Trimma e-tec!

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Man kan ju även fundera på vad som händer med tempmätningen som sitter på standardhalsen.
Om man nu tar upp arean markant, men att flödet kanske inte hänger med i samma proportion, då kommer det vara en lägre lufthastighet vid samma effektuttag - vilket kommer orsaka en relativt högre uppmätt temperatur.
Beroende på hur känslig den mätkretsen är (snabbhet, upplösning, förstärkning, I-tid/P-band och sånt där) så kan ju detta orsaka en mindre bränsletillförsel iom att den tror att det är varmare (relativt hur det hade varit under samma förutsättningar med stock)

Filurar...
 

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Man kan ju även fundera på vad som händer med tempmätningen som sitter på standardhalsen.
Om man nu tar upp arean markant, men att flödet kanske inte hänger med i samma proportion, då kommer det vara en lägre lufthastighet vid samma effektuttag - vilket kommer orsaka en relativt högre uppmätt temperatur.
Beroende på hur känslig den mätkretsen är (snabbhet, upplösning, förstärkning, I-tid/P-band och sånt där) så kan ju detta orsaka en mindre bränsletillförsel iom att den tror att det är varmare (relativt hur det hade varit under samma förutsättningar med stock)

Filurar...
Fast jag tror faktiskt inte att temperaturen blir så påverkad iochmed ökad flödeshastighet, en tempgivare ska inte reagera på vindhastigheter. Samma kan jämföras med en tempgivare som sitter framme vid grillen på en personbil, den visar rätt temperatur oavsett vindhastighet.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Blir inga större temperatur svängningar så det är ingen fara. Och som föregående skrev så har det troligen ingen betydelse oavsätt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Tempgivaren är det nog ingen fara med eller rättare sagt de minsta problemet. De största problemet är om insprutet klarar av större flöde för de kan mycket väl gå snålt vad som än påstås. Kosta på en avgastemp mätare typ KOSO för 997kr och provkör först med orörd burk i olika farter då ha man lite koll ivf.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Vart hat du hittat KOSO för dom pengarna. Går ju på 299 dollar direk från usa?
Brukar finnas på moppesidor i bland. Dock brukar det då inte vara med dom snabba "open tip" sensorerna utan vanliga långsamma som ör rätt värdelös för ändamålet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Vart hat du hittat KOSO för dom pengarna. Går ju på 299 dollar direk från usa?
Här http://www.twostroke.se/product.asp?product=9933

Jag har dock inte provat just denna mätare/sond så asker skräms faktiskt. De går visserligen köra med seg mätning men då måste man ha det i åtanke. Man kan först kolla mellanfart typ 50-80-110kmt då spelar mätfarten mindre roll. Och man kan faktiskt kolla fullt järn men då måste man ta det i korta etapper med längre o längre full gas, tillslut ser man att tempen inte ökar vid lång fullgasrepa och kan noter det . Fördelen i detta fall är att man kan kallibrera in mätaren med org hål i burk för då vet man att den inte skär och har säker temp.

Snabb sond kan köpas extra på denna sida Fast sond 899kr tyvärr men det blir inte er än 1799kr totalt? Ev finns denna fast sond komplett med mätare på samma sida?

Även den sega 999kr mätaren duger i detta fall om man tar det vackert typ bättre än utan mätare. Men jag rek inte seg sond till större motorjusteringar för då lär man grilla kolvar.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
På xm kan du ju få avgastemp i displayen.
Vilket lyx men då är det ju inga problem alls och jag tror den mätaren är snabb för skidoo borde inte satt dit en sölig sond. Börja då med att ta lös sonden och rengöra den från sot vilket man bör göra ändå titt som tätt ,redan efter 20 mil börjar de isoleras av sot och visar fel.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Jag har än i dag inte sett eller läst om en enda luftburk som gett någon som hels fördel pga pulser.
dynotech har vid flertalet tillfällen skrivit om hur burkar modifierade med större
öppningar bara blivit sämre , och även Tikka , det syns direkt när jag bromsar då den inte handlar
om bara bågon enstaka hp , trots detta säljer amerikanska firmor massor av "högflödestrattar" å andra effektstjälande "free flowing produkter" , ofta upplever folk att dom ger prestanda då insugsljudet blir avsevärt högre. och upplever man att skotern går bättre så är man nöjd trots att den går sämre ...

dynotech: the stock smallish looking plastic intake horn outflows CFM and out HP’s every loud sounding but power robbing “big billet” airhorn intake that we’ve tested so far even on F7s with 900 big bores!

Tikka: "Stoppar tillbaka luftburken motorn låter mkt vassare och nu kommer 149,4Hp/7800Rpm "
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
dynotech har vid flertalet tillfällen skrivit om hur burkar modifierade med större
öppningar bara blivit sämre , och även Tikka , det syns direkt när jag bromsar då den inte handlar
om bara bågon enstaka hp , trots detta säljer amerikanska firmor massor av "högflödestrattar" å andra effektstjälande "free flowing produkter" , ofta upplever folk att dom ger prestanda då insugsljudet blir avsevärt högre. och upplever man att skotern går bättre så är man nöjd trots att den går sämre ...

dynotech: the stock smallish looking plastic intake horn outflows CFM and out HP’s every loud sounding but power robbing “big billet” airhorn intake that we’ve tested so far even on F7s with 900 big bores!

