat diska mina remmar för att få bort rester från tillverkningen och när dem har legat på lagret. Ingen aning om det gör nån skillnad.
mina två remmar har jag kvar sen xtrim 800an -09 så dom är från första vevan med 377remmar som var hårdare än de nya.
vill inte hänga på de remmarna på variatorer som slirar för då blir det inte mycket kvar av varken remmar eller variatorer.
Iaf förr om åren var det så att remmarna blev bättre när de hade åldrats lite och jag inbillar mig att det fortfarande är så. Har medvetet sålt remmar till ett par kompisar som jag vet har legat nästan 2 år på lager och dessa har hållit bättre. svårt att veta med så skiftande miljö som snö och vinter men jag tror ändå det är så.
summit 800 xrsen jag hade gick första remmen på 30mil. satte dit en ny rem från en begagnad 800 körde 20mil till och sålde sen skotern. han som köpte den kör inte snällt på något vis med mycket skogskörning i längdskidetempo på fullgas. den höll över 100mil.

Börjar känna suget efter skoterkörning nu.
Är det någon som kan säga nått annat om freeriden än bara att det går remmar. Om man lyckas bota det problemet, motsvarar maskinerna era förväntningar?
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jomen den går super enligt mig. Fantastisk motor, fin körställning, skönt styre, kanske lite lösa dämpare och att skidorna styr dåligt på halvlös led. Nu har jag bara hunnit med 45 mil så man upptäcker nya egenskaper varje tur.
Min rem ser bra ut än men vi får se. Variatorerna känns heta. 1sek är max jag kan hålla efter 40 min lössnöåkning på myr. 3 sek om jag kört led.
Köpte ett dekalkit efter två veckor. Den började se grå ut...-fult.
För mig är det här en helt perfekt skoter om mina remmar håller.
Men det byggs på massor med is fram under pipan samt längst bak i tunneln och på fotstegen. Säkert 5 kg efter några dagar utan garage. Bagateller egentligen. Det är kul med en 154 som man kan köra stenhårt på led utan problem och sen vika ut i det lösa med samma leende på läpparna.
Om det är någon som testar olika variatorsetupar och får ned tempen får ni gärna posta här. Jag väntar just nu på DJ och hoppas han fixar ett kit till låghöjd med 413 ramp.