Turbo Tråden

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Visst är de en liten fördröjning men inget man lider nåt av jag har aldrig gjort de ännu iaf.
Är du sugen så köp ett kit du kommer inte ångra dig de kan jag lova dig. :)
 

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
annars så finns ju begade nytros me turbo på blocket, är ju faktiskt billigare o sälja sin egen maskin och köpa en som är färdig me turbo, dem brukar ju faktiskt vara rätt friskt utrustade också förutom turbo!, och som svar på frågan så när du ligger och kör så har du ju nästan 0 i respons på turbon vid dike tex, men från stillastående så har du ju lite turbolag på typ 0.5 sek, inget man störs över iaf, på 180hk kittet har du ju ändå orginal effekt innan ladd med tanke på att man inte kompsänker!
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Tar frågorna här istället så slipper ja sabba xtx tråden med turbosnack!

Du kör ju nytroturbo, hur funkar det med laddningen? Jag menar alltså när ja kör och plötsligt kommer till tex. ett dike. Då lär man ju trycka fullt och vill att skotern ska svara omedelbart på gasen, de gör den ju faktiskt original. Är de så att turbon inte gör det utan kommer efter en liten fördröjning??
Kör du i ospårad snö så ligger du runt 0 - 0.1 i ladd (du ligger på minus laddtryck/atmosfärstryck när motorn går på tomgång) om du har farten du kör runt en myr kant å letar en möjlig passage upp i skogen som man kan gasa upp igenom (nästan igen gas) ger du fullt när du ligger i dom farterna så är det 0 lagg. Möjligtvis en maskin som kan hitta dom där miljarddelarna av en sekund om ens det.

Enda gången du känner av lagget är när skotern står på tomgång och du ger fullt, när gör man de? - ska man race´a så ligger man juh precis innan den drar iväg...

Detta är de erfarenheter jag har med mitt kitt (240mcx) och min kalibrering/utväxling. Övriga kitt 180 / 270 kan jag ej kommentera då jag ej provat dem.
Kör försiktigt!
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Tar frågorna här istället så slipper ja sabba xtx tråden med turbosnack!

Du kör ju nytroturbo, hur funkar det med laddningen? Jag menar alltså när ja kör och plötsligt kommer till tex. ett dike. Då lär man ju trycka fullt och vill att skotern ska svara omedelbart på gasen, de gör den ju faktiskt original. Är de så att turbon inte gör det utan kommer efter en liten fördröjning??
Jag kör med 180kitet Upplever istort sett inget turbolagg. Matar på bra ändå från början...:rolleyes:
 
J

Jona$

Åker Nytro MTX -11 m mcx 240. Är det nån som har en bra variatorbestyckning då vikterna som följer med från mcx inte är mycket att ha.
Jadu Henke, som sakt NTC...maskin min glider smidigt iväg å matar bra.. har som du vet beställt den vita sek fjädern för mer utväxling och mindre recoil på sekundären.

Men fick höra av robban att hugget vid start upphörde vid byte av fjäder?
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Va ut i går och bombade på lite, så grymt roligt med turbo när allt funkar som det ska. Vi kommer få en fin vår med snö länge i år:)
 
J

Jona$

Själv är man kluven. Slet av hälften av skivorna på en länk i kedjan efter inte ens 50mil ny.. men det var visserlien pirat. får igen maskin imorrn, lämnade in då jag orka inte med nu... org iaf denna gång.. hoppas på nån mil :D
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Va fan. Det måste ha varit något fel på den kedjan. Klarade sig allt annat? Har testat ett shockwave helix. Men gillar inte låsningen.
 
J

Jona$

Allt annat klarade sig fint, hade inte vidare långt hem. Har bytt kedjan och slängt på vit i sek. ska bara koppla ur TORS helvetet innan jag drar ut idag...
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Allt annat klarade sig fint, hade inte vidare långt hem. Har bytt kedjan och slängt på vit i sek. ska bara koppla ur TORS helvetet innan jag drar ut idag...
Bra att bara kedjan gick, jag skulle aldrig våga köra på annat en original. Kan klart rekomendera shockwave helix. Det funkar riktigt bra.
 

