Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Uppdaterar mig själv, fick just höra att det inte går att upp datera 11orna så det lär det ju inte vara, du menade kanske att du fått kolvarna bytt? I så fall lär ju allt vara kollat och rengjort av din handlare så då vet i tusan vad du har för fel....
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.533
411
83
Malå/Adak
har kört 500 mil med min freeride 800 -11 å de har gått 3 remmar. tycker inte alls de är dåligt med tanke på hur man har plågat den ;) men nu när man håller full klipa så går den upp till 8000 varv sen så slår den ner till typ 6000 varv.. har tagit alla uppdateringar på den men de blir inte bättre.. man mister ju körglädjen helt när den håller på fjuska så där :( någon som vet vart felet kan vara. har inte grävt nå desto mer i den så har noll koll..

Öppna och kolla så inälvorna i variatorerna är ok, är någon rulle kass eller går jävligt tungt kan dom bli jävligt trubbiga. Sen så är det dags att byta båda variatorfjädrarna nu om du inte gjort det redan, har inte med att den beter sej konstigt att göra men har du ändå upp variatorerna så byt fjädrar.
 

martinesberg

Ny medlem
8 nov 2012
4
0
1
okej ska kolla upp insugsgummin och avgasportarna. hörde ochså om de att variaton kunde va felet. ska öppna å se.. tack för hjälpen.. :) då vet jag i alla fall ungefär vart jag ska börja ;)
 

Roffa

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Luleå Sverige
Har just köpt en freeride -11, ska det göras några viktiga serviceuppdateringar på en sån ? Har garanti kvar i ca 2 veckor.. (är inte gjort nåt åt den annat än 50-mila service)
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Har just köpt en freeride -11, ska det göras några viktiga serviceuppdateringar på en sån ? Har garanti kvar i ca 2 veckor.. (är inte gjort nåt åt den annat än 50-mila service)
Ny programvara finns nog. Sen kolvbyte och kontroll av veven.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
har den inte CVT cooling kåpan så kanske det kan gå att få en sån på garanti med lite tur. ring till ÅF som sålde den ny
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Kolvbyte vid 500 mil / innan 2015.
Sen tror jag inte det går att uppdatera 11orna, dom går ju iof bra men dricker rätt hårt med olja.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Freeride och Summit -11 har iaf uppdatering för att nån felkod inte ska tändas så lätt. Det borde vara gjort om maskinen är servad
 

Roffa

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Luleå Sverige
Var in till återförsäljaren där skotern är uthämtad ny, han kollade på chassinummret att det enda som skulle göras var som Macke78 skrev att kolvarna skulle bytas vid 500mil. Inga andra uppdateringar fanns registrerade.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
CVT cooling system har ju varit lösningen på de som har haft remproblem. Uppdateringen finns det nog inget servicemeddelande om utan den läggs in om maskien är inne på service.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nja, det är väl långt ifrån hela lösningen...
Det som gjorde att 12:eek:rna funkade var nog mer variatorkalibrering och linjering...

En kåpa som kyler lite bättre hjälper till, men grundproblemet kvarstår ju ändå...
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Grundproblemet kvarstår ju oavsett vad man gör med orginaldelar men CVT cooling system gör väldigt stor skillnad.
Öppna kåpan efter lite puderkörning och det rinner vatten överallt runt variatorn, med cvt cooling är det torrt.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.533
411
83
Malå/Adak
Funderar lite på hur jag ska göra, har kvar Team Tied kitet från Freeriden men Teamvariatorn ryms inte under "cooling-kåpan".... Blir väl till att testa lite md std variator först och sen borra bort kåpan och skifta för att se vad som funkar bäst.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det är flera på dootalk som har skrivit att den nya axeln är lika fel som den gamla, de enda som linjeringen stämde på var de 2008or som var inom toleranserna.

Kåpan gör mer än de flesta tror. det syns när man är ute och kör.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Funderar lite på hur jag ska göra, har kvar Team Tied kitet från Freeriden men Teamvariatorn ryms inte under "cooling-kåpan".... Blir väl till att testa lite md std variator först och sen borra bort kåpan och skifta för att se vad som funkar bäst.
Om Team Tied axeln har samma splines som tex RS så kan du montera den fasta QRS skivan från maskiner med avtagbar QRS så blir den flytande, ganska dyrt när du ändå har investerat i en tied men det är en möjlighet.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.533
411
83
Malå/Adak
Om Team Tied axeln har samma splines som tex RS så kan du montera den fasta QRS skivan från maskiner med avtagbar QRS så blir den flytande, ganska dyrt när du ändå har investerat i en tied men det är en möjlighet.

Jo tanken har slagit mej. Jajja, jag får se vad jag gör.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Funderar lite på hur jag ska göra, har kvar Team Tied kitet från Freeriden men Teamvariatorn ryms inte under "cooling-kåpan".... Blir väl till att testa lite md std variator först och sen borra bort kåpan och skifta för att se vad som funkar bäst.
Skulle kört med team variatorn i detta fallet, det går inte vifta bort värmen från o-optimal variatorsetup..
För stödet vid primären går väll at ha ändå utan denna kåpa va?