Trimma e-tec!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Nej, han är väldigt förtegen om vad som görs i boxen:)
Kanske uttryckte mej lite otydligt.
Alltså HK i Siffror.
Så om den ger mer effekt eller om det är en annan kör känsla sam blir.
 

Skotergas

Medlem
1 feb 2013
34
0
1
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Var förbi Mulle i fredags och fick tempmätare ( både staplar och digitala siffror i displayen) Mulle flinade lite och sa att han även ändrade lite annat. Fick aldrig reda på vad. När jag lastat av i Särna och började rulla mot Lofs så klippte den hela tiden och begränsat varvtal rullade förbi i displayen. Den både övervarvade och bröt på för snabb vevaxel acceleration. På kvällen ringer Mulle och undrar om jag märkt någon skillnad:). Fick gå ner på clicker för att hejda motorn lite, så ja det finns mer att hämta hos Mulle.
Jasså man kan få motortempen i digitala siffror oxå!!!! Är det bara Mulle som kan fixa det eller blir det så med en såndära "modul" oxå... Jag har en xrs så jag har ingen koll på tempen alls tills den larmar å då e de ju för sent!!!! jag har funderat på att köpa en modul... vet nån om finns det nån model med 800 e-tec som vissa oxå i siffror???
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Var förbi Mulle i fredags och fick tempmätare ( både staplar och digitala siffror i displayen) Mulle flinade lite och sa att han även ändrade lite annat. Fick aldrig reda på vad. När jag lastat av i Särna och började rulla mot Lofs så klippte den hela tiden och begränsat varvtal rullade förbi i displayen. Den både övervarvade och bröt på för snabb vevaxel acceleration. På kvällen ringer Mulle och undrar om jag märkt någon skillnad:). Fick gå ner på clicker för att hejda motorn lite, så ja det finns mer att hämta hos Mulle.
Har du fått ordning på variatorerna så dom fungerar med nya programvaran nu?

Jag har i alla fall fått i en ny primär fjäder från Diablo och nu kan jag säga det börjar hända saker. Gas svaret är sjukt bra på låga hastigheten nu där det var kasst förut. Men trotts att jag knappt når upp på 8200rpm så klipper den. Så vet inte om det är pga för snabb varvtalsökning. Men det som är konstigt är att jag kan klämma på och hålla den på 8100rpm i typ 2-3 sek och sedan klipper och varnar den trotts att den inte klev över 8100???

Jag måste i med lite till vikt ändå pga jag kan se 8200 ibland så då kanske problemet försvinner.

Funderar på om jag ska gå på med topp vikt eller mer i pinnen bara. Så alla tipps mottages.

Håller jag stumt nu från stillastående i ca 2dm torr snö så ligger den å jobber mellan 8000-8100 men när jag kommer närmare 100km/h där jag tappade varv förut så stiger varvet istället till 8200 och sen vågade jag inte hålla i mer i mörkret =) Så vad jag fårstår så ska toppvikten börja växla på hårdare i mer utväxlat läge.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Dynamo joe m.fl insisterar på att man ska vikta mot 7800-7900 i det före man föredrar (t.ex lössnö uppåt)
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Vet inte varför exakt. Om det är för att man ligger så nära gränsen för att datorn griper in kanske. Trodde maxeffekten låg mer mot 7900, eftersom brp säger att det är önskat varvtal. Samt variatorgurus i staterna iaf kalibrerar enligt det. Digitala varvräknaren är lite seg också, det kan mycket väl hända att högre varv sker under korta stunder (ögonblick) utan att man ser det.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Ja jag tycker det börjar höras som det går tungt när jag droppar ner på 7800.
Jag tycker det känns bättre att låta den kliva ett steg över 8 än under 8.

Vad jag kan se på dyno diagrammet på spi pipan som jag kör med så har jag max mellan 7950-8050.

Så jag skulle vela ligga på varven jag gör nu så den jobbar på 8000-8100 men får ju begränsat varvtal på diplayen så något måste göras.

Men kanske ska testa att flytta något gram från pinnen till toppen så den inte ökar varven när det börjar gå fort så kanske jag slipper varningarna. Börjar fundera om den snabbt kliver upp på varvstoppet utan att jag hinner se det på mätaren.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Ja kan mycket väl vara så. E-tecen låter trött mest hela tiden tycker jag med orginaldämparen... betyder inte att det går dåligt :)

Skulle vara kul att se bromsningar med spi-pipan, har du länk? Kör själv med spipipa + burk
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Ne jag har sökt länge och väl efter broms papper på internet men hittar inget. Men finns med i SPI Katalogen som jag fick med till pipan.

Jag körde med SPI Burken en dag men tyckte det lät lite för mycket. Inte för min del men vill inte störa för mycket. Men den lät ricktigt gött med burken. Inte som vanliga slutburkar dom tycker jag låter hemskt.

Men tag av den och vet inte om jag inbillade mej men tror nästan jag fick bättre gassvar med original burken. Och blev helt annat ljud med bara pipan trotts original burk.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Spi pipan ger mest vid 7800-7900 sen droppar den, ger då ungefär lika som original vid 8000.
Största hk ökningen är mellan 6 och 7000 med SPI pipan. SPI burken lättar skotern och ger lite högre ljud men ingen effektökning. Matar på bäst mellan 7800-7900 tycker jag.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
Åter till det viktigaste!! =)

Måste man in och programmera i ECUn för att få siffror på motortempen eller går det på något annat sätt? Stapeln i kanten på displayen är ungefär lika bra som att vara helt utan tempvisning.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Åter till det viktigaste!! =)

Måste man in och programmera i ECUn för att få siffror på motortempen eller går det på något annat sätt? Stapeln i kanten på displayen är ungefär lika bra som att vara helt utan tempvisning.
Ja vad jag vet så måste man in i ECU. Finns ingen modul för det vad jag vet.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
Undrar om det är något ÅF kan göra eller om man måste ha någon extrapryttel till datorn..... En del grejer vet jag att dom kan ställa lite, tändning bla.a, vore grett om man kunde få fram tempen också, hatar stapeljä__ln........ som i alla fall är gratis på Lynxen.