TC 1000 tas till 200+

zrtman

Medlem
17 aug 2008
26
0
1
Norrbotten
Är det någon som vet på ett ungefär vilken fjäder man ska ha för att få tillslagsvarv på ca 4500v. Just nu Sitter en org 9 bultare och org silverfjäder och 67g vikter. Tillslaget ligger på låga 2800v nu men troligast måste vi upp i över 4000v.

Sluttrycket på fjädern får förmodligen vara liknade org tryck evnt lite hårdare gissar jag. Helt org motor så varvade den bara 7800v med 67g vikter (org 54g)

Black magic fjädarana är ju billiga så det vore bra om någon kan rekko någon av dessa fjäderfärger dom har,,,Eller ännu bättre ha en fjäder som ger ca 4000-4700v i start opå 67-74g vikter.
En Black Magic Svart/Orange 162-315 borde ge tillslag kring 4500-4700
lite beroende på hur korset är schimsat i variatorn.
Annat alternativ är HPE Orange 170-300 .

Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Oh tack för erbjudandet ,,det kan evnt infrias senare tack!!


Nu har vi äntligen fått ut lillebror 900an,

Och döm av våran förvåning vilket råstarkt register vi har kvar!! Gat däme den går lika bra nersläppt i snö med förare på och djupsnö/44 matta org drevat för 200a som upphissad i garaget !! vi märker ingen skillnad i snabbt uppvarv,,,, den bryr sig inte alls om att vi forfarande kör helt org variator och fjädrar från kalla kriget 96"
Vi troddde garantera att den skulle tvärdö nu med kortpiporna och högvarvstopparna med så lågt islag som 2800v och 62g vikter på denna mjuka fjäder,,,men inte då den bara skottar lös besinningslöst från tomg till vårat egentillverkade varvstopp för inkörning 8000v. Bestyckningen blev klokrent direk vi har inte bytt ett munstycke . Digatronmätare visar något fett som vi ville i hela regget. varvstoppet består av för mycket påskruvade powerjettar så den druknar helt enkelt vid 8000v o fullt gärn.

Vi ska nu bara köra in den /dom med dessa fjädrar och låga varv några mil men sedan blir det nog andra fjädrar och vikter helt klart. 9000+ here vi com he he


Ljudet blev perfekt på 900an,,, Tystare än en standard 900a men högre än en SRX 700a kan man nog säga.

Nöjdhet hitintill 10 av 10 variatorremmar :)

Min tc har äntligen satts ihop till ett stycke och startats i garage. Den startade klockrent utan bekymmer och går Elakt fränt dock lite väl högt tyvärr på tomg. Den låter väldigt lika som org i db (inne i garage)

Men där gissade jag lite fel i bestyckning så den går snorfett vid gaspådrag och måste justeras ner en hel del i högfart. Tomg är perfekt,,den var vi mest orad för att få till då förgasarna är allvarligt omgjorda,, jag har byggt om lågfartsystemet totalt på min typ spacklat igen lufthål i golv och borrat upp nya större längre fram mm underliga saker :eyebrows:.

Så nu ska digatronen på min maskin för ínställ av inkörningsbestyckning.



 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
En Black Magic Svart/Orange 162-315 borde ge tillslag kring 4500-4700
lite beroende på hur korset är schimsat i variatorn.
Annat alternativ är HPE Orange 170-300 .

Mvh

Ja det låter väldigt troligt att det blir något åt det hållet.. Vi har några Black magic fjädrar. Orange . svart lila (hårdast ) gröngul. svart orange. Och någon jäkel till (minnet) Så någon av dessa lär nog stämma bra.

Som det utvecklast nu i registret så behöver vi igentligen inte så högt tillslagsvarv som vi trodde, 900an vart starkare än beräknat från låga varv och då gissar jag att 1000cc lär vara ännu starkare.
Typ 3500v skulle lätt duga nu.

Shimsningen är helt org 2 brickor som ger 3-4mm ser det ut som???