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
Hej! jag har ju en xtx mcx 180hk, vet ju att det finns några fler som kör xtx turbo, tänkte höra med er vad ni kör med för variator setup?, vikter, fjädrar och helix? jag kör med super-tip variator vikter 50 grams baser med innerst, tungsten 14g mitten 2g och toppen 2g och orginalfjäder och orginal helix och original fjäder i sekundären och 80 graders förspänning i sekundären klarar mig ca 40-50 mil per rem ungefär
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Då har man fått Turbon monterad :) 290hp
Hämtat skotern från MCX låååång väntan på snö, men lite pyssel kvar bla, bakljuset och så lite fix med framvagnen efter vinterns framfart kanske ny dyna också.
Gick troligen lite fett på tomgången, testade lite på gräset och den ville tjuvstanna en gång, antingen låg tomgång eller för mycket bränsle, den gick lite fett innan turbon monterades hört att vissa justerar co så den får mindre på tomgång.

Ola
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Du har mycket bakrullekörning framför dig... ;)
Vad har du för matta?
Har du kollat turbotråden på SR forum? Finns enormt med info att fördjupa sig i där.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Suttit och läst om Push-turbo (http://www.pushturbo.com/Yamaha_FX_Nytro_MTX_turbo.html) och är helt klart intresserad. På våra höjder pratas det om 200hk och 180 på 6000ft. Med frakt från staterna landar det på under 30 lakan och skall tydligen vara det mest driftsäkra alternativet (Yamma själva tillhandahåller det till sina nya maskiner). Är det något som är värt att satsa på tror ni?:blink:
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Finns inte en chans på denna jord att jag skulle köpa ett push kit ist för mcx. De lilla jag kollat på push så ser de ut att ha mkt billigare och sämre lösningar på sina pryttlar än mcx, sen har du ju detta med support och ev delar mitt i en högsäsong.
Mcx 180 kostar ju 31k så varför tveka?

Förövrigt har jag för mig att jag läst att push ska avsluta sitt samarbete med yamaha och mpi ska ta över dock inte helt 100
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Push skulle jag inte köra på heller, inte alls lika genomarbetat och inte heller lika bra styrning av bränslet. Och som stecka säger, vad händer då du behöver delar mitt i vintern? Eller support?? Nä skit i push och gå direkt på MCX istället. Mcx har ju även höjdkomp på sina kit, vilket inte push har. Om dom nu inte börjat med det nu i sommar.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Måste hålla med om att Push är tveksamt. Vad jag har hört har dom ingen oljereturpump från turbon utan drar bara returen direkt till motorn. Oljan ska alltså rinna tillbaka av sig självt vilket inte funkar i alla lägen. Om man kör fast eller skotern är upphöjd fram kan oljan inte rinna tillbaka utan trycker ut genom turbon. Har för mig att det är en simpel kinestillverkad turboladdare, funkar kanske men knappast lika god kvalitet som Mitsubishi. Ett mysterium att Yamaha USA valde dom som deras tillbehörsleverantör. Prisfråga kanske men knappast för att det var välbeprövat eller hög kvalitet. MCX gör verkligen kvalitetssystem som fungerar utmärkt.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det är förstås enkelt för mig tycka att du inte ska köpa något sämre och billigare. Det är ju inte jag som ska betala ;-)
Visst kan du väl testa Pushkittet men det är nog ett oprövat kort om man jämför med MCX. Att spara 10-15.000 kr kan ju kännas fint men om du får problem är det för lite pengar i slutändan. Glöm inte att andrahandvärdet bli säkerligen lågt.
Har du inte köpt en Nytro än kan väl en begagnad färdigbyggd MCX180 vara ett bra alternativ?