Yamaha Phazer MTX "Chris Edition"

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Sponsring är ju alltid trevligt men samtidigt kommer dom ju att ha sina krav så vi får se vad vi kan komma fram till för deal som funkar för oss båda :)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Se bara till att samarbetet inte leder till att företaget i fråga skickar på dig färdiga prylar typ skinz framvagnar som måste monteras enligt avtalet. Vårt, eller iaf MITT stora intresse i denna tråd grundar sig i din egna skaparkraft!

Så välkomna tigsvetsar och liknande, men för min del får du gärna avböja Timbersledboggien, och bygga en egen. Om du förstår hur jag menar... :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Firman ifråga har inget med skoterprylar att göra :)

Att göra en egen boggie är väl lite av en dröm men frågan är om jag kan lyckas få till geometrin så det funkar....för annars skulle det vara lockande med en Timbersledliknande boggie...speciellt med tanke på vikten :)

En tigsvets skulel inte sitta fel heller men jag har ju inte ens rört en sån svets så jag kan ju inte hantera en sån och då är frågan hur mycket det tillför :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Här kommer några bilder från dagens jobb i garaget

Först skall jag fixa fäste till dämparen

Punktade fast fästet för att kolla så det funkar i alla lägen

Max ihopfjädrat

Då dämparen var på plats kunde jag börja bygga den övre a-armen

Test så den går fri från dämparen

Svarvning av distanser till spindelfästet

2 första distanserna klara

Test att fästa a-armen i spindeln

Det över fästet kommer jag att flytta lite uppåt för att få a-armarna parallella och det minskar också "bumpsteer" tror jag det kallas

Testning av andra röret tilld en övre a-armen

Då var den övre a-armen också färdig ihoppunktad

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Frågan är vad man skall använda för material i stystagen. Skinz kör ju med en alu.axel ca 20mm av kvalitet 6061 dock är deras styrstag bockat mer än vad jag kommer att behöva göra.

Så frågan är om det räcker med en alu.axel 15mm 6082 T6?

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Firman ifråga har inget med skoterprylar att göra :)

Att göra en egen boggie är väl lite av en dröm men frågan är om jag kan lyckas få till geometrin så det funkar....för annars skulle det vara lockande med en Timbersledliknande boggie...speciellt med tanke på vikten :)

En tigsvets skulel inte sitta fel heller men jag har ju inte ens rört en sån svets så jag kan ju inte hantera en sån och då är frågan hur mycket det tillför :)
Jag har min timbersled boggie liggandes på postkontoret här i byn så bli det nästa sommars projekt är du välkommen i vinter att ta mått mm om du har vägarna förbi Dalarna... Eller nästa sommaren också, jag har boggien ur varje sommar så då är det ju bara låna hem den..

I övrigt ser det riktigt grymt ut!

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har min timbersled boggie liggandes på postkontoret här i byn så bli det nästa sommars projekt är du välkommen i vinter att ta mått mm om du har vägarna förbi Dalarna... Eller nästa sommaren också, jag har boggien ur varje sommar så då är det ju bara låna hem den..
Låter ju inte fel :) Vi får se vad det blir så hör jag av mig isåfall. Köpte du med Fox Float dämparna? För bygger jag själv behöver jag ju få tag i dom dämparna men dom kanske går att köpa lösa...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Ser ut som distanserna till lederna är i aluminium, det håller tyvärr inte så långe.

Men annars ser det riktigt bra ut.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ser ut som distanserna till lederna är i aluminium, det håller tyvärr inte så långe.

Men annars ser det riktigt bra ut.
Dessa distanser är bara "testdistanser", jag kommer ju att göra nya spindlar så då blir det ju nya distanser. Men jag vill få allt ihop så jag kan testa geometrin därför gjorde jag dessa distanser snabbt och enkelt i alu. Så dom riktiga blir i stål.

Har du nåt tips på kvalitet till distanserna Asker?

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Låter ju inte fel :) Vi får se vad det blir så hör jag av mig isåfall. Köpte du med Fox Float dämparna? För bygger jag själv behöver jag ju få tag i dom dämparna men dom kanske går att köpa lösa...
Jag köpte fox dämparna, borde vara standard mått tycker jag?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Igår hände inte så mycket som var att fota. Men jag svetsade ihop den andra övre a-armen. Går ju hyfsat snabbt då man redan har en mall. Nu har jag beställt mera material så jag kan färdigställa den andra nedre a-armen också. Sen blir det att testa fram nya styrstag

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Om det går vägen nästa vecka med den tilltänka sponsron så är jag nog sugen på ett turbokit :). Tyvärr finns dom ju inte till salu längre via MCX så det är ju endast begagnat som gäller. Så är det någon har tips så är det bara att skicka ett PM ;)

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Men vad jag förstått så äre det ju felx röret som inte håller och tätningare i avgasröret etc som kan ge vika? borde inte sånt gå att åtgärda med kraftigare tätnig och värmeskydd etc?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
jodå, du får nog till det att funka utmärk, håller man sen bara laddet på rimliga nivåer så är det nog lugnt.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
jag har pratat med Magnus på NTC som själv har en turbophazer så jag har fått input på var problemen kan vara och hur man åtgärdar för ;)

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Det finns ju ett turbo kitt ute, utan avgasröret, fast den hade gått ca 400 mil.