TC 1000 tas till 200+

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Slidmatning !

Tyvärr kan jag inte hitta på värre just nu,,,,,,,
Bästa vore ju komma runt reeds helt och hållet såklart,,,,,
Funderas en hel del på det också men det kan bli kompliserat värre
Det tar jag nästa vinter ;)
Som gammal ROTAX lover så måste jag åter igen slå ett slag för SLIDMATNING !!!
:rock: :rock: :rock: :rock:



.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Sv: Slidmatning !

Som gammal ROTAX lover så måste jag åter igen slå ett slag för SLIDMATNING !!!
:rock: :rock: :rock: :rock:



.

Ja där har vi ju en bra öppna stäng historia...... Men jag är då inte riktigt nöjd med i vilken vinkel rotax kastade in soppan,,,Tvär snett ,,,,,Inte bra men dom var nog tvungen pga konstnader och enkelhet.....

Jag skulle vilja ha liknade typ av öppna stäng fast rakt på vevhus då och lite simplare konstruktion,, (mycket begärt)

Boosts biologiska dator jobbar med detta :laugh:
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Ja inte verkar det vara brist på kunskaper här inte. Härligt bygge och hoppas du får till en riktigt sleeper av din TC. Lite paff 16 årige Markus skulle bli när han med sin F1000 (som pappa betalat) blev frånåkt av familjen BoostIII efter isen :D
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Händer inte mycket här just nu.. Men jag har satt ihop blocket ivf och ställt den i köket på vedspisen :D

Håller som bäst på med kompisarens Tc 900 cylinder, Överför min portning från stålcylindern till Nikasilcylinder,,,,, Trodde jag var klar med den i går ,,, men såg att det fans några kusar gömda som jag inte orkade slipa fram i fjol vinter , så jag kunde inte ge F att slipa lite extra på denna ....... Så nu måste jag kopiera dom 2 andra cyllarna efter denna kopia också :bawling:,, Man glömmer lätt att man måste göra samma jobb 2 ggr till om man ändrar en liten detalg i en cylinder på en trippel

Jag har också forskat i varningsystem så man slipper panga en cylinder o kolv.

Jag tycker inte avgastemp duger enbart. För dom reagerar ju tvärtom vid spikning. Tempen sänks ju på mätaren vid spikning :eek: och sitta o stirra på den förb mätaren i ren förskräckelse orkar man inte och är farlit juuuuuu

Så Jag ska montera 1st spiksensor som vaktar alla cylindrarna.. Den skruvas bara fast i toppen och känner av alla cylindrar
Man sätter bara en lysdiod i instrumenteringen.
Det går utmärk att bestycka in mot denna spiksensor också,

Jag har en kontakt i Långt bort i stan som tillverkar dom ,,,Jag o kompisaren ska testa ut dom och hjälpa till att med kallibrering av dom så det passar 2 takt och rätt borr . Så senare i vinter kan jag evnt ha ett gäng till salu om allt går bra med inställning av dom.

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Jag kan heltklart vara intresserad av en knacksensor! Tänkte inte änns köra med avgastemp nu... man varken ser eller hör den inte i full action och då är det ändå för sent :) Sen som sagt vid spikningar så visar den lite andra reslutat...
 

invalid

Medlem
14 nov 2009
26
0
1
norrbotten
fan va jag lär mig mycket av dig :O, du förklarar de så bra :p

när kommer du visa uppdate igen tål inte och vänta xD för de här är rätt spännande :D
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
fan va jag lär mig mycket av dig :O, du förklarar de så bra :p

när kommer du visa uppdate igen tål inte och vänta xD för de här är rätt spännande :D

Där sa du en viktig grej jag försöker förmedla,,Skriver så enkelt som möjlig, (tror jag)
,Försöker hålla onödiga klatriga mått och onödigt vetande som bara ställer till det i skallen .

Jag har fått klatra mig igenom svåra engelska texter i flera år och läst 95% onödigt vetande..

Problemet är att dom som kan allt redan svävar iväg och dyker in för djupt i småsaker så man blir fort less att läsa.

.Man skrämmer sig själv att testa saker när man läser .....låter på tok för komplicerat.


Uppdate.....

Vi väntar på ledigt garage för montering av motor och pipbygge bara
Jag håller på räkna ut formen på toppen nu,,eller topparna ska jag säga...
Dom ska ju pika lite högre upp i varv nu för att matcha portningen..