Tikka: "Stoppar tillbaka luftburken motorn låter mkt vassare och nu kommer 149,4Hp/7800Rpm "
Jag tror inte för en sek på att en luftburk med för trångt insug kan ge mer hk för det är emot naturlagarna. Luft in till luftburk kräver ingen gashastighet det gäller bara få in så stor mängd att den inte chokar. Dynotechs tester med eftermarknads insug har vi ingen koll på ev är det bara flashiga trattar som inte ens har större aria. Man behöver inte trattar in i luftburk om man inte ligger på gränsen till chokning för då har man vinning av trattar. Därför tar man upp rejält stort hål in alt flera små så slipper man tratt.

Har du verkligen gjort så noggranna tester att du kan bevisa att org hål ger mer hk?
Om man tar upp extra hål i en luftburk försämrar man inte resonansen så det finns inget som talar för lägre effekt med stort inlopp. De finns mig veterligen ingen 4takt eller 2taktsmotor som kan gå bättre med nerstrypt inlopp till en luftburk.

Som jag skrev tidigare så går vissa maskiner sämre om man tar upp extra hål i luftburk och motorer kan ta skada om an inte mappar . Men en seriös mapp/bestyckning mot öppnad burk ger alltid effekt i de fall org öppning stryper.
 
Last edited:

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Jag tror inte för en sek på att en luftburk med för trångt insug kan ge mer hk för det är emot naturlagarna. Luft in till luftburk kräver ingen gashastighet det gäller bara få in så stor mängd att den inte chokar. Dynotechs tester med eftermarknads insug har vi ingen koll på ev är det bara flashiga trattar som inte ens har större aria. Man behöver inte trattar in i luftburk om man inte ligger på gränsen till chokning för då har man vinning av trattar. Därför tar man upp rejält stort hål in alt flera små så slipper man tratt.

Har du verkligen gjort så noggranna tester att du kan bevisa att org hål ger mer hk?
Om man tar upp extra hål i en luftburk försämrar man inte resonansen så det finns inget som talar för lägre effekt med stort inlopp. De finns mig veterligen ingen 4takt eller 2taktsmotor som kan gå bättre med nerstrypt inlopp till en luftburk.

Som jag skrev tidigare så går vissa maskiner sämre om man tar upp extra hål i luftburk och motorer kan ta skada om an inte mappar . Men en seriös mapp/bestyckning mot öppnad burk ger alltid effekt i de fall org öppning stryper.

Boost III:

man kan ju tänka sig, att anpassa en luftburk till en resonator? Jag tror, med annan ingångsdiameter kan luftburken bliv en resonator, anpassad till ett viss varvtal.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Boost III:

man kan ju tänka sig, att anpassa en luftburk till en resonator? Jag tror, med annan ingångsdiameter kan luftburken bliv en resonator, anpassad till ett viss varvtal.
JA man kan pika in resonans till ett vist varvtal i luftburkar. De flesta nyare luftburkar har inbyggt resonans men endast fabriken vet till vilket varvtal den är pikad. Vissa maskiner har resonanspik på låga varv andra i mitten reg och vissa burkar är pikade till maxvarv. Om motorn inte går bättre med större inlopp trots mappning/best kan man misstänka att burken är pikad till max varvtal och då är det ingen mening med större hål de lever bara om mer. De ska enligt teorin gå höja även max effekt med resonanspik som träffar exakt på varvtal där motorn ger max effekt de är bara jag som inte fått det bevisat för mig.
Med andra ord jag kan ha fel ,,det kan finnas en org burk som ger mer effekt även på slutvarv.

Jag kan ta ett ex på luftburk som är lågvarvspikad och stjäl ofantlig många hk på topp typ 2-4hk!! Det är Ski-doo 800ho motorerna, jag vet inte om den ger mer i botten heller? När Rotax 800R kom gjordes burken om så den stjäl inget eller väldigt lite. Denna info fick jag av Tommy Ljungberg när vi va där o bromsade watercross 800ho motorn jag byggt. Jag har på watercrossen borrat extra hål i burken och trulat in e 50mm felxsslang som är dragen rakt upp genom en mätartavla så nu tappar den ingen sluteffekt ivf.
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
Years ago, before airboxes were designed as resonant systems, it used to be popular to cut additional holes in the air box to allow more air flow for high rpm. This is no longer a good idea. Modern air boxes can flow much more air than the engine will ever use. Modern engines have throttle bodies or carburetors with throats that are typically about 45mm in diameter, about 16 sq.cm in area. The inlet snorkel to a modern air box will be roughly 300 to 800 sq.cm - much larger than the throttle body or carburetor throat. The idea that the snorkel makes for a significant impediment to air flow into the engine is questionable at best. Drilling holes to let in more air is exactly equivalent to drilling holes in your speaker cabinets to let out more sound. Removing the snorkel from your air box is the exact same thing as removing the port in your speakers, the tube that's carefully engineered to have just the right diameter and length to reinforce the bass on your speakers at low frequencies. By altering your air box in any significant fashion, you're most likely going to cost yourself three to five hp in the mid range, and gain nothing measurable at high rpms.

