Hjälp! kört utan olja i 4T (yamaha venture mp), oljeplugg lossnat efter service..

A

axelsson_vpg

Fyfan... Vad säger dom? Hur går det? Du ska ju solkart ha en "ny" lr likgiltig yamaha venture mp som den du hade innan du lämnade den på service.. Går det inte att kontakta Yamaha sverige så du får någon ordning på detta. Jag lider med dig.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Ska alla skoterägare få en helt ny motor så fort skotern skär?
Det hade kanske bra, då hade vi fått bra motorer som inte skär.
Tyvärr funkar det inte så

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Men de är ju inte hans fel att den har skurit utan den skar pga slarv vid service. Ska han inte få en lika bra motor som satt där innan?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Känns ju iallafall som att dom borde se över sin verkstad en del. Att man missar det med oljepluggen köper jag. Men att i samma skoter vid nästa vända missa att det ligger en lampa inuti skotern är fan en katastrof. Kunde blivit riktigt allvarlig skada. Tycker helt klart du borde få en ny motor när dom tabbat sig så inåthelvete. Lycka till!

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Det är inte du eller jag som ska fixa motorn, utan ett proffs.
Haha tycker du själv att dem verkar som proffs?

Hispig? Har du hängt med överhuvud taget eller?

Håller med flera andra, klart att TS ska ha en motor i minst lika bra skick och historik som den motor han lämnade in.

Last edited:
D

Daweasel

Haha tycker du själv att dem verkar som proffs?

Hispig? Har du hängt med överhuvud taget eller?

Håller med flera andra, klart att TS ska ha en motor i minst lika bra skick och historik som den motor han lämnade in.
Alla KAN göra en tabbe, även DEM.. Naturligtvis ska TS få en lika bra motor, att påstå att en renoverad motor inte blir lika exakt som en fabriksmonterad är inget annat än okunnigt svammel. Nu är jag som sagt inget proffs, men jag har renoverat/lagat/byggt om ett antal motorer, både mc, paddmotor och båtmotorer.

När man i lugn och ro monterar sin motor har man tid att känna om den där lagerhalvan verkligen sitter rätt, lägga på den där droppen olja, känna om grejerna snurrar som dom ska, rensa gängorna.. Man får väl ändå ta för givet att jobbet görs av en mekaniker (minst lika bra som mig :)) som kan sina saker så att dom inte åker på ännu ett backjobb? Nu har troligen verkstadens gröngöling gjort en tabbe som återförsäljaren mycket riktig står för. Som sagt, okunnigt svammel.

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Oj har inte kollat här nu på ett tag med.
Vad ska jag säga.. Hispig, nee det är jag inte. nått djävulskt förbannad inombords. JA.

Ni som tycker yamahacenter har skött sig, ta en funderare. Om det vore ni och eran skoter.
De kanske ha gått efter lagboken (tills idag) men de har då inte gått efter nån servicemind princip iallafall.

De kör sitt race.

Har talat med mitt försäkringsbolag som säger så här.

Det ligger på deras ansvar, kan begära att de skall hämta min skoter och sedan reparera den.
Ev ska jag få ersättning för mina utgifter om jag åker ned med den.

Samma sa konsumentvägledningen här i kommunen.
Hade de tagit på sig skadan så ska de stå för skälig reseersättning, förlorad arbetsinkomst samt andra utgifter. men man måste vara överens.
och ej orimliga.

Platschefen ringde tillslut idag, lång historia kort

Håkan undrade om jag var på väg, sade att jag jobbade 07:00-16:00 och trodde inte jag skulle hinna ned.
Undrade om han hade nån som kunde hämta min skoter men det var ont om folk samt mkt nu med vårmässa osv.
Sade att jag kunde höra om jag fick ledigt och åka ned men ville då ha ersättning för förlorad arb inkomst de timmarna jag var borta.
Det stod han ej för, fick då komma när jag var ledig. tex på lördag. men då går det ju inte mig för jag åker till fjällen på torsd natt.
Han menar då att om inte lördag passade fick jag på eget bevåg ta ledigt i veckan.

Jag vet inte om jag är konstig,men är det för mkt begärt?

