TC 1000 tas till 200+

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Boost har julbakat i dag :biggrin1: 6 st cylindrar utblås och 6 st kolvar till våra tc catter keramikbehandlat kolvtopparna och utblåsen på cylindrarna. När topparna är färdigsvarvade kommer även dom få sig en bakning av keramik.

Nu kan vi äntligen lackera cylnidrarna och montera ihop eländerna :wof:
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Måste än en gång säga att du gör ett grymt jävl* jobb.
Lovar att de luktar godare än morsans jul bak de där ;)
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Fan dom där bullarna kan nog göra ont i tänderna om man försöker sig på att äta dom,men porslinet brukar ju vara under bakverken ;)

Boost har julbakat i dag :biggrin1: 6 st cylindrar utblås och 6 st kolvar till våra tc catter keramikbehandlat kolvtopparna och utblåsen på cylindrarna. När topparna är färdigsvarvade kommer även dom få sig en bakning av keramik.

Nu kan vi äntligen lackera cylnidrarna och montera ihop eländerna :wof:
 

zrtman

Medlem
17 aug 2008
26
0
1
Norrbotten
Intresanta ide... Jo kolv och topp kan man ju mixtra lika mycket med...

Jag skulle helst viljat ha en platt kolvtopp då det helt enkelt ger högsta toppeffekt,,,vrid har jag nog av,,,,, Nu finns inga platta kolvar till vettig peng,,,, Hade jag haft platt kolvtopp skulle toppen squishbant naturligtvis följt med ner i graders lutning på bandet.

Ju mer vågrätt man kastar in soppan,,,Desto högre toppeffekt går att nå...
På skoter och crossar så har man offta dome kolv pga att man vill ha en aning mer NM ,,,,längre register så att säga.. En rr hoj har platt skalle pg av 6 växlad låda och mycket effekt i ett smalt register..

Jag tordes inte svarva av kolvarna heller,,,,,Tro om jag funderade på detta :)

Evn skulle jag nu tordas då vi ska keramike behandla dom...... Jag räknar kallt med att vinna flertal hk genom att göra om värmen som annars går ut i vattnet och sedan ut luften till effekt istället. Vi ska coata dom nu i veckan,,Vi fick tag på aluminiumoxid bläster som ska vara det bästa för detta.

Piporna beräknar jag mestadels på portningen,,,,..Man vet ju vilket varv en 204 grader cylinder vill dra till,,, så man får helt enkelt göra en pipa som drar så högt i varv man kan tillåta att motorn ska varva pga hållbarhets skäl och förluster på läge varv.

Vi kommer nog köra lite längre pipor först..... Vi bygger klart ena maskinen först för att få en fingervisning... Blir nog inte mer än ca 6 cm kapning i först skedet... Det ger mig 106 cm pipa till mitt rev kona. Jag är väldigt rädd att tappa det groteska vridet på låga varv,,,, så vi börjar där.......Blir förmodligen 7 cm kap på 900an .. Topparna kommer ju svarvas om så dom kommer tillåta högre varv också,,,så med lite flyt kommer dom dra bra även upp över 9000v hoppas vi. Annars blir det rondellen igen :madgrin:

Tre fuggar extra he he,, du är skarpsynt.. mjae nä dom bara fick följa med genom svarven så man har till evnt någon tvinn skoter,,har bara 2 st helt kompletta ännu större borrade 48mm!

Förgasarbyggena tar tid kan jag lova,,,, Men snart klart..Bilder kommer

Jag har råkat överskrida bildkvoten bara :bigsmile: (visste inte ens det fanns???)

Då måste man tydligen plocka bort bilder här och där (tror jag)


keramik beskrivning http://www.swaintech.com/store.asp?pid=10315
Det finns kolvar med nästan helt platt tak , ProX till Kawazaki Jetski 750
Finns i 81mm med 20mm kolvbult och 22mm kolvbult

Har själv använt dem och tycker att de funkar mycket bra.

www.pro-x.com

01.4510.100 20 mm kolvbult

01.4514.100 22 mm kolvbult


God Jul
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Det finns kolvar med nästan helt platt tak , ProX till Kawazaki Jetski 750
Finns i 81mm med 20mm kolvbult och 22mm kolvbult

Har själv använt dem och tycker att de funkar mycket bra.

www.pro-x.com

01.4510.100 20 mm kolvbult

01.4514.100 22 mm kolvbult


God Jul

O-----------fan det var intresant (mången tack för den infon) . Då blir det nog att man kör dom nästa kolvbyte. Vilken beteckning har den kawwan vattenskotern 750 ? årsmod? Och är höjden på kolven från kolvbult upp till kolvtopp lika som Tc kolvarna?

Men då får man göra om toppen för plattkolvarna,, en aning mer planat för att ställa rätt kompförhållande igen och flackare lutning på squishbandet.

Passar nållagerna från prox kawwan rakt av in i staken på tc 1000? Vore ju stenbra för det är ju svinsvårt att hitta billiga 22mm nållager till tc 1000. Och hur vet jag vilket nållager som är 22mm inv ?


God jul på er
 
Last edited:

zrtman

Medlem
17 aug 2008
26
0
1
Norrbotten
Kawasaki SX750 tom 95 har 20mm
Kawasaki SXI 750 95 -98 har 22mm
Och ja komphöjden är samma som OEM
Nållagrerna borde passa jag har inte använt dem själv, men pro-x har ju såna och de är säkert mycket billigare än Arctics.
Kolvarna är iaf riktigt bra och prisvärda.
Patrik på SMP http://www.mtnprod.se/ säljer Pro-X han kan nog ordna det mesta.

Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Tackar ZRTman....


Kolla in det något märkiliga fenomenet man kan göra med den nyaste keramikbehandlingen.
Man kan polera keramiken till näst intill spegelblank yta!! Fördelen är att man då även får en reflekterande yta och att sot inte fastnar lika lätt. Jag har bara polreat med autosol och borrmaskin polertrissa och får lätt fram en blank yta på keramiken. Jag har kört gasol låga på en gammal kolv jag la på keramike på för att se om det går att knäcka ytan på någe vis,,,,helt omöjligt blir inte en skråma eller ens missfärgat hur än man bränner på :)

Vi kom även på att vi ska keramikbehandla piporna utvändigt och sedan polera upp dom,, Det bli ju nästan lika bra som lindade pipor fast snyggare och billigare :)

Sitter stenbra förutsatt att man blästrar med den dyra aluminiumoxid blästersandan.

Som ni ser har jag även äntligen lackerat cylindrarna med Volvos osean blu metallic. Är på härdnig på spisen som vanligt :biggrin1:


Nu ska cylindrarna på och topparnas kläm,spalter mätas in och topparna ska ju få sig en annan form för att gilla högre varv. ´Håller också på med helt nya insug vi fick bygga för att dom stora förgasarna skulle passa bra mot reedhuset och att vi skulle få fast Boostbottlar på ett enklet vis.

Poolaris vattenpumpen ska också mixtras dit nu,,


Så vi har en hel del att ta i fortfarandande :wof:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Sjukt intressant. :shocked:
Vad använder du för att keramikbehandla och var köper man sånt?

CBC 2 heter det . Finns billigt på flera ställen i USA ca 30 dollar för 3 oz. Men denna flaska som vi köpte nu handlade vi från en svensk snubbe för 700kr :argh:

3 oz räcker till ca 20 kolvar.

Det dyra är blästersanden,,, Måste vara Aluminiumoxid och kostar ca 425kr för 5L.

Bäst är en motivlacksspruta . kruxet är att få på ett så tunt och jämt skickt som möjligt!! För tjockt då kan det krackulera och släppa i ugnen eller senare i motorn.:dizzy:
 

Old sled

Välkänd medlem
4 mar 2008
200
0
16
När du gjuter ufo brickorna vad använder du för material? Samt när du limmade fast plåtarna och tänderna i förgasarna vad använde du för lim?

Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
När du gjuter ufo brickorna vad använder du för material? Samt när du limmade fast plåtarna och tänderna i förgasarna vad använde du för lim?

Mvh
Jag limmar och gjuter med samma lim eller spackel. Det är JB weld som är ett av världens starkaste lim 278kg cm2 och klarar soppa/olja.

Lite svårt att få tag i i sverige nu så jag tar hem kartongvis så man klarar sig flera år. Jag spacklar även insug på 4 takts toppar med detta, sitter som berg. Köper från US

Men man kan limma med plastick paddings tanktät,,problemet är bara den snabba härdningen då + att det håller inte lika bra som JB. Med JB 24 tim vers har man minst 30 min på sig att klägga på. Jb har även en snabbhärdande ver på 4 min

kan passa på att uppdatera motorbygget.


Motorn är i stort sett klar för imontage, Väntar på topparna som ligger hos den lokala svarvarfarbrorn. Vi håller som bäst på med ombygget till polarisvattenpump.

Ska ta några bilder på dom nya lite roliga insugen och vatenpumpbygget :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Nu har jag tagit några bilder på polarispump modden + den helt nya paintbollinsuget :biggrin1: Eller hembrännarinsug som det också ser ut som :biggrin1:

Det är helt separata Boost bottlar som ligger på samma cc som cylindern den sitter på. "Jag" tycker eller inbillar mig att helt separata bottlar funkar bättre än förgrenade boost mellanrör som man normalt ser på skotrar.

Separata bottlar kan helt enkelt inte störa insuget som jag inbillar mig förgrenade gör.

Vattenpumpen fäste är inte helt klart än vi väntar på nya polarisremmar så man kan borra hålen för pumpen och lackera fästet.



 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Coolt!
Är det synvilla eller är insuget så långt som det ser ut?

Det är 4,5cm långt till skarv mot förgasare ,det är några cm längre än org. Vi vart tvungen till att ha den längden pga boostbottle röret som sticker upp är svetsat i insugsröret och stjäl 25mm + att man vill ha 20mm utanför för gummits skull.

Vi har så storA förgarasre (47,5mm) så lite längre insug är bara bra för vridet på lägre varv , förlusten på högvarv är nog försumbar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Jo det går sakta framöver.. Nu äntligen är topparna svarvade till dom nya Boost-racing måtten och har fått sig en form som ska förhidra spikning och varvstopp bra kräm vid topp pike effekt :) Vi bakade dit keramiken igår så idag kan vi polera keramiken och slutmontera dom äntligen.

Notera att toppen numer går ner i cylinder någon mm!! Detta pga uppspacringen av cylindrarna med 2mm. Topparna har nu bet kortare squishband för att kunna varva mycket utan motning eller för hög gashastighet. Skulle tro att vi tappar en pissaning botten mot en org TC topp pga av för låg gashastighet på lägre varv. Men lösa toppar är billiga så vi kan göra en hel hög för olika register :biggrin1:

Nu denna vecka ska vi väl lägga i motorerna i chassina. Vi har ju rätt mycket piller med att sy ihop och bygga om piporna och dämpare så ha tålamod det kommer. Vi är ju gamla farbröder med ungar kärring o skit så allt går i ultrarapid :biggrin1: