Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Serieproduktion av gaffelklammer.
ImageUploadedByTapatalk1418075612.868862.jpg
Vattenskurna råämnen
ImageUploadedByTapatalk1418075648.641217.jpg
Borrar med 48 mm kärnborr. Imponerande fint snitt och snäva toleranser. Smiter åt runt gaffelbenen mycket bra.
ImageUploadedByTapatalk1418075694.898066.jpg
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
För ett snyggare utförande fasar vi kanterna på klamren.

Använder en överhandsfräs monterad under ett gammalt sågbord.
Fasningsfräsen har ett 10 mm kullager som anhåll.


Kvar är att borra och försänka för att sist av allt kapa isär klamren till halvor.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Färdigställt klamren.

Fräser först ur plant för ytterdiametern av insexbultskallen, 13 mm.
Borrar därefter 8 mm hål.

Kapar slutligen isär till halvor i bandsågen
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Följt denna tråden länge, måste bara ge 2 tummar upp för personer som vågar bygga själv och inte bara köpa färdiga bolt-on produkter. Utan folk som du och Asker med flera skulle jag förmodligen inte uppdatera forumet flera ggr om dagen bara för att hoppats nån av er uppdaterat ;)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Tack Frahl, kul att du gillar tråden!
Denna tråd framstår som den enda inom snowbikes på detta forum så jag flikar in ett inlägg som inte är kopplat till vårt bygge.

Som fullkomlig Bergshästnörd följer man vad som händer i snowbikevärlden.
För den oinvigde kan man rimligen känna sig tveksam till Bergshästar pga den låga effekten som dessa har. 50+ hk i jämförelse med en skoter på 150 framstår detta som en återvändsgränd kan tyckas.
För er som inte fattat poängen och söker mer effekt i klass med en skoter har jag sett en Timbersled med en ombyggd enduro och en R1 motor.
Den här har 185 hk. Varför den inte låter dom en vanlig radfyra är att den har en R1 2009-motor med crossplanevevaxel och en udda tändföljd, lika motorerna i motoGP.
Fränt ljud och bra effekt!
Är detta den ultimata hästen?
Snowbikes handlar i hög grad om att köra i tät kuperad terräng.
Låg vikt är nog vad som i slutänden segrar. Körglädje före hög effekt.
Ändå måste jag medge att jag är svag för motorstarka maskiner.
Bra? Knappast! Tung? Absolut! Show offbygge? Självklart!
Dubbelgillar den men samtidigt tvekar jag med ledning av mina erfarenheter såhär långt.
En hillclimbkiller är det definitivt. Märkligt att dom valt så kort matta på detta motorstarka bygge, bara 121".
Lite sugen är man ändå men....






Här lite simpla filmer på bygget in action:
http://youtu.be/IBOp83LRhlU
http://youtu.be/cFk305VxFkw
Brant är det säkert men 80 graders lutning är nog en överdrift...
http://youtu.be/-p3XC4EbiZo
 

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
En sån där med avgaskarusell skulle nog bli nåt som man drömmer mardrömmar om . Super tråd med intressant läsning och bra bilder förövrigt!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
På juldagen ska den vara körklar!
Som ni ser är det mycket jobb som återstår.
De flesta nya delar är färdigtillverkade så i princip är det bara att montera ihop allt.
Bara att jobba på hårt och öka!


De nya gaffelklamren är monterade.



Eftersom dom är smäckrare kan jag nu också montera gaffelbensskydden.
Inte mycket stensprut vid snökörning men bör förhindra snö och is som kan skada tätningarna och i förlängningen vatten i gaffeloljan.


 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Som jag nämnt tidigare upptäckte jag när jag skruvade isär bandsatsen
att ett rör gått av precis intill svetsen.