Senare i veckan (efter inkörning) ska vi ställa in slutvarvet,, och snåla och fattiga som vi är lär det bli svets och rondell på vikterna X antal ggr :wof:
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Riktigt imponerande arbete med bägge skotrarna!
Jag undrar lite
- hur snabbt kommer effekten? de e inte som de gamla TC att den kommer efter några sekunder då pipan är mighty och de eventuella dragraceloppet är kört?
-Varför drog ni ut avgasröret åt höger och inte ner, eller, riktigt tyst in i tunneln ?
-Har ni övervägt att montera F-Plast på dem? Iof är de riktiga sleepers nu, men med lite plast så skulle inte prestandan helt övervinna utseendet

hur som helst riktigt bra jobbat!
hur mkr skulle du sj betala för din motor?
Ifall du hade ett F eller M-chassie skulle du lyckas pula ner den är då?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Riktigt imponerande arbete med bägge skotrarna!
Jag undrar lite
- hur snabbt kommer effekten? de e inte som de gamla TC att den kommer efter några sekunder då pipan är mighty och de eventuella dragraceloppet är kört?
-Varför drog ni ut avgasröret åt höger och inte ner, eller, riktigt tyst in i tunneln ?
-Har ni övervägt att montera F-Plast på dem? Iof är de riktiga sleepers nu, men med lite plast så skulle inte prestandan helt övervinna utseendet

hur som helst riktigt bra jobbat!
hur mkr skulle du sj betala för din motor?
Ifall du hade ett F eller M-chassie skulle du lyckas pula ner den är då?


Effekten kommer direkt kan man säga. Även helt org vill jag inte ha mer effekt direkt för då spinner den loss fästet så förbenat . Vid dubbat eller asfalt dragrace kan jag tänka mig att man skulle vilja ha raveportar så det kliver till ännu fortare.

Jag kör så mjuk fjäder som möjligt för att komma iväg utan att slå bort fästet och effektuppbygget tycker jag är perfekt för maximal ax med vanlig odubbad matta. . Vet inte vad snabbt effektuppbygg är men dom har över 8500+++v på 40 meter och variatorer i botten oavsett underlag (ej asfalt kan jag vä tänkla mej.

Vi testade nu att montera en svart lila Stenhård fjäder på 900an och då steg startvaret till 5000v från tidigare 2800 i start.. Men om den axar bättre på skoterspår eller djup snö vet i F . Med 5000v i islag har man ju närmare 100hk vid islaget så då smäller det bara till så har man toppvarv omedelbart och gräset sprutar :)




Vi ska sopa i en mjukare fjäder i 900an så islaget blir mellan 3500-4000

Men vi har problem just nu med 900an ,, Vi fick inte reda på elfelet som vi trodde.. Den har ett eget liv och går bara när den känner för det,,,Stator eller cdi ? Alla mätvärden är såklart ok så det är ett svårt fall . Som tur är passar allt från 1000cc så vi ska kasta imellan cdiboxen.

Jag har kört tc 1000 i dag ivf men inte på någ vis dragit ur den för den går snorfett,,enda utal är väl att den låter elakt fränt Vi tänkte ställa in 900an optimalt innan vi digartronar tc 1000,, men som sagt förb elfel


varför utblåset är i sidan är av flera viktiga orsaker.

1.Enklast att sätta in en lång dämpare så. Vi har
kunnat köra stående kort dämp men då låter dom som typiska slutburksskotrar och det hatar vi. (gubbar)

2. Som är viktigast!! Utblås i sida gör att oljeklägg inte fastnar på mattan så man tappar fäste! Prova att bara spruta avfettning på bildäck och känn skillnaden i grepp när salt skit rester åker bort 30% bättre snögrepp direkt efter avfettade hjul .
Samma sak gäller skotermattor. Normalt måste man fetta av mattan stup i kvarten när man kör ublås rakt ner i sida (org utblås). Har man då tunnelutblås har man bäddat för sämsta möjliga fäste i gummit,, dom drar då bara endast i själva kammarna :tsk: Ju lägre kammhöjder man har dessto kännsligare för oljesotfettgushlan på matta



Inge modärnare chassidelar för då förstörs klenoderna

Därimot skulle jag gärna fippla ihop en likadan motor och stoppa i ett m chassi för motorena är ju relativt lätta nu när balaceaxeln är borta. Jag känner absolut ingen skillnad i vibrationer på tc 1000 heller,,900an är ju inne på andra vintern utan balace och den går som silke. Och polaris vattenpumparna funkar klockrent :)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
aaah tack för svaren!
klockrent, nu när du skriver de så kommer jag ihåg att du kanske sagt de med avgas+matta är big nono.. tidigare?

hur som helst tack tack
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Lite uppdat i motorbyggena och bestyckningsförfarande och elfel.

