Nä man ska inte behöva röra tändningen för att få en e-tec att gå bra, skulle kanske kunna ta en grad men fyra, då tror jag man leker med kolvarna, skulle jag aldrig våga göra bara rakt av!
Värt att tänka på är att en etec är väldigt känslig, går det för tungt eller lätt så tappar man direkt då ECUn stryper för att motverka spikningar och övervarv, är lättare på en förgasarmotor då dom släpper på ohejdat av en massa elektronik. Gäller att hitta "luckan" där det värkligen finns pulver och motorn släpper på fullt!
Testade tex en sekundärfjäder med lite mindre förtryck och lite högre sluttryck för att få en perfekt 7900 kurva och det fick jag! MEN skotern tappade 8km/h på 200m och blev märkbart segare med varmare variatorer, bytte tillbaka och det rappa roliga humöret återvände på både maskin och förare, slutsats?
Ingen aning igentligen men motorn fick ju helt klart fel motstånd att jobba mot då det blev segt i drivlinan och det rå soundet försvann, kanske överbelastning i början med en ECU som drar som följd? Eller bara slir i variatorn vilket kom som ett brev på posten när prestandan försvann?