Trimma e-tec!

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
När man får varven att pricka rätt tycker jag xm:en drivit på som fan sen dag 1. Efter led var man hittar fäste tex (inte lätt med 2,5tumskammarna) Även i snön. Men allt eftersom snön satt sig och blivit kompaktare tappar även den varven väldigt lätt. Samma symptom som du beskriver har jag på min.

Har du skickat in uppdateringen som fick många att övervarva här? Verkar vara lite mer skjuts i senaste mappen
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Var ute och fick bli lite besviken idag.
Jag lyckades inte köra ifrån en STD Summit xm 146 med min Freeride 146 -12 med diablo kit och spi pipa...
Jag tycker skotern går bättre med pipan än innan men går inte ett dugg bätttre än summiten.
Så går 2013 onödigt bra eller är det min som är kass?

Känns som variatorerna inte gör som jag vill. Övervarvar på hårt spår och när du klättrar i lite lös snö så är jag nästan nere på 7000rpm.

Kör med 19g pinne och ingen toppvikt. 21/45 drev. diablos nya helix och i övrigt standard diablo kitt

Ska försöka få tag i christian i veckan å höra om han har nå ideer men tacksam för allas erfarenheter och förslag.
Det låter märkligt. Jag körde ifrån en Lynx 3700 -13 med burk och ny fjäder i primären med min Summit 154" där jag har satt i ett cudneykit och bytt till 441 ramper.. Tycker din borde gå värre än min iom pipan.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Var ute och fick bli lite besviken idag.
Jag lyckades inte köra ifrån en STD Summit xm 146 med min Freeride 146 -12 med diablo kit och spi pipa...
Jag tycker skotern går bättre med pipan än innan men går inte ett dugg bätttre än summiten.
Så går 2013 onödigt bra eller är det min som är kass?

Känns som variatorerna inte gör som jag vill. Övervarvar på hårt spår och när du klättrar i lite lös snö så är jag nästan nere på 7000rpm.

Kör med 19g pinne och ingen toppvikt. 21/45 drev. diablos nya helix och i övrigt standard diablo kitt

Ska försöka få tag i christian i veckan å höra om han har nå ideer men tacksam för allas erfarenheter och förslag.
Har lite liknande symptom, kör dock ingen pipa, men Diablos v-kit, 18g pinne. Övervarvar direkt på hårt spår, men ligger på 8-8100 rpm i lös, som lägst 7700 har jag sett i lössnön. Dock tycker jag inte den går så grymt som vissa verkar få sin att gå med kitet.

Som sagt får se vad C säger.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Min tappar även varv på packat när jag kommer över ca 100km/h idag droppade den från 8200 till 7800.

När jag klättrar och den tappar varv och jag släpper gasen och tar om orkar den inte äns tillbaks till varvet den hadde innan.

OBS Försöker inte smutskasta diablo på något vis eller säger det är fel på hans grejjer vill bara ha hjälp att veta vad som är fel. Så allas hjälp är välkommen
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Min tappar även varv på packat när jag kommer över ca 100km/h idag droppade den från 8200 till 7800.

När jag klättrar och den tappar varv och jag släpper gasen och tar om orkar den inte äns tillbaks till varvet den hadde innan.

OBS Försöker inte smutskasta diablo på något vis eller säger det är fel på hans grejjer vill bara ha hjälp att veta vad som är fel. Så allas hjälp är välkommen
Vad är det för fjädrar och vikter i ditt kit?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Lila/lila sekundär. Primmärjädern tror jag är nått diablo special. Ingen aning vad det är. 19g Pinne
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Min skoter går kanon bra, fulla spett överallt dvs 8000rpm. Helt original förutom en annan primärfjäder och vikter som jag köpte ifrån herr C.. Man ska inte behöva röra tändningen för att få skotern att gå bra. Min kompis kör en SLP fullsystem freeride 137 - 2012 med samma problem, så fort han börja pilla lite i variatorerna så uppstod det problem. Med original setupen funkar det jätte bra.

Det är inte bara att slänga i ett diablo kit och tro att skotern ska gå som en dröm i alla lägen, det krävs en heldel kundskap och mixter för att få till det riktigt bra.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Nä man ska inte behöva röra tändningen för att få en e-tec att gå bra, skulle kanske kunna ta en grad men fyra, då tror jag man leker med kolvarna, skulle jag aldrig våga göra bara rakt av!
Värt att tänka på är att en etec är väldigt känslig, går det för tungt eller lätt så tappar man direkt då ECUn stryper för att motverka spikningar och övervarv, är lättare på en förgasarmotor då dom släpper på ohejdat av en massa elektronik. Gäller att hitta "luckan" där det värkligen finns pulver och motorn släpper på fullt!
Testade tex en sekundärfjäder med lite mindre förtryck och lite högre sluttryck för att få en perfekt 7900 kurva och det fick jag! MEN skotern tappade 8km/h på 200m och blev märkbart segare med varmare variatorer, bytte tillbaka och det rappa roliga humöret återvände på både maskin och förare, slutsats?
Ingen aning igentligen men motorn fick ju helt klart fel motstånd att jobba mot då det blev segt i drivlinan och det rå soundet försvann, kanske överbelastning i början med en ECU som drar som följd? Eller bara slir i variatorn vilket kom som ett brev på posten när prestandan försvann?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Kanske skulle köpa en sådan här för att slippa en del av varv dipparna som jag upplever när det går ricktigt tungt
http://www.engine-tech.com/shop/product_info.php?products_id=48

Det står du kan tappa upp till 10hk när motorn blir varm och med denna termostat ska den inte bli så pass varm så den äns rör tändningen.

Känns mycket bättre att håla motorn svalare än att lura den att den är kallare med motstånd på givaren.

Verkar som man använder en termostat från en äldre 800ho motor så verkar inte vara e tecen som är känsligare för värme utan att den helt enkelt går varmare än äldre. Sen är e-tec säker lite känsligare också och det kombinerat med högre temperatur på termostaten verkar inte låvande =)

Men 2 saker jag inte ricktigt hänger med på och det är vad dom menar med bypass flow? och Censer?

Nån som testat någon liknande eller vet vilka tillverkare som är bra/dåliga?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Var ute och brände med en kittad freeride i dag, gick bra och på andra lite längre repan så tappade den draget direkt i 130, tänkte bara va fan!! Varför blev det så?
Efter att ha kört en bit till slog det mig, den jäkeln drog ju självklart ner tändningen då den blev lite varm!
Måste säga att det har inte min maskin gjort sen jag monterade plugngo. Men självklart är ett riktigt termostathus bättre!
 

Frosty

Medlem
24 jan 2013
12
0
1
Ullånger
Hej, nån som vet var man kan köpa en plugngo kabel?
Har sett nån på blocket för 1150kr, tycker det verkar lite dyrt?
Har även läst att man kan löda dit ett 180 ohms motstånd men det känns inte roligt att fördärva original kabeln..
 

Skotergas

Medlem
1 feb 2013
34
0
1
Som MXZ670 skrev tidigare i tråden så kan man ju göra en plugngo kabel själv till en billig summa!
Men vad jag inte förstår är vart man exakt sätter den och hur svårt det är att montera dit den? Om man nu skulle komma över en plugngo kabel!

Och hur skulle det fungera i hop med ett termostat hus som kyller motorn bättre som beskrivs här uppe!!???

Det verkar ju vara att man ska få ett motstånd på 180 ohm på kretsen till tempgivaren på motorn!! eller??