Turbo Tråden

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Snackar vi färdigbyggt är det hundratals turbomil avverkade och överpriser så det heter duga :mad:

Klart, jag låter lite bitter. Det hela ger en bild av moppetiden där man slängde på en 899:- trimcylinder på en moped för 4000:- och automatiskt trodde att den var värd 4899:-. Som köpare blir jag frustrerad :smile1:, som säljare skulle jag förmodligen se rätt annorlunda på det hela...
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Snackar vi färdigbyggt är det hundratals turbomil avverkade och överpriser så det heter duga :mad:

Klart, jag låter lite bitter. Det hela ger en bild av moppetiden där man slängde på en 899:- trimcylinder på en moped för 4000:- och automatiskt trodde att den var värd 4899:-. Som köpare blir jag frustrerad :smile1:, som säljare skulle jag förmodligen se rätt annorlunda på det hela...
Måste säga att priserna har gått upp mycket sen i våras, då var ju turbomaskinerna riktigt billiga.
Men jag skulle nog säga att man ändå tjänar på att köpa en färdig maskin.
Ofta är dom ju då klara med (förhoppningsvis) rätt grejer i variatorerna och även no-slip hjul...
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Varför envisas med att kolla på rearmount kit från usa? OM man nu ska köpa en turbosats från staterna, så kan man väl iaf satsa på en frontmount? Det är ju först då man kan ha nån som helst fördel kontra mcx rearmount. Jag är inte en jätteförespråkare av mcx, men dom har dom mest underhållsfria turbokiten på marknaden just nu.

edit. Tex här har du ett frontmount kit.
http://www.alpinemotorsport.ca/custompage.asp?pg=nytro
 

B.Eriksson

Välkänd medlem
25 jun 2010
126
0
6
Älvsbyn
180 kittet beställt till nytron, är det nödvändigt med ladd eller lamdamätare till det? samt något mer viktigt som man borde ha?

Mvh
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Laddtrycket kan vara bra att ha koll på, hänt att min wg har frusit fast under natten så när man varmkört för att sedan åka ut i pudret är wg´n fortfarande frusen och wipps laddar skotern 1,5bar vilket inte är så bra.
När detta hänt (inte ofta för mig iaf) kör jag bara en sväng så turbon blir ordentligt varm och tinar upp wg´n och allt funkar klockrent åter igen.

Lambda övervakning på 180kittet är väl lite overkill enligt mig men givetvis valfritt.
Ska du däremot ha lambda övervakning så se till att du köper en bredbands lambda, smalbands lambda är bara skräp.
Smalbandaren visar hej vilt 90% av tiden.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Sitter och söker febrilt efter en Nytro MTX. Då folk tycker om att jämföra dessa med 600-700cc 2t har jag insett att det knappast kommer hålla länge utan stressfläkt. Om vi då snackar körbarhet och användningsområden, är det 180 eller 240-kitet jag skall satsa på? Puderlek är det bästa som finns och det är skönt att känna att man kan få upp skidorna när man som mest vill. Får man räkna med en bångstyrig maskin på låga varv med mcx240? Hållbarhet motormässigt, hur stora är skillnaderna? Är det motiverat med 10 000 upp för 60hk extra?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Är det motiverat med 10 000 upp för 60hk extra?
Jag kan ingenting om det andra men det här kan jag svara på. Ja det är det värt.

Bara det att 60 hk är stor skillnad i sig är skäl nog men den allvarligaste anledningen är att jag aldrig skulle vilja stå där, snö upp till midjan, en begravd skoter och tanken på att man HADE kunnat ta sig upp om man inte hade snålat till det.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Har insett att en stressfläktsyamma inte är något jag byter upp mig från lika lätt och att det på så vis är en investering som räcker under en längre tid. Vi får se hur det blir, men jag vill gärna ha svar på det tekniska :smile1:
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Sen kostar 270hk-uppgraderingen inte så mycket, jag körde iaf på den så får vi se hur mycket den kommer att jävlas. :-D
Jag tror hursom att man bör vara beredd på att meka oavsett skoter, direkt man frångår originalet. Det kommer att jävlas och gillar man inte det så blir det nog mest bara jobbigt.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Så länge jag håller oddsen höga för just motorhaveri känns det lönt att få meka lite, för det gör man likförbannat..
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jag vill nog påstå att tillförlitligheten är imponerande bra på MCX270. Med kompsänkning, kör på 98 okt och inte laddar mer än 1,1 bar ska du inte ha några större problem. Stora haverier tror jag oftast beror på att ägarna själv mixtrat med laddtryck eller bränsle.
Motorhaverier får vi sällan höra om, iallafall inte från ägarna. Rykten om de som drabats har man hört, däremot inte omfattningen eller orsaken. Jag ifrågasätter starkt sanningshalten i dessa. Det finns så många MCX därute som funkar problemfritt.

Räkna med mer remförbrukning och drivhjul, i övrigt är det bara tuta å köra :)
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Sitter och söker febrilt efter en Nytro MTX. Då folk tycker om att jämföra dessa med 600-700cc 2t har jag insett att det knappast kommer hålla länge utan stressfläkt. Om vi då snackar körbarhet och användningsområden, är det 180 eller 240-kitet jag skall satsa på? Puderlek är det bästa som finns och det är skönt att känna att man kan få upp skidorna när man som mest vill. Får man räkna med en bångstyrig maskin på låga varv med mcx240? Hållbarhet motormässigt, hur stora är skillnaderna? Är det motiverat med 10 000 upp för 60hk extra?
Få upp ett par skidor i luften är inget problem med 240kittet. Med 180kittet bör det inte heller vara nått problem med men har aldrig provat eller sett en 180kittat mtx i action.

Bångstyrig på låga varv kan jag inte påstå att den är, den beter sig som en original mtx dvs smygkörning/puttra omkring är inga problem. Motorn tappar ingen ork med 240/270kit (kompsänkt) jämfört med en helt standard på låga varv eller när du krypkör mellan träd i skogen eller liknande.

Hållbarheten motormässigt är obetydlig med mcx turbo system. Största boven som kan haverera motorn efter turbo montering är föraren själv. Så som köra topp hastighets repor på led/sjö osv och ligga på varvstoppen, då tittar nån eller några kolvar ut genom motorn :)

Skillnaderna mellan kitten, ja 180 - 240 - 270hk.
90hästar som mest, 60 som minst. (skillnaderna mellan turbo kitten endast).
Jämnför 2snöskotrar med en hk skillnad på 60 respektive 90 hästar och där har du skillnaden.

Sen att de 3 stegen på turbo kitt från mcx gör att skotern går så in i helvete är en annan sak :D
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Lika bra att gå på de stora på en gång ;) Nä många klarar sig nog med 180 men mkt vill ha mer.
Wazabis sammanfattning var mkt bra för övrigt.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Förstår tankegångarna och kan själv sätta mig in i situationen när jag står där med 180 och tänker "tänk om jag hade..."
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Största boven som kan haverera motorn efter turbo montering är föraren själv. Så som köra topp hastighets repor på led/sjö osv och ligga på varvstoppen, då tittar nån eller några kolvar ut genom motorn :)D
Du har helt rätt där Wazabi, man är försiktig med varvstoppet.
Går varvstoppet in kan man få ventilsläpp och skjuter kolven och toppen.
Lånade ut skotern en gång och killen maxade den på isen, smattrade på varvstoppet.. Höll mig för huvudet och hoppades att jag skulle få tillbaka den hel. Tur att det gick bra den gången iallafall. Folk verkar inte fatta detta så kom ihåg förklara det om ni mot förmodan lånar ut maskinen.