TC 1000 tas till 200+

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Nu är det nära start :eyebrows: faktum är att vi tjuvstartat 900an i 2 sek :heh:

Som bilderna visar har min 1000 inte många svetsar kvar för att kunna vara pipad och dämpad, även 900an ska vara lika klar i morgon. Slutfinnish tar vi den dagen vi hittat pikevarv. Bandage ska på då är det tänkt.

Dom har nu fått original piporna ca 5 cm kortare på tc 1000 o 6,5cm på 900an och fått 1cm grövre krök pga portningen . Stingers är fegade till 29mm inv mått (34 org på 1000 & 32mm 900 inv mått) Vi ska stingra ner senare med hjälp av insatsstinger eller bultar som gängas in, men det är inte säkert att det behövs för våra dämpare har ganska mycket motstånd.
Min titandämpare kommer från en Aprilia 1000 och mäter ca 57mm inv mått men har en liten slutstryp till ca 52mm s´å det kan bli perfekt motstånd overall. 900an har en Ducati kofiberdämp som mäter ca 49mm rakt ugenom så den bromsar nog ganska lagomt. Vi har fixat sidepipeutblås alla våldsamt bara för att få ut max dämparlängd (max tysthet) 3,5 tum mäter utblåset bara för fränhetsfaktor :becky:

Vi siktar på höga varv typ 9000v på tc 1000 och 9500v på 900an så jag hoppas på pike kring 8800v på min & 9200v på 900an

Vi lär nog få kapa om X antal ggr innan vi träffar rätt i pike varv.:wof:

Vi siktar på uppstart till helgen.....






 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Du må komme med rapport når de er testkjørt ! blir spennende å høre resultatet:) det ligger jo litt arbeid bak disse motorene å !!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
I dag blev även 900ann pip reddy .. Startupp troligast i morgon om inte åskan slår ner i katterna :wof:


Blir lite stressigt nu kom jag på,,, det är ju skojdragracing ännu nästa helg på sandslån så då måste vi ha dom fullgasreddy. Brukar komma vädigt regäla maskiner dit trotts att det bara är skojracing,, 200m. Och vi som tänkte åka omkring och köra in motorerna h aha hahahha :whistle:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Börjar närma sig nu :)

Inkörning brukar sällan bli som man tänkt sig ;)
Fan skulle va kul och prova något skojdrag... inget i östersundstrakten?
 
S

StoxResearch

Boost III:
Hoff! Att vissa har energi, :p Min energi till att porta som en tok rann ur mig för en 10 år sen. Lycka till med dina fina projekt!

By the way. Dina ställbara "Power Jets" är GENIALISKA! Man tackar för tipset!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Hmmm... man karske skulle rulla ner me PolariCaten... de ä ju bara 4 mil te sanslån... Äre bara å komma eller??

Ja kom ner dit på söndag men kom före 11:00 om du vill vara med på dragracet. (gratis)
Banan är preparerad i flera veckor.
 
Last edited:

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Perfa.... då har man ju en hel vecka till på sig att småtrimma å läsa tändstift... Som sagt om inte blixten slår ner så dyker ja nog upp... vart i sandslån äre? samma ställe som bilträffen sommartid?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Perfa.... då har man ju en hel vecka till på sig att småtrimma å läsa tändstift... Som sagt om inte blixten slår ner så dyker ja nog upp... vart i sandslån äre? samma ställe som bilträffen sommartid?
Kul.
Oj oj oj då åker man på däng är jag rädd för :eek:

Ja det är strax utanför på isen inne i viken så att säga, Om du ser två ändar upp och huvuden under huvar så är det vi

Jag ska ha skutmått med mig och mäta dina sugrörs stingers


Uppstarten som skulle ske i kväll blev försenad ....Som vanligt tar dom där bara sakerna för lång tid ,,,och butangas slut/svetsgas slut/ såga sig i fingret aj aj ocksåvidare-------------------

Men i morgon ska vi ut i en hästhage och brumma några mil. I fjol körde vi 22mil med 900an i denna hästhage enbart justering och det lär säkert bli ett 20 tal mil nu också vardera :afraid:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Testresultat?

Nej inget riktigt resultat än vi har bara kört 900an 40 mil i garaget he he,,, 900an fick elfel och jäklades nu i två dagar med såkallade komma och gå fel (elfel) så vi har inte en fått den på snö efter mycket felsök har vi fixat den . Och min har jag jäklats flera timmar med att bygga om gasen så den får full gas Vilket var hutlöst projekt visade det sig....Trottlarna gick i taket och fick kapas på höjden flera mm,,, gassvirefördelaren räckte inte heller till inv så den fick byggas om kraftigt förlängas flera mm. Och slutligen såklart räckte inte tumgasens slag ,,den klarar bara ca 42mm lyft och fick slutligen bytas ut mot motorcyckel gasrulle. Men gasrulle är ett måste på dom här blytrottlarna ,,,Jag har ju gammla vm med mässingtrottel ,,gat däme vad tung gasade med tumgas:afraid:

Det vart både för svart och kallt nu så vi gav upp i dag.

Men 900an verkar gå fint och som ett skollat ållon (upphissad i garage ivf :wof:
Måste skaffa rullgas även till den senare för den får inte full gas heller . 47,5mm trottellyft ställer till ett jäkla klater.

I morgon ska vi på med digatrornen och köra någon av dom
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Är det någon som vet på ett ungefär vilken fjäder man ska ha för att få tillslagsvarv på ca 4500v. Just nu Sitter en org 9 bultare och org silverfjäder och 67g vikter. Tillslaget ligger på låga 2800v nu men troligast måste vi upp i över 4000v.

Sluttrycket på fjädern får förmodligen vara liknade org tryck evnt lite hårdare gissar jag. Helt org motor så varvade den bara 7800v med 67g vikter (org 54g)

Black magic fjädarana är ju billiga så det vore bra om någon kan rekko någon av dessa fjäderfärger dom har,,,Eller ännu bättre ha en fjäder som ger ca 4000-4700v i start opå 67-74g vikter.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
jag har en epi fjäder med tryck 185-327 och 73g vikter ligger på ca 4400-4500 varv,
med 67g vikter kanske det funkar med team almond, 165-327 i tryck.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
jag har en epi fjäder med tryck 185-327 och 73g vikter ligger på ca 4400-4500 varv,
med 67g vikter kanske det funkar med team almond, 165-327 i tryck.

Ok det lät bra ,, men du kör polaris tra varre antar jag? Undra om man kan ta liknade tryck rakt av till cometen?
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Jag har den här över för tillfället som du kan få låna för att prova testa



orginal 700 röd fjäder ( har åxå en gulgrön) tillslag ca: 4000



Jag har ingen avdragare till den, men är du sugen kan du ju slå en signal... 0705215387
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
polaris har ju comet variator, tror de är bara locket som skiljer mot arctics tror fjädrar o vikter passar rakt av om jag inte har fel, men de är comet i båda.