Härligt bygge att följa. Helt klart intressant.
Optimerad eller inte man ska inte underskatta en stor trippel...
Men men delvis nya kunskaper intagna lite funderingar...
När piporna beräknades i denna och i andra trådar, så tar du bara hänsyn till toppen. Borde inte potentiellt kolven kunna tillföra samma ?
Ex. Byt plats på kolv och toppens utforming. Skulle inte det ge samma resultat.
Att en kombination av utformning borde kunna användas för att få en mekaniskt svår utforming (vad de nu skulle vara...) görbar genom att fördela utformning till båda delar. Även om jag kan förstå att för praktiska och värmeskäl (mindre yta) en plan kolv kan vara bättre och lättare att få tag på.
Den observante läsaren hittar tre uppsättningar förgasare i inlägg #115...
... Gör lätt upphov till spekulation som: Var är då den tredje "hemliga" t-c. Kanske till och skulle kunna vara en turbo thunder cat... Slut på spekulation.
Klart intressant det du skrev om keramik beläggning. Hade inte en susning att det gick göra med så pass enkla verktyg.
Borde väl vara än mer intressant på turbo maskiner som har än mer vinna på att hålla uppe volymen på avgaserna fram till turbon och samtidigt inte överhetta internt. Keramik och avgasbandage gör mer nytta.
Men räknar du med att beläggningen gör skillande så att du därför har kompenserat i port/pipa för det lilla del det gör på flödet. Även om du skrev tidigare att det huvudsakligen var för att vinna hållbarhet.
Lycka till. /Johan
Intresanta ide... Jo kolv och topp kan man ju mixtra lika mycket med...
Jag skulle helst viljat ha en platt kolvtopp då det helt enkelt ger högsta toppeffekt,,,vrid har jag nog av,,,,, Nu finns inga platta kolvar till vettig peng,,,, Hade jag haft platt kolvtopp skulle toppen squishbant naturligtvis följt med ner i graders lutning på bandet.
Ju mer vågrätt man kastar in soppan,,,Desto högre toppeffekt går att nå...
På skoter och crossar så har man offta dome kolv pga att man vill ha en aning mer NM ,,,,längre register så att säga.. En rr hoj har platt skalle pg av 6 växlad låda och mycket effekt i ett smalt register..
Jag tordes inte svarva av kolvarna heller,,,,,Tro om jag funderade på detta
Evn skulle jag nu tordas då vi ska keramike behandla dom...... Jag räknar kallt med att vinna flertal hk genom att göra om värmen som annars går ut i vattnet och sedan ut luften till effekt istället. Vi ska coata dom nu i veckan,,Vi fick tag på aluminiumoxid bläster som ska vara det bästa för detta.
Piporna beräknar jag mestadels på portningen,,,,..Man vet ju vilket varv en 204 grader cylinder vill dra till,,, så man får helt enkelt göra en pipa som drar så högt i varv man kan tillåta att motorn ska varva pga hållbarhets skäl och förluster på läge varv.
Vi kommer nog köra lite längre pipor först..... Vi bygger klart ena maskinen först för att få en fingervisning... Blir nog inte mer än ca 6 cm kapning i först skedet... Det ger mig 106 cm pipa till mitt rev kona. Jag är väldigt rädd att tappa det groteska vridet på låga varv,,,, så vi börjar där.......Blir förmodligen 7 cm kap på 900an .. Topparna kommer ju svarvas om så dom kommer tillåta högre varv också,,,så med lite flyt kommer dom dra bra även upp över 9000v hoppas vi. Annars blir det rondellen igen :madgrin:
Tre fuggar extra he he,, du är skarpsynt.. mjae nä dom bara fick följa med genom svarven så man har till evnt någon tvinn skoter,,har bara 2 st helt kompletta ännu större borrade 48mm!
Förgasarbyggena tar tid kan jag lova,,,, Men snart klart..Bilder kommer
Jag har råkat överskrida bildkvoten bara :bigsmile: (visste inte ens det fanns???)
Då måste man tydligen plocka bort bilder här och där (tror jag)
keramik beskrivning
http://www.swaintech.com/store.asp?pid=10315