Sv: 800 e-tec (freeride)
men då kan han ju inte ha kört in remmen, han måste ju ha fått igång skotern och så jävlat ut och matat i ren lycka över att den funkade igen?
grejerna måste ju vara kolossalt skeva om man man inte tar sig 6mil i "inkörningstempo"..
när jag kör in en rem så håller jag mig under 6000rpm i 6mil, detta är inte så svårt om man tajmar inkörning samtidig som man är ute med lite äldre folk i truppen, korvgrillarsväng med farsan/farbror/svärfar/ mamma eller vem som helst..
Nja nu ska jag nog klargöra lite...
Det är min skoter i fråga som Rickard pratar om och följande har hänt:
Började med att köra in remmen på led i lugnt/normalt tempo i ca 4 mil (kanske 4,5). Efter det så var det lek på myrar och en ravin (som jag kommer till lite senare). När jag vid ca 8 mil tittade till remmen så hade den börjat fransa sig. Har dock justerat remspänningen ett par tre ggr innan det.
Bytte till en ny rem och höll lugnt tempo dom första 2 milen. Var sedan ut och körde lite lössnö. Dock INGA fullgasrepor eller längre belastning på remmen. Den började fransa sig efter ca 1-2 mil senare. Dvs ca 3-4 mil. Ja men du körde ju inte in rem nr 2 och då får du skylla dig själv tänker ni... visst det kan jag hålla med om att jag inte höll mig på leden i 5mil, men dom svängar jag var ut i lössnön kan/bör inte spela roll. Är det så att eftersom jag slaviskt inte höll mig på leden så går den sönder utan det är millimeter precision och rymdforskning som gäller vid inkörning!
Summa: ca 11 mil och två remmar som börjat fransa.
Har dock fortsatt med rem nr2 i ca 8 mil, MEN med har alltid fått stanna och kapa trådar med 2-3 mils intervall. Så länge jag kör normal ledkörning så händer ingenting, så jag kanske har fastnat i nåt "kör endast på led men så fort du inte kör på led så går jag sönder" -lägen.
Är nu inne på rem nr 3 och den har körts in i 4 mil och sedan gått 6 mil till . Den har ej börjat fransa sig, men man ser att den har gått varm (lätt blåton i färgen).
Nu till ravinen. Det som hände var att jag körde på skrå över några vindfällen och eftersom jag är den perfekta föraren aldrig kör fast eller i övrigt misslyckas med mitt framförande av skotern så råkade jag tippa den på sidan (vänster), stängde av den och bröt upp den igen. När jag sen skulle igång med den så gick maskinen orent och det lät som att den bara gick på en cylinder. Vandrade i vara på tomgång 900-1400rpm. Så fort jag rörde gasen så dog den. Samma sak efter ett antal upprepade försök för att sedan inte tända alls. Dagen efter samma sak. Drog ner den från ravinen och bogserade den ett par km ut till en gammal väg. När vi satt där och svor och torkade svett så provade jag att dra igång den. Och den startade direkt och har gått utan (motor)problem sedan dess. Inga felkoder. ÅF trodde att det kan ha varit gasen som krånglade (hakat upp sig nån millimeter) Dom kan tydligen bete sig så om man rör gasen när man startar den och det genererar inga felkoder.
Så nu nya tag. Håller inte remmen i helgen så är det tillbaka till ÅF och se vad vi hittar på då!