Sedan när jag sa detta:
Än hur vi vrider och vänder på detta så är det ju du och ditt företag som har förstört min skoter eller hur?
Får då detta svar.
--Eum...ja kalla det vad du vill, den är ju inte hel..
Är det ett yrkesmässigt svar. politiskt kanske..

förklarade då att jag talat med ko och hon ville att vi skulle vara överens och sade att hon då fick tala med honom som kunde lite mer.
kort därefter lägger han på luren rakt i örat på mig.
Också ett moget beteende.

OCH jag brusade inte upp, skällde ej var inte otrevlig. (kanske inte har radioröst :) ) OCH har hela samtalet som mp3 men törs inte lägga upp det, då blir man väl stämd.. :)

Skall dock tilläggas att jag kunde hämta en låneskoter som jag kunde ha tills min är lagad. Helt utanför garantin, goodwill. Det var snällt, det klagar jag inte på.

Får ta yamaha motors imorgon och kolla av med dem.

Hare gott så länge.

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Sedan undrar jag om jag är omänsklig om jag undrar om de kan hämta skotern? Eller vill ha betalt för förlorad arb inkomst när jag måste ta ledigt från jobbet för att hinna. Pga att jag har en fjällresa inplanerad sedan länge och åker på torsdag natt. Sedan min tid är också pengar, varför skulle jag än en gång åka på min lediga lördag för att lämna en produkt de slarvat med som resulterade till haveri.
Supersuck, tur att man är medlem i skoterklubben och kan upplysa om hur det går till.

Nä, tror de vet hur grovt de klantat sig och låter frustrationen gå ut över kunden, dvs mig. Istället för att försöka hjälpa.

Nä, i soptunnan med yamahacenter i sundsvall.

Skickat från galaxy s med taptalk pro

Och kör du yamaha? Tänk efter 3-4 ggr innan du servar hos yamahacenter i sundsvall eller örnsköldsvik.

DKT

Medlem
6 mar 2011
18
0
1
Nykvarn
Vore JAG dig så skulle jag lägga ner allt "ovidkommande" snack om ersättningar hit och dit och bara koncentrera dig på att få en helt ny maskin (eller demon om du vill ha den snabbt) för ett mellanpris du anser vara skäligt med tanke på alla turer. Jag tror att det blir för mycket för dem att hantera och dom skulle föredra att bara få saken ur världen. Skriv bara ett brev där du sammanställer dina kostnader. Räkna ut ett skäligt mellanpris och erbjud det mot att du skiter i att blanda in KO, försäkringsbolag, förlängda garantier, gratis service, Sverker och allt vad dom heter. Tar dom inte det är det konstigt.

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Sedan undrar jag om jag är omänsklig om jag undrar om de kan hämta skotern? Eller vill ha betalt för förlorad arb inkomst när jag måste ta ledigt från jobbet för att hinna. Pga att jag har en fjällresa inplanerad sedan länge och åker på torsdag natt. Sedan min tid är också pengar, varför skulle jag än en gång åka på min lediga lördag för att lämna en produkt de slarvat med som resulterade till haveri.
Supersuck, tur att man är medlem i skoterklubben och kan upplysa om hur det går till.

Nä, tror de vet hur grovt de klantat sig och låter frustrationen gå ut över kunden, dvs mig. Istället för att försöka hjälpa.

Nä, i soptunnan med yamahacenter i sundsvall.

Skickat från galaxy s med taptalk pro

Och kör du yamaha? Tänk efter 3-4 ggr innan du servar hos yamahacenter i sundsvall eller örnsköldsvik.

Har du fått kontakt med dem ännu?

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Jag har haft lite att göra med YamahaCenter i Sundsvall tidigare och jag tycker aldrig dom bemött mig speciellt bra, möjligtvis när jag var intresserad av en skoter där.
Nu var det länge sen jag hade med dom att göra så det kanske inte är samma folk som jobbar där, så jag ska inte uttala mig om hur dom är där nu.

Jag lider med dig iaf, men ligg på hela tiden så får vi hoppas att det löser sig på bästa sättet för dig i slutändan.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det gick ungefär som väntat med din maskin, alltså. Trist.

Fast å andra sidan så är det ju lite som Lynxfun skrev, det bästa som kunde hända har hänt, dvs skadan visade sig i praktiken omedelbart. Tänk om den skurit om ett par år, då hade du nog haft svårt att åberopa oljepluggens vara eller icke vara.

