Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!
Är det boken till e-tec?
Jag har bara boken till 2004 alltså sama årsmodell av termostat som engine tech använder sej av och där står det
ENGINE TEMPERATURE
All 42°C (108°F)
It will be almost fully open at 50°C (122°F).
så om det stämmer ska engine tech termostaten öppna senare än original och vara helt öppen 5 grader kallare än original.
Så då tror jag vi kan skrota ideen om att köra enine tech termostat
Däremot tror jag på terra alps termostaten
Ja det är Etec boken
Har för mig att det är från 2007 eller 2008 det vart nya termostatsvärden på vätskekylda, före det var det de värden du anger.
Andra termostatvärden kan trigga ECU till annat som vi inte vet något om via olika skyddsmekanismer om t ex tempuppbyggnaden blir för hastig i förhållande till de ECU:s kontrollalgoritmer.
En av orsakerna till att termostaten öppnar tidigare är att från 2008 Etec men även Ptek går snålt på låg o mellan registret framförallt för att anpassa sig till nuvarande och kommande miljökrav.
Tror på ökat flöde, sedan skulle gärna termostaten i den perfekta världen få vara mer öppen efter 50 grader innan den öppnar fullt vid 56 grader så att man slipper kliva upp på 5-6 staplar innan det kyler fullt.
För full effekt så måste det ökade flödet balanseras mot vad kylsystemen klarar av samt storleken på det, ofta lättare att hålla t ex en Gade på rätt arbetstemp jmf en Summit eller FR, skillnaden i total mängd kylvätska är väl 1,5-2 l.
Nån som har temp mätare som kan ityga om den tappar rejält med varv om den kliver upp på stapel 5? eller går den som den ska fortfarande då så det är variatorerna ändå?
Har ingen tempmätare men har använt mätsiffrorna från DT sedan 2008 på ett flertal maskiner både egna och andras SDI , Ptek och Etec och de verkar vara rätt.
Dels känner man direkt vid 5 staplar att tunnelkylaren nyttjas fullt ut och dels känner man att ECU tar ned lite effekt precis innan man ser 5 staplar.
Svensk translation