Nu är det bytt till 2 mm godstjocklek och dessutom en förstärkning.
Rörramen har också pulverlackats.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Monterat ett KTM-tillbehör, en mapswitch.
Original har hojen en standardmappning.
Med denna switch kan man ha två inställningar, läge1: standard och läge2: valbar mapp.
Denna kan antingen vara aggresivare eller mjukare.
Mjukare kan i endurosammanhang vara önskvärt i blöta steniga partier, något som knappast är aktuellt på hästen.
Ska testa om den aggressivare gör någon skillnad mot standard. Möjligen blir den lite rappare i bottenregistret.
Vill ändå påstå att jag inte upplever något turbolagg men som alltid vill man ju ha en så snärtig maskin som möjligt.
Återstår att se om man märker någon skillnad...
Fel skruv på bild, ser taskigt ut.... ;-)



Många som inte provkört, tror att en turbohäst har mycket turbolagg. Kan direkt säga att den beter sig precis som en standardhoj. Mycket tack vare hög kompression och växellåda.
På min Tnytro fick man lasta på så tunga vikter i variatorn att lagget blev märkbart. Växellåda medger att man själv väljer utväxling och varvtal vilket jag menar är en stor fördel.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Nu är den äntligen årets bergshäst klar och provstartad. Vi kallar den GEN 2,5.
Lägg märke till årets större uppdatering i boggin där vi konstruerat och byggt egna boggiskenor. Syftet var att göra en cleanare design med bättre snögång och dessutom lättare. Vi har dessutom uppdaterat glidfunktionen till en med bättre funktion och förhoppningsvis stabilare. Vi får bara se om snö och is ställer till problem men vi tror inte det. Ytterliggare har hojen fått ny plast i vitt och en eloxerad styrkrona med en bättre framlykta.
Nu är det inte långt till premiären! 😀


Den nya glidfunktionen med lager.


Lite byggbilder från tillverkningen av boggieskenorna. Anledningen till att vi valt att göra egna är att få rätt längd, rätt vinkel fram och att de kommer så nära drivhjulen som möjligt. Dessutom kunde vi anpassa dom till den nya konstruktionen av glidfunktion. Sist men inte minst är det kul att göra något eget!

Ritade upp formen utifrån vår tidigare trämall i modellen. Tanken var att få en hög profil men med stora lättningshål. Hade en idé om att skära ut en text men det visade sig öka vikten för mycket.

Skenorna är utskurna av 8 mm aluminium.

Fasade kanterna med fräsen.

Här ser man urtaget för vagnen som löper inuti.

Fräser ett 4 mm brett och 15 mm djupt spår i undersidan av den 8 mm tjocka skenan


4 mm T-profil finns endast som 40 mm. Klyver ner den till 25x14 i en klyvsåg med hårdmetallklinga.



I rundningen fram snittas T-profilen men jämna avstånd så rundningen blir acceptabel.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Fortsättning av tidigare inlägg....
T-profilen monteras i spåret och borras för popnit


Klart!


Här en bild från vår tidigare glidfunktion. En plastinsats av teflonliknande material löpte i spåret. Visade sig funka dåligt med kombinationen aluminium. Slitaget blev större än beräknat. Med kullager hoppas vi att slitaget är obefintligt. Dessutom rullar det lätt.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
ser ut som du/ni kapat några kilon sen version 1 ! snyggt jobbat!
vart lägger man en beställning? :whistle:
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ja, vikten på banddelen har minskat mycket jämfört med det första vi byggde.
Samtidigt kör vi med längre matta och högre kammar. Turbokittet väger en del extra. Gissar att totalvikten är densamma.
Skillnaden är förstås nästan dubblerad effekt och en betydligt bättre snögång med en anpassad och bättre boggie.
Som alltid kan man bygga enkelt med begagnade skoterdelar men vill man få det att funka superbra är man hänvisad till att anpassa eller bygga alla delar nytt.
Finns fortfarande mer utvecklingsmöjligheter. Framförallt att göra det ännu enklare att bygga.

Tyvärr finns ingen varukorg att lägga detta kitt i. Detta kommer alltid att förbli ett hembygge även om man försöker att få finishen att se ut som ett produktionskitt.
Bygg ett vettja! Ritningarna finns i tråden.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
Brutalt snyggt och den ser ut att vara superlätt & stark konstruktion ! Sista uppviket på boggiskenorna såg smart ut hade ni så på förra kittet?