Detta innebär en aning smalare squishband, helt enkelt...
Både 900an och min 1000 vill vi ska dra hårt till ca 8900v + övervarva lite

Nackdeken av att smalna av bandet är däremot förlust i lågvarv :(

, Jag har ju sagt 1,3mm men har nu ändrat mig,,, På tok för fegt he he . Islag kolv/topp är gränsen,,Med nya lager skulle jag tveklöst gå till 0,9mm

Vi kommer åka 1,1mm spalt för att få ut max av cc i cylindern soppan.......
OBS på helt orört topplock kan man få för hög flamfront om man sätter åt klämspalten så mycket och spikning som resultat!!!! Hela toppen kan behövas slipas om i vinklar och mått för att klara så tight klämspalt

Men i vårat fall så räknar jag på hela utformningen så 1,1mm klämspalt ska gå bra.. Gällert att hålla ett visst meter i sek fart där man varvpikar toppen .

Man kan tjena uppimot 5 % i effekt på att tighta till klämspalten maximalt!!!!!!

Vi klörde ju 1,1mm på 900an i fjol men det gick inte på org utform o höga kompen vi hadde då (13,5-1) så det vart spik as hell -

Men nu blir det lite fegare kompförhåll,,,ca 13-1 och även annan dome så nu ska den F inte spika :rolleyes:

Så det blir lite dåligt med bilder ett tag...........................
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Uppdat så ni vet att tråden inte dör helt..

Jag väntar på kolvar för tillfället så jag kan sätta på cylindrarna...Kan ju inte svarva topplocken förens cyllarna är på....Ska bli exat 1,1mm klämspalt på alla toppar så ,kan bli olika svarvat på varje cylinder ber på hur taskiga mått det är standard.

Har nu ängnat den lunga tiden till groteskt påläsning av topplock,,,Sjukligt mycket läst,,jag blir som en blodigel när jag inte begriper en sak och läser hutlöst om just denna sak....

Jag ville veta exakt vad som påverkar vad i locket och varför man kör bred eller smal squishband.

Jag har kollat in alla förekommande 2 taksmotorer och mätt deras lock och försökt listat ut den röda tråden i utforming och squishbandsbredd och squisfarter...Det är ju detta trimmlocksfarbröderna har fattat. (och jag ville veta)

Och nu tror jag faktist att jag har bra koll också på detta,, Blir hyffsat rätt ivf

.Mina lock och kompisarens lock kommer få det senaste i topplocks utveckling en blandning från alla lock i världen kan man säga, Den största skillnaden mot standard är att dom ska få bättre kylavledning, Denb bättre kyningen ska bygga på samm grund som andra lock av senare slag,, Jag ska bara svarva på annat sätt somm jag TROR är kyligare :rolleyes:

Bandbredden kommer ligga på samma bredd som alla andra trimmlockstillverkare kommit fram till vara bäst för denna motorsettupp så där blir det inga extra Boost ideer direkt :rolleyes: (är inte svarvade än he he)

Jag brukar ju hitta på något helt annat ,,men i detta fall måste nog även jag ställa mig i ledet.:wacko:

Jag hatar att göra kopior av redan befintliga saker,,på detta sätt kommer man inte frammå:Cry:t



.
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Vet inte om du sett det här?
8500 rpm is not the issue with our CDI's. I have posted this before, and it should be make a sticky, but here are the 2001 SRX timing specs again:

7750 rpm - 18 degrees
8000 rpm - 13.5 degrees
8250 rpm - 10 degrees
8500 rpm - 9 degrees
8750 rpm - 8 degrees
9000 rpm - 4 degrees
9250 rpm - 0 degrees

You can spin the SRX motors anywhere under 9000 on the stock CDI, and still maintain decent timing. You can always bump up that timing slighly using an offset keyway, but it is not a good idea to do that when trail riding at lower rpm intervals. After that, it falls pretty hard.
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Boost, jeg tror du kan lykkes i dine ambisjoner med tanke på effekt:) jeg har bremset ett 10 talls thundere på 210-218hk med org cylindre, men de fleste har gått på racefuel da de fleste er racemaskiner.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Boost, jeg tror du kan lykkes i dine ambisjoner med tanke på effekt:) jeg har bremset ett 10 talls thundere på 210-218hk med org cylindre, men de fleste har gått på racefuel da de fleste er racemaskiner.

