Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Såg även nån som gjorde en egen kåpa i glasfiber för att passa tillsammans med tied sekundär.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Det är flera på dootalk som har skrivit att den nya axeln är lika fel som den gamla, de enda som linjeringen stämde på var de 2008or som var inom toleranserna.
Drygt om de skulle vara så, min 11:a linjerade då med schims och nu är axeln lika mycket längre som med shimsen jag körde så då borde de va OK !
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.532
410
83
Malå/Adak
Skulle kört med team variatorn i detta fallet, det går inte vifta bort värmen från o-optimal variatorsetup..
För stödet vid primären går väll at ha ändå utan denna kåpa va?
Då får man kapa lite, det är en enda sammanhängande plastbit... Man kan öppna upp ett hål mitt för sekundärcentrum och få plats med Teamen utan att ta bort hela kåpan men då sabbar man remhållaren. Blir mest troligt den lösningen men jag ska i alla fall provköra innan jag byter.
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Då får man kapa lite, det är en enda sammanhängande plastbit... Man kan öppna upp ett hål mitt för sekundärcentrum och få plats med Teamen utan att ta bort hela kåpan men då sabbar man remhållaren. Blir mest troligt den lösningen men jag ska i alla fall provköra innan jag byter.
Har monterat Team på min -12:a.
Om du skall kapa i CVT kåpan så kommer det inte bli mycket kvar av den = minimal funktion.
Jag borrade ur nitarna och tog bort hela CVT, beställde plasten från en -11 och nitade dit den.
Saknade också remhållaren så jag beställde även den från en -11 då får du remmen monterad under huven.
Tror att TEAM Tied kittet tar bort problemen som är med variatorerna och då blir ju CVT onödigt, men det är bara vad jag tror.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.532
410
83
Malå/Adak
Hela utsidan är en enda bit, sen är verktygsfacket ovanpå en egen. Så dela på den på utsidan går alltså inte om man inte kapar, ungefär som jag sa från början.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Har en liten fråga.
Jag köpte en Freeride -12:a 146" till den här säsongen 150 mil på mätarn, riktigt bra skick.

Men när jag kollade genom boggiet här om dan så kände jag på bakre dämparen
och jag tycker den glappar otroligt mycket i sidled, både övre och undre dämparfästet.
Jag vet att det ska vara ett visst glapp men vi snackar ca 8-10 mm glapp här.
Tycker nedre fästet, själva den där böjen också glappar en hel del i fästet, hoppas ni fattar vad jag menar. Provade spänna bultarna men dom var redan åtdragna.

Tacksam om nån kan svara om det ska vara så eller är den för glapp på min?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vet inte om jag fattar rätt men om jag gör det låter det väldigt märkligt...

Om jag har tur så får jag mina dämpare från schimsning till helgen så kan jag kolla lite extra när jag monterar dom. Men var inget jag reagerade på när jag tog lös dom.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det är flera på dootalk som har skrivit att den nya axeln är lika fel som den gamla, de enda som linjeringen stämde på var de 2008or som var inom toleranserna.

Kåpan gör mer än de flesta tror. det syns när man är ute och kör.
Någon som har något mått på hur det "ska" vara linjerat?

Varför schimsade alla 3mm förra året och ski doo själva förlängde axeln 3mm till 2012 om det är fel?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.532
410
83
Malå/Adak
Enligt DooDoctor finns inte ett "Rätt" läge för sekundären utan det flyttar lite på sej genom växlingsförloppet vilket enligt honom betyder att sålänge inte sekundären kan flyta så kommer man inte ha helt rätt linjerat under hela hastighetsspannet. Med fast variator får man enligt honom välja en hastighet där allt linjerar, och sen stämmer det sämre ju längre från den hastiheten man kommer åt båda hållen. Finns nån film på Youtube där han visar detta.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Enligt DooDoctor finns inte ett "Rätt" läge för sekundären utan det flyttar lite på sej genom växlingsförloppet vilket enligt honom betyder att sålänge inte sekundären kan flyta så kommer man inte ha helt rätt linjerat under hela hastighetsspannet. Med fast variator får man enligt honom välja en hastighet där allt linjerar, och sen stämmer det sämre ju längre från den hastiheten man kommer åt båda hållen. Finns nån film på Youtube där han visar detta.
Det är väl på grund av att skivorna på primär och sekundär har lite olika vinkel, därav blir linjeringen olika under utväxlingen.

Flytande lägger sig rätt, men jag tvivlar på att den flyttar sig under gaspådrag. Trycket mot splinesen mellan sekundär och axel bör vara stort, och då tror jag inte den klarar av att flyta.
Står man uppallad och gasar funkar det säkert, men när man ska överföra max effekt tror jag inte det glider som det ska...
Men det är klart, ligger man i hög fart och släpper av det minsta lilla, så att trycket i splinesen minskar, då lägger sig sek. med rätt linjering...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.532
410
83
Malå/Adak
Nog tror jag att variatorn kan vandra på axeln även vid last, passningen är trots allt inte exakt vilket gör att variatorn rullar en mikroskopisk aning utanpå axeln och rår då med att vandra.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Vet inte om jag fattar rätt men om jag gör det låter det väldigt märkligt...

Om jag har tur så får jag mina dämpare från schimsning till helgen så kan jag kolla lite extra när jag monterar dom. Men var inget jag reagerade på när jag tog lös dom.
Gör gärna det och återkom, det är som sagt i sidled den glappar "för" mycket enligt mitt tycke.
Men vad vet jag, kanske ska va så.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Har en liten fråga.
Jag köpte en Freeride -12:a 146" till den här säsongen 150 mil på mätarn, riktigt bra skick.

Men när jag kollade genom boggiet här om dan så kände jag på bakre dämparen
och jag tycker den glappar otroligt mycket i sidled, både övre och undre dämparfästet.
Jag vet att det ska vara ett visst glapp men vi snackar ca 8-10 mm glapp här.
Tycker nedre fästet, själva den där böjen också glappar en hel del i fästet, hoppas ni fattar vad jag menar. Provade spänna bultarna men dom var redan åtdragna.

Tacksam om nån kan svara om det ska vara så eller är den för glapp på min?
Ingen som kan kolla på sin Freeride?

Jag kollade på kompisens XRS 800 e-tec -11, visserligen inte samma boggie men liknande konstruktion. På hans bakdämpare satt det varsin plast distans på vardera sida om dämparfästet. Ska det vara så på Freeriden också, kanske dom glömts bort för jag vet att dämparna blev servade före jag Köpte den.
 

Roffa

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Luleå Sverige
Ingen som kan kolla på sin Freeride?

Jag kollade på kompisens XRS 800 e-tec -11, visserligen inte samma boggie men liknande konstruktion. På hans bakdämpare satt det varsin plast distans på vardera sida om dämparfästet. Ska det vara så på Freeriden också, kanske dom glömts bort för jag vet att dämparna blev servade före jag Köpte den.
Kika på länken om du kan hitta nåt användbart från nån sprängskiss.

http://www.ronniesmailorder.com/fiche_select2.asp?category=Snowmobiles&make=Ski-Doo&year=2012&fveh=126464