Hoppas det löser sig för dig.

senmathal

Medlem
13 mar 2010
12
0
1
Ramvik
Fullständigt ansvarslös återförsäljare måste man säga. I detta fall är ju ÅF helt ensam vållande till skadan och det måste vara den mest självklara sak att dom ska åka och hämta skotern och även låna ut en skoter till fjällresan. Hade du råkat ut för samma sak med vilket bilmärke det än må vara hade det inte varit något snack om saken. Hur svårt kan det vara att be någon bekant att åka och hämta skotern om dom inte har folk själva till att åka. Det ÅF har klantat till ska inte kosta ägaren ett enda öre. Sedan att firman dessutom tycks ha lakejer här på forumet som försöker vända opinionen emot kunden här på forumet är ju ännu värre. För vem skulle annars i detta ärende försvara ÅF gentemot en annan forummedlem. Fattar inte ÅF vilken en enormt dålig publicitet man drar på sig. Har själv varit i kontakt med firman i ett båtmotorärende men kände mig helt ointresserad som kund och inte var det bättre när jag åkte till Ö-vik i samma ärende. När jag däremot har varit intressarad av nya grejor dom har kunnat tjäna pengar på då har jag varit väldigt intressant. Dom skulle lära sig lite av båttillbehörsfirman Hjertmans på våningen ovanför. Dom kan ägna en halvtimme och vänta upp och ner på hela butiken för att hitta en futtig liten skruv som kostar 50 öre bara för att hjälpa kunden. Dit kommer man gärna tillbaka.

/Mats

Et250

Aktiv medlem
8 jan 2006
77
0
6
Om man vänder på det,tänk om ÅF agerat snabbt och verkligen tagit hand om kunden och överkompenserat honom från dag ett(utan att exempelvis gnälla om orimliga krav när kunden frågar om oljan DOM spillt ut är borttvättad), vilken BRA reklam dom skulle ha fått. Då skulle folk fokusera på hur juste dom löst det hela och inte fokusera på den (enligt mig) mest pinsamma händelse en verkstad kan lyckas med....

D

Daweasel

Fullständigt ansvarslös återförsäljare måste man säga. I detta fall är ju ÅF helt ensam vållande till skadan och det måste vara den mest självklara sak att dom ska åka och hämta skotern och även låna ut en skoter till fjällresan. Hade du råkat ut för samma sak med vilket bilmärke det än må vara hade det inte varit något snack om saken. Hur svårt kan det vara att be någon bekant att åka och hämta skotern om dom inte har folk själva till att åka. Det ÅF har klantat till ska inte kosta ägaren ett enda öre. Sedan att firman dessutom tycks ha lakejer här på forumet som försöker vända opinionen emot kunden här på forumet är ju ännu värre. För vem skulle annars i detta ärende försvara ÅF gentemot en annan forummedlem. Fattar inte ÅF vilken en enormt dålig publicitet man drar på sig. Har själv varit i kontakt med firman i ett båtmotorärende men kände mig helt ointresserad som kund och inte var det bättre när jag åkte till Ö-vik i samma ärende. När jag däremot har varit intressarad av nya grejor dom har kunnat tjäna pengar på då har jag varit väldigt intressant. Dom skulle lära sig lite av båttillbehörsfirman Hjertmans på våningen ovanför. Dom kan ägna en halvtimme och vänta upp och ner på hela butiken för att hitta en futtig liten skruv som kostar 50 öre bara för att hjälpa kunden. Dit kommer man gärna tillbaka.

/Mats
Är det jag som du tycker är lakejen? Så är inte fallet, jag bara invänder mot svamlet att en renoverad motor inte blir lika bra som en ny, görs det på rätt sätt blir den bättre.

Det är ju en gammal sanning att en bra skött reklamation är den bästa reklamen, nu är det ju väldigt olyckligt att raset kom precis innan påsk då man verkligen vill ha sin skoter. Man kan inte säga att ÅF har lagt många strån i kors på goodwill, han är iofs bara skyldig att reparera dom skador han orsakat, inget mer. Såna saker som reseersättning och ersättning för förlorad inkomst tror jag det är ytterst sällsynt att man får igenom vid såna här fadäser, även om det vore rimligt. Å andra sidan erbjöd ÅF ju en låneskoter?

senmathal

Medlem
13 mar 2010
12
0
1
Ramvik
Du invänder mot svamlet säger du. Utifrån vilken kunskap om renovering av moderna fyrtaktare gör du det?