Ja då blir det svårt för mig att nå samma hk på vanlig soppa hör jag :hmmmm2: Men det måste gå ändå :becky:

Vi kommer ju bara utgå från original prylar rakt igenom,,Inte en trimdel köpt :dizzy:

Det verkar som det krävs en bra bromsbänk också som klarar bromsa en trippel på över 1000cc som ger 200-300hk

Din bänk verkar ju klara det galant.

Vart pikade 218hk TC catterna sina hk i genomsnitt ?

Jag funderar på 9000v på tc 1000 och 9300v på Tc 900an,,Dom har bägge 204 grader durr på porttiderna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Vet inte om du sett det här?
8500 rpm is not the issue with our CDI's. I have posted this before, and it should be make a sticky, but here are the 2001 SRX timing specs again:

7750 rpm - 18 degrees
8000 rpm - 13.5 degrees
8250 rpm - 10 degrees
8500 rpm - 9 degrees
8750 rpm - 8 degrees
9000 rpm - 4 degrees
9250 rpm - 0 degrees

You can spin the SRX motors anywhere under 9000 on the stock CDI, and still maintain decent timing. You can always bump up that timing slighly using an offset keyway, but it is not a good idea to do that when trail riding at lower rpm intervals. After that, it falls pretty hard.

Perfekt,,Detta har jag inte sett:) Hum det ser inte så bra ut ,,,man kan inte pika dom speciellt högt med org box :(
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Lite uppdat ,,Går inte fort detta bygge direk ,,men beräknad start är ändå inte långt borta,,Någon vecka efter nyår hoppas jag på. Det mesta i motorväg är klart.

Håller på praktist taget bygga förgasare nu,,,

Vi har svarvat upp både 40mm och 44or till 47,5mm nu ,, Men det är hutlöst med jobb kvar på dom.. Trottlarna måste fräsas djupare ner i botten på husen för att få ner tomg,,, och vi måste plasta på lite kindpåsar just i mitten av borret för att förhindra luftläkage förbi trotteln.. Dom ska även förses med powerplate modell lång som delar av hela fasgasaren i 2 våningar för att få bra gashastighet upp till halv gas,,, (blir mer lättbestuyckade då och rappare ,,, man får lika bra bräsnle spridnings som org 38mm gasare. På övervåningen kommer powerjet monteras och sköta bränslet på mer än halv gas

Trottlarna har fått sig en cuttning till betydligt brantare över 3,5mm cuttnimng i bak kant,,På så vis kan man plasta igen dom groteskt utan att måsta åka snorlitet lågfart typ 9",, Jag gissar att vi kan gå upp till normalre 18" lågfart nu ,, Svaret från dessa trottlar liknar mest lectrongasare än något annat :heh: Rena rama huggormen blir det :bigsmile:

Kommer fler bilder när jag 2 vånings försett dom
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
ser tjusigt ut. Har hittat 2st 44or här i gömmorna, hör av dig om du behöver reserver:p
Ok Bra!!

Jag fattas 2 st nålmunstycken nämligen.. 224 AA1 och ett 224 BB 5 skulle behövas
Även en nål 7DH2

Det är ju stor changs att det sitter i nog av dina ,,,,Pm sänt :ciao:
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Härligt bygge att följa. Helt klart intressant.
Optimerad eller inte man ska inte underskatta en stor trippel...
Men men delvis nya kunskaper intagna lite funderingar...

När piporna beräknades i denna och i andra trådar, så tar du bara hänsyn till toppen. Borde inte potentiellt kolven kunna tillföra samma ?
Ex. Byt plats på kolv och toppens utforming. Skulle inte det ge samma resultat.
Att en kombination av utformning borde kunna användas för att få en mekaniskt svår utforming (vad de nu skulle vara...) görbar genom att fördela utformning till båda delar. Även om jag kan förstå att för praktiska och värmeskäl (mindre yta) en plan kolv kan vara bättre och lättare att få tag på.

Den observante läsaren hittar tre uppsättningar förgasare i inlägg #115...
... Gör lätt upphov till spekulation som: Var är då den tredje "hemliga" t-c. Kanske till och skulle kunna vara en turbo thunder cat... Slut på spekulation.

Klart intressant det du skrev om keramik beläggning. Hade inte en susning att det gick göra med så pass enkla verktyg.
Borde väl vara än mer intressant på turbo maskiner som har än mer vinna på att hålla uppe volymen på avgaserna fram till turbon och samtidigt inte överhetta internt. Keramik och avgasbandage gör mer nytta.