Och lite matte bakom en luftburk

air box volume = V

inlet pipe = area * length = A * L

Air Mass = 1.25g / 1000 cc

Atmospheric Pressure = 104kg / cm sec2

PV = nkT (Ideal Gas Law)

If the air in the inlet tube moves X cm into the air box, then the volume of air inside the air box changes to:

V' = V + AX

Since Boltzman's constant and the air box volume don't change, that leaves only the temperature and the pressure. The gamma for air is 1.4, so

T' / T = (V' / V)^.4

T' / T = (1 + AX/V)^.4

We'll presume AX/V is small, so (1 + AX/V)^.4 = 1 + .4AX/V

The number of atoms in the air box changes to n' = (1 + AX/V)n. So, the new pressure is:

P'V = (1+AX/V) nk (1+.4AX/V) T

P' = (1 + AX/V) (1 + .4AX/V) P

P' = (1 + 1.4 AX/V) P

Now we can find the spring constant of the air box, K:

Force = Pressure*Area = Kx

Kx = 1.4 AX/V * A * 104 kg cm / sec2

K = AA/V * 146 kg / sec2

The mass of air in the inlet tube is

M = AL * 1.25g / 1000

The resonant frequency w, in radians per second, of a spring-mass system is:

w = sqrt( K/M )
= sqrt( AA/V * 146 kg / sec2 * 1000 / 1.25g AL )
= sqrt( A/VL * 146*1000*1000 / 1.25 sec2 )
= 1000 sqrt( 116.5 A/VL ) / sec

The resonant frequency is w / 2pi, and the resonant rpm is 30 * number of cylinders * f.
f = w / 2pi = 160 sqrt( 116.5 A / VL )

resonant rpm = 4775 sqrt( 116.5 A / VL ) (single cylinder)

resonant rpm = 19100 sqrt( 116.5 A / VL ) (4 cylinder)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Modern engines have throttle bodies or carburetors with throats that are typically about 45mm in diameter, about 16 sq.cm in area. The inlet snorkel to a modern air box will be roughly 300 to 800 sq.cm - much larger than the throttle body or carburetor throat.
300cm2 är nästan Ø200mm.
800cm2 är ca Ø320mm.

Vilken skoter ha den storleken på röret in till luftburken?
Ingen jag stött på...
Eller är det ytan på själva luftintaget dom menar?

Gissar jag så har E-tec 800 nånstans i storlek 75mm på röret till luftburken.
Alltså runt 45cm2
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
300cm2 är nästan Ø200mm.
800cm2 är ca Ø320mm.

Vilken skoter ha den storleken på röret in till luftburken?
Ingen jag stött på...
Eller är det ytan på själva luftintaget dom menar?

Gissar jag så har E-tec 800 nånstans i storlek 75mm på röret till luftburken.
Alltså runt 45cm2
Så är det säkert ! Ville bara visa att det finns en tanke bakom en luftburk och att man inte bara kan såga och borra utan att göra det i en bromsbänk så man ser vad som händer !
 

Sleed1

Semi PRO sledder
16 dec 2009
26
0
0
Kyrkdal och blåsjön
Nu har jag äntligen haft tid att skruva ihop skotern :) D&D 860 kit (köpt från KNR/diablo) Har ingen snö så har inte kört något, bara provstartat. 184hk har dom ialf lyckats bromsa så det ska bli intressant. Egentligen ska man kapa pipan och svetsa på en ny kona mot grenröret, men när jag mätte på nya konan så visade det sig att den hade samma diameter som spi pipan(vilket är >5mm smalare än original), så jag kör med den istället. ska kolla upp lite nogrannare sen vad dom räknat på. Har gärna kvar originalpipan orörd ifall jag bygger om till original senare?. Åker till stugan till veckan, återkommer med utlåtande efter provkörning.

ge mig snö (för helvette)!!! ;)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Nu har jag äntligen haft tid att skruva ihop skotern :) D&D 860 kit (köpt från KNR/diablo) Har ingen snö så har inte kört något, bara provstartat. 184hk har dom ialf lyckats bromsa så det ska bli intressant. Egentligen ska man kapa pipan och svetsa på en ny kona mot grenröret, men när jag mätte på nya konan så visade det sig att den hade samma diameter som spi pipan(vilket är >5mm smalare än original), så jag kör med den istället. ska kolla upp lite nogrannare sen vad dom räknat på. Har gärna kvar originalpipan orörd ifall jag bygger om till original senare?. Åker till stugan till veckan, återkommer med utlåtande efter provkörning.

ge mig snö (för helvette)!!! ;)

Nice, men var är bilderna och filmen på provstarten. :D