Efter hutlöst sökande elfel hittad vi tillslut 900a elfelet i kväll, Det var så enkelt och svårt som en honkontakt som hade lossnat inne i en kontakt från statorn så när man stack in kontakten från cdi boxen så sköts denna jäkla hona iväg istället för in i motsv kontakt helt osynligt för ögat.

Men vi har kommit en bit på väg med bestyckning ivf på min tc och den best kopieras sedan till 900an som har samma motordata och endast avviker lite i best.

Jag har kvar rätt mycket bestyckande nu efter kvällen körningar. Det visade sig att nu när jag tänkte ställa in fullt gärn så är nålmunstyckena för små och måste upp i svarven för urbrotshning någon 100 ring. Man märker enkelt om nålmunstycken är för små om maskinen går bra på fullt gärn utan högfartsmunstycke eller våldsamt uppborrade (och det gjorde den minst sagt . Nya tag i morgon kväll blir knivigt att hinna till söndagen dragrace känns det som :mmph:

Jag måste ju visa mina egentillverkade Hanneball lektor filter som funkar för bra och har hutlöst flöde .
Gjorda av cocacola 1,5L plastflaskor och svarvade 20mm hål överallt. Dessa sitter sedan fastskruvade i ishochey puckar som är svarvade som trattar och påträtta på gasare . Som snöfilter över kör jag för tillfället sexualbyxor alla dam underställ, men vi ska uppdat till biltema högtalartyg som ser mycket bra ut och verkar hållbarare. Jag ska även senare ta mig en titt på snopros nya snöfilter som ska vara så bra sägs det ,, men dyrt som F 495kr 40/60cm :afraid:

Jag har gjort några djupdykningar i dag och snöfyllt hela motor rummet men inga igensatta filter kan jag påstå ,,,så än sålänge är sexualbyxor bäst:eyebrows:

Vi ska ta bort dom äckliga unifilterna på 900an och montera nytillverkade Haneball lecktor filter :)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag måste ju visa mina egentillverkade Hanneball lektor filter som funkar för bra och har hutlöst flöde .
Gjorda av cocacola 1,5L plastflaskor och svarvade 20mm hål överallt. Dessa sitter sedan fastskruvade i ishochey puckar som är svarvade som trattar och påträtta på gasare . Som snöfilter över kör jag för tillfället sexualbyxor alla dam underställ, men vi ska uppdat till biltema högtalartyg som ser mycket bra ut och verkar hållbarare.

.............så än sålänge är sexualbyxor bäst:eyebrows:
Haha, du är en finurlig kille! Hehe... Sexualbyxor... Fniss. :rofl:
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Nya tag i morgon kväll blir knivigt att hinna till söndagen dragrace känns det som :mmph:
Klart du måste bli klar till söndag så man får se/höra den här besten på startlinjen :eek: Har du aldrig sett på Overhaulin hur dom gör för att hinna till deadline ? Tillbringar dag och natt i garaget ;)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Felbestyckad, gick på tok för fett på högre registret som jag förstod de så vart inget race tyvärr :( Men som sagt vilken maskin, och ljudet :becky:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Nej tyvärr han inte vare sig min eller kompisarens bli raceklar bara korvgrillklar :wof: Det slutade med nytt T- system till 900an¤%# vi fick tag i komplett cdi o stator från 98 zrt som tur var!!,,,, och 98an har även den den braiga boxen. Så den fick vi fart på i dag först typ när tävlingen var över. Cdi boxar från 93 till 98 har bra tändkurvor Från 99- vart det bara F...

Och min mackapär hann jag inte/ ville inte snåla ner i soppan eller montera i rätt fjäder och vikter i varren så den går inte mycket bättre än en standard tc just nu går så fett att den bara varavr 8000v, Men nu under veckan ska den tas ner i soppa och upp i varv sakta men säkert. Kan ju bara nämna att jag kör in den nu med org 38orna och kör flera nr mindre munstycke än org och den går snorfett ändå ca 380mj) Digatronen visar endast 950 farnh på fullt gärn och jag tror jag hamnar på endast 300mj (org 450) innan jag får upp 1250 Fh,,Detta tyder på att motorn är högeffektiv och tack vare keramiken i motorn "tror" OBS tror vi att vi kan åka varmare avgaser än en vanlig maskin så vi ska faktist snåla ner dom till 1350fh och känna på det draget och bedömma om det är värt den extra risk det innebär. :hmmmm:

Men 900an har vi styckat in gasarna rätt skapligt nu (48orna) även hittat hyffsad fjäder/vikter och tagit upp den till 9000v men då har vi släppt gasen,,,tänkte vänta någon körtimma till med dom sista varven för vi kör forfarande billigaste mineraloja. Rent ut sagt så går den överdjävligt bra och den svarar helt otroligt bra på gasen och varvar upp till 9000v i en grisblink. Vi känner inget behov av att ändra piplängder då den är hutlöst råstark och varvig + laddar fort trotts så korta pipor, dom ska bara lindas och senare ska vi även testa smalare stingers.......

Vi har även kommit på en justeringsmöjlighet till på vm gasarna som är för bra !!
Tack vare igenspacklade trottlar (ufoliknande) så kan man bara genom att ändra dim på borrhålet i spacklet för uppsticket av nålmunstycket få tomg och upp till halv gas snålare ju större man borrar eller fetare om man har mindre trångare hål runt nålmunstycket. Detta fenomen har jag inte tidigare tänkt på fast jag kört dess gasare och spackel i 100 år. Detta ger ungefär samma resultat som ändra trottelskärningen bara det att det är enklare och lätt att spackla igen och borra om. På 900an fick vi både skära om trottelvinkeln brantare och borra opp runt nåmunstycke för att få bort fetningen från botten.

Följetången forsätter-
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Finns det risk att det blir flera åktillfällen? då även jag va tvungen å bli hemma, mest pga. ögoninflamation, men även jag har bestyckningsproblem.. Men vi följer följetången med spänning
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag gillade dina boost bottles, innovativt var ordet för dagen! Mycket funderingar på kvällarna verkar det som, jag tror du måste börja leva ett liv utanför garaget;)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Ja Boostbottlarna är tvålpumpar från biltema Rostfria :cheesy:

Och nu måste jag skryta över tyget SLP har tagit fram!! Gat däme vilket snövattenskydd men bra luftgenomsläpp!!
Jag blev tvunget att köpa en bit och uppdatera filtren helt enkelt sendan vi gjort ett test. Vi hällde vatten över tyget och det bara rinner av som på en gås :tongue1:

Jag har slängt cocacolaflaskorna och sexualbyxorna och uppdat med slp tyget på gamla julmust plastflaskor 1,5L som jag borrat med vasst stålrör fastsatt i svarv så tätt som möjligt,., Jag har även svarvat till korta trattar som man fäster både flaska/tyg och själva historian i gasaren med klammer.
Dom kommer skaka av sig all evnt snö och vatten som små hundar :tongue1:

Och flödet är nog det bästa i filterväg........No more surfilter liknande UNI som blir som sjöråttor och garanterat max effekt.

Kostar visserlligen en slant ca 490kr för största biten 65¤45cm men det räckte exakt till en trippel så det är relat billigt för såpass bra filter.

Dessa Slp typ finner ni hos www.locknersbilochmc.se finns i 2 storlekar.

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Kan bara hålla med om att slp-tyget är grymt. Vatten verkligen rinner av det, en släpper igenom rikligt med luft.
Kör detta på mitt insug också,