Men räknar du med att beläggningen gör skillande så att du därför har kompenserat i port/pipa för det lilla del det gör på flödet. Även om du skrev tidigare att det huvudsakligen var för att vinna hållbarhet.

Lycka till. /Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Härligt bygge att följa. Helt klart intressant.
Optimerad eller inte man ska inte underskatta en stor trippel...
Men men delvis nya kunskaper intagna lite funderingar...

När piporna beräknades i denna och i andra trådar, så tar du bara hänsyn till toppen. Borde inte potentiellt kolven kunna tillföra samma ?
Ex. Byt plats på kolv och toppens utforming. Skulle inte det ge samma resultat.
Att en kombination av utformning borde kunna användas för att få en mekaniskt svår utforming (vad de nu skulle vara...) görbar genom att fördela utformning till båda delar. Även om jag kan förstå att för praktiska och värmeskäl (mindre yta) en plan kolv kan vara bättre och lättare att få tag på.

Den observante läsaren hittar tre uppsättningar förgasare i inlägg #115...
... Gör lätt upphov till spekulation som: Var är då den tredje "hemliga" t-c. Kanske till och skulle kunna vara en turbo thunder cat... Slut på spekulation.

Klart intressant det du skrev om keramik beläggning. Hade inte en susning att det gick göra med så pass enkla verktyg.
Borde väl vara än mer intressant på turbo maskiner som har än mer vinna på att hålla uppe volymen på avgaserna fram till turbon och samtidigt inte överhetta internt. Keramik och avgasbandage gör mer nytta.

Men räknar du med att beläggningen gör skillande så att du därför har kompenserat i port/pipa för det lilla del det gör på flödet. Även om du skrev tidigare att det huvudsakligen var för att vinna hållbarhet.

Lycka till. /Johan


Intresanta ide... Jo kolv och topp kan man ju mixtra lika mycket med...

Jag skulle helst viljat ha en platt kolvtopp då det helt enkelt ger högsta toppeffekt,,,vrid har jag nog av,,,,, Nu finns inga platta kolvar till vettig peng,,,, Hade jag haft platt kolvtopp skulle toppen squishbant naturligtvis följt med ner i graders lutning på bandet.

Ju mer vågrätt man kastar in soppan,,,Desto högre toppeffekt går att nå...
På skoter och crossar så har man offta dome kolv pga att man vill ha en aning mer NM ,,,,längre register så att säga.. En rr hoj har platt skalle pg av 6 växlad låda och mycket effekt i ett smalt register..

Jag tordes inte svarva av kolvarna heller,,,,,Tro om jag funderade på detta :)

Evn skulle jag nu tordas då vi ska keramike behandla dom...... Jag räknar kallt med att vinna flertal hk genom att göra om värmen som annars går ut i vattnet och sedan ut luften till effekt istället. Vi ska coata dom nu i veckan,,Vi fick tag på aluminiumoxid bläster som ska vara det bästa för detta.

Piporna beräknar jag mestadels på portningen,,,,..Man vet ju vilket varv en 204 grader cylinder vill dra till,,, så man får helt enkelt göra en pipa som drar så högt i varv man kan tillåta att motorn ska varva pga hållbarhets skäl och förluster på läge varv.

Vi kommer nog köra lite längre pipor först..... Vi bygger klart ena maskinen först för att få en fingervisning... Blir nog inte mer än ca 6 cm kapning i först skedet... Det ger mig 106 cm pipa till mitt rev kona. Jag är väldigt rädd att tappa det groteska vridet på låga varv,,,, så vi börjar där.......Blir förmodligen 7 cm kap på 900an .. Topparna kommer ju svarvas om så dom kommer tillåta högre varv också,,,så med lite flyt kommer dom dra bra även upp över 9000v hoppas vi. Annars blir det rondellen igen :madgrin:

Tre fuggar extra he he,, du är skarpsynt.. mjae nä dom bara fick följa med genom svarven så man har till evnt någon tvinn skoter,,har bara 2 st helt kompletta ännu större borrade 48mm!

Förgasarbyggena tar tid kan jag lova,,,, Men snart klart..Bilder kommer

Jag har råkat överskrida bildkvoten bara :bigsmile: (visste inte ens det fanns???)

Då måste man tydligen plocka bort bilder här och där (tror jag)


keramik beskrivning http://www.swaintech.com/store.asp?pid=10315