När det gäller ett vanligt garantiärende är det nog inte självklart med låneskoter eller att ÅF hämtar skotern och så vidare men här handlar det ju om att ÅF uppenbarligen har klantat sig och förstört hans nästan nya skoter.

När det gäller renovering är det säkert så att det blir lika bra om ett proffs gör det men jag tvivlar på att det är så många ÅF som är motorrenoveringsprofffs numera. Här handlar det ju inte om en enkel tvåtaktare från 90-talet utan om en ny avancerad fyrtaktare. På grund av felets art ställs ju här dessutom oerhört stora krav på att mäta och kolla upp hela motorn för eventuella skador. Jag tvivlar på att ÅF ens har verktyg för att göra det på rätt sätt. Låt säga att något inte görs riktigt rätt och en motorskada uppstår om två år. Vem ska då stå för det och hur ska det gå att bevisa vad som orsakat det. Det är en osäkerhet som kunden som lagt ut stora pengar på en ny skoter måste leva med.

Ägaren kan ju kräva att få se ett bevis på att verkstaden/reparatören har tillverkarens aktorisation att utföra en renovering på just den här motortypen.

/Mats

D

Daweasel

Du invänder mot svamlet säger du. Utifrån vilken kunskap om renovering av moderna fyrtaktare gör du det?

När det gäller ett vanligt garantiärende är det nog inte självklart med låneskoter eller att ÅF hämtar skotern och så vidare men här handlar det ju om att ÅF uppenbarligen har klantat sig och förstört hans nästan nya skoter.

När det gäller renovering är det säkert så att det blir lika bra om ett proffs gör det men jag tvivlar på att det är så många ÅF som är motorrenoveringsprofffs numera. Här handlar det ju inte om en enkel tvåtaktare från 90-talet utan om en ny avancerad fyrtaktare. På grund av felets art ställs ju här dessutom oerhört stora krav på att mäta och kolla upp hela motorn för eventuella skador. Jag tvivlar på att ÅF ens har verktyg för att göra det på rätt sätt. Låt säga att något inte görs riktigt rätt och en motorskada uppstår om två år. Vem ska då stå för det och hur ska det gå att bevisa vad som orsakat det. Det är en osäkerhet som kunden som lagt ut stora pengar på en ny skoter måste leva med.

Ägaren kan ju kräva att få se ett bevis på att verkstaden/reparatören har tillverkarens aktorisation att utföra en renovering på just den här motortypen.

/Mats
Min egen erfarenhet? Då det här är ett internetforum och jag kan skriva precis vad som helst utan att någon kan kontrollera sanningshalten så avstår jag från att gå in på den saken.

Men jag håller med, görs inte jobbet av någon som vet hur man håller i skaftet är det överhängande risk att det blir kattskit av allt. Men man får förutsätta/kräva att jobbet görs av ett ess. Mäta upp delar säger du, ska det bli bra så byter man naturligtvis alla kontaktytor.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Mäta upp delar säger du, ska det bli bra så byter man naturligtvis alla kontaktytor.
Är väl det som blir lite lurigt...
Vet inte säkert hur det ser ut på dessa maskiner, men enligt Stecka så skadas ofta kamlagringen tidigt.
Kamlagringen brukar vara bearbetad direkt i toppen med inpassade överfall, inga lager som går att byta ut med andra ord... Ska allt bli riktigt ska toppen då bytas, eller byta kamhus om det är lösa sådana...
Vevlager och ramlager är enkelt att byta och det blir efter det som nytt...

Hoppas det löser sig...

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
hallå alla.
har lite bråttom, men ska uppdatera lite snabbt. återkommer..
Har nu fått en låneskoter, fick den levererad samtidigt som de hämtade min i torsdags.
så nu har håkan betett sig som man bör.
Sedan blir det en ny motor.

sedan Daweasel
han är iofs bara skyldig att reparera dom skador han orsakat, inget mer.
vet inte vad du syftar på direkt, har jag begärt att de skall laga nått mer utöver eller??
Sedan om du inte tycker att de skall stå för reseersättning eller förlorad arbetsinkomst kan du köra den linjen om du råkar ut för nått liknande.
För jag har rätt enl lag till detta. har som sagt diskuterat detta ett par gg med ko nu samt fått papper hemskickat.

men som sagt återkommer med mer info.