Trimma e-tec!

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Tack för alla snabba svar!!

Varnar för spikning gör den inte. Någon som har ett hum vid vilket varvtal
Den varnar om den skulle övervarva? Har försökt ha koll men som ni säger kanske det går på en bråk dels sekund så jag lyckats missa.

Ska prova vikta på vkittet, tanka 98 och hoppas på att det försvinner :)
Men nu när jag tänker efter så har den nog slagit ifrån mindre då det gått tungt - mindre varv.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Skickade Min box och mätare till Mulle tidigt måndag morgon med bussgods. På onsdag kväll var den tillbaks och skotern provkörd =)

Så nu till frågan som många ställt. Gör den någon skillnad? Svar JA!

Kan ej längre köra med variator setupen jag körde pga den konstant övervarvar HELA tiden så fort jag trycker full gas. Inte bara att den klipper en gång utan den hostar sej fram å klipper gång på gång på gång. Satt i en sek fjäder med mjukare start tryck och 2grader med helix och kan fortfarande övervarva lite gran.
Var var nästan 20 minus och vi kom tillbaks från körningen 01:00 så att vikta på mer var inte ett alternativ just då men ska om tiden räcker till testa en helt ny setup i veckan.

Har du lite tränat motor öra så kommer du även märka skillnad på motorljudet. Hörs det är lite mer ryt i motorn vid omtag på gasen. Men då en kompis la in programvaran på hans summit tyckte jag det hördes mest skillnad på ljudet när man hörde den på avstånd.

Är kanske lite extremfall den övervarvar så mycket pga jag har en setup som går väldigt lätt för att få blixt snabbt gassvar.

Så det många undrar nu kan jag lägga in programvaran utan att ändra variatorerna? Beror helt på vad du har i variatorerna.
Men ett bra V-Kit är fösta steget alla ska göra innan man gör några modifieringar alls på skotern.
Har du ett V-kit har du altid lite justeringsmöjligheter också
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vill klargöra en sak så det inte blir nå missförstånd. Skotern har inte massa mer HK med programvaran.
Den bygger effekt snabbare = Bredare register, bättre gassvar.
Och har man en variator setup som inte kan hantera att motorn varvar upp snabbare än den är van så övervarvar den.

Märks också att du inte längre har ett lika stort effekt kliv då varvräknaren passerar 7000 då skotern verkligen vaknar till liv. Nu drar den hårdare även innan 7000.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Har exakt samma erfarenhet som Brygg.
Har åkt med Mulles program i alla mina ski doo. Med rätt variatorsetup så är den fruktansvärt rapp, Den vill gärna övervarva med grejor som som känns sega med originalbox.
Jag har provat alla möjliga variatorsetuper genom åren, men 44/42 helixen som Mulle rekomenderar är helt grym ihop med hans kit. Känns som gasen är kopplad direkt till mattan och gassvaret är klockrent.
På skoj provade jag från stillastående och gav fullt, har lite för lätt viktat så den växlar inte ut fullt.
På packad led höll den 8090 från stillastående och ända upp till 140 enligt mätaren, då började varven stiga, testade sedan ospårat över sjön och exakt samma resultat men slutade växla vid 135, har lite för lätta vikter för att växla ut fullt.
Skulle behöva ha lite mer pinnvikt, jag ligger på gränsen till frustningarna som e-tec gör när det går för lätt. Men fungerar klockrent vid friåkning. Och som brygg säger det hörs på på motorn att den går annorlunda (bättre).
140 är nu inte så märkvärdigt men det är en 154" med originaldrevning
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
är på väg att ta lös primären på en renegade-15 , hur var det med vevaxel/variator markeringarna som skulle stämma ? kommer ihåg att det nämndes tidigare här
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Efter 50 mil kan jag bara hålla med Brygg och 800PSR, jag är precis hemkommen från en fjällresa med 30 mil på tre dagar. Jag kör Mulles box och även de variatordelar han rekommenderar, i övrigt helt original förutom 1,5g tyngre pinnar. Skotern går som ett psyk, ingen av mina tidigare 800.or har vart i närheten av prestandan i denna motor, inte ens min förra 800R powertec. En kompis som provkörde Freeriden nu i helgen hade ett löjligt flin fastklistrat i ansiktet ett helt dygn efter.
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Har lite funderingar ang mitt Spi v-kitt. Monterade och testade idag på min Fr146 -14 men den övervarar, 8200 hinner man se innan den slår ifrån. Maskinen är helt orginal och enl Spi ska jag ha 21.3g testade att köra på klicker #2 och då varvar den 8000, men de står att man inte ska gå ner under #3. Tog isär primären och då ser man att de är lite nött i godset från pinnarna, därför man inte skulle sänka ramperna under 3. Till frågan, hur mkt gör 1g i varv? Nästa steg är 22.4.

Monterade även en ny rem, körde lungt i ca 2mil innan jag testade att gasa på över 7000, sänkte till #2 efter att de övervarade och tog en test repa. När jag sen kom hem och rev variatorn tycker jag att remmen är lite nött samt att de var en heldel gummidamm i variatorn! Allt var rengjort när jag monterade kittet. Är ett komplett kitt med 412 ramper, dom kallar de för backcountry/boondocking kitt
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Plocka i 22,4 och kör på clicker 3.
Du har nya fjädrar så lite övervarv gör inget.
Fjädrarna kommer att sätta sig ganska fort och då sjunker varven något.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
Verkar som att vissa variatorer, eller alla?, inte kan ha de längsta justerbara pinnarna utan att det börjar ta i godset. De Straightline Performande 16,3-22,6g pinnar jag har liggandes är för långa i alla fall.

Tar pinnarna i någonstans kan man säkerligen få en del skumma fenomen
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Ja dom tar i om man kör lägre än klicker 3 på ramperna. Nu nör jag viktade på så sticker även vikterna utanför pinnen så nu blir de tajt på 3an också känns de som. Pratade med Oktan nu om problemet med att den klipper ifrån och dom hade vart med om de på några lynx, så dom skulle skicka 414 ramper! Bra service hoppas de hjälper
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det finns bättre ställbara viktpinnar som klarar att köras i alla klickerpositioner och samtidigt går att vikta uppemot 26-27g
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Undrar hur variator kittet (mulles)funkar i lössnö (skogsåkning)när det är trångt o går sakta säg 0-30kmh går det att spinna mattan utan fördröjning,sen nån som vet om mulle mf kan öka bränsle mängden på låg mellan typ som att shimsa nålen på 800r fast mer exakt.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag kör som sagt mulles prylar och tycker den går alldeles utmärkt att smyga och krypköra med utan att det skulle saknas någon respons vid gaspådrag.

Angående bränslet så är det ju bla. det han gör vid sin "chippning" av etec, fetar upp blandningen på mellanregistret.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Går alldeles utmärkt att smyga med de variatorprylarna som Mulle rekommenderar.
Vill man ha lite bättre klipp så byter man till en sekundärfjäder med högre starttryck.
Men det är bara om du har en lång maskin i djupsnö och vill ha riktigt snabb respons.
600 e-tec orkar nog inte med den variatorsetupen.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Ok köpte ett set 414,det är inte smyg egenskaperna jag är orolig för utan klippet från låg fart,det måste varva
mot 8000 tämligen direkt.