Trimma e-tec!

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Synd att man måste åka så rackarns lång bara, annars hade jag inte tvekat!
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Mulle tar 3500 för 600 e-tec ja.
Som jag sagt tidigare till 800e-tec finns inget färdigt program. mindre justeringar kan göras. och få en lite rappare gång. Om det är värt det?. Mer hk tror jag är svårt att få i dagsläget men jämnare och rappare gång.
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Funkar det bra? är det någon som har hunnit testa? känns meningslöst att köpa något vare sig det kostar 650kr eller 2000kr om den fortfarande sackar av vid högtemp.. nu har jag bara lusläst men den lurar motorn med några grader? hur länge tar det innan man ändå överstiger den tempen? är det värt pengarna?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Kan vilken ÅF som helst byta spridare på en maskin som är justerad hos Mulle?
Som jag tolkar det han skriver på hemsidan så skriver han om spridarfilen, vid ett eventuellt spridarbyte så får den spridaren en helt ny fil inlagd i ECM och det skulle alltså betyda att man åker omkring med en trimmad och en otrimmad cylinder. Hoppas att så inte är fallet.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Trimma e-tec!

En bra ide för alla som har funderingar kan ju vara att ringa till Mulle, otroligt trevlig och kunnig.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Kan vilken ÅF som helst byta spridare på en maskin som är justerad hos Mulle?
Som jag tolkar det han skriver på hemsidan så skriver han om spridarfilen, vid ett eventuellt spridarbyte så får den spridaren en helt ny fil inlagd i ECM och det skulle alltså betyda att man åker omkring med en trimmad och en otrimmad cylinder. Hoppas att så inte är fallet.
Ok om det är det han gör så är det bara att säga att man inte vill skriva in den nya spridaren, Man skriver in spridarnr. för att ecm:en ska veta vilket flödeskurva den nya spridaren har, och kompensera till den bestämda kurvan. Dvs. det Mulle gör borde vara att kolla vad du har för spridare och sen skriver han in spridarnr från spridare som tex. flödar mer än de du har i maskin och då kompenserar ecm:en för de ,och den går snålare el. tvärt om. iofs. så kan det bli fel om den nya spridaren flödar mycket olika mot den som byts ut.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Någon som kört diablos hårdare fjäder setup till hans v-kit?

Har mina variatorer i delar nu för helix byte men funderar lite på om man skulle testa hans hårdare fjädrar också. Men är så sjukt dålig på variatorer så jag vet inte ricktigt effekten av det. Mer än högre tillslag(strax under 4000)

Saknar fortfarande lite botte klipp i maskinen därför jag undrar...
Vissligen ska den nya helixen vara bättre på botten men kul om man kan få det ännu bättre med fjädrar också =)
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Om jag ska citera Diablo lite, så sa han till mig att den setupen med 4000 i tillslag var lite "hetare", och mest för dom som uteslutande klättrar. Han sa också att den i grunden var till för P-tec motorn, som tydligen ska vara lite klenare.
Men prata med diablo själv så kan han nog ge dig en bättre förklaring.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Lägre tillslag = mjukare gång och mer harmoniskt vid skogskörning
Höre tillslag = aggressivare gång i början och vassare respons då maskinen ligger på högre varv

Ska du med en helix för lägre tillslag så prova med låga tillslag oxå, diablo har bra koll på läget, blir en referens att utgå ifrån ifall du vill testa den andra sen
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jo jag har pratat lite med diablo om det men var mest intereserad av om någon testat. som kunde ge feedback.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Testade massor förra vintern ( med "gamla" helixen), på min BD men 51as matta och 20/45 drevning, fick ett jäkla klipp i maskinen med högre tillslag då det helt plötslig "släppte" när jag bytte fjäder till en styvare, men den nya helixen är anpassad till lägre tillslag så hur det blir med högre tillslag? Den som testar får se....

På tal om att testa, någon som varit ute och provkört nått än?
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Jag är väldigt sugen på att montera ett variatorkit i min summit. Vad rekommenderar ni att man köper? Tycker om den mesta körningen. På skrå, klättra och surfa puder.

Är en 154" 800cc.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Provkört lite i dag, mmmmmersmak!!!
Spi röret känns bra, lite vibrationer och framför allt riktigt bra klipp i maskinen trots -3, snö i luften och dåligt fäste, hur ska det gå med -10, sol och fäste..... ;)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Provkört lite i dag, mmmmmersmak!!!
Spi röret känns bra, lite vibrationer och framför allt riktigt bra klipp i maskinen trots -3, snö i luften och dåligt fäste, hur ska det gå med -10, sol och fäste..... ;)
Lite vibrationer?
Alltså att det blev mer vibrationer av röret eller blev det mindre med röret?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hur har ni som köra med andra rör gjort med isolering av pipan?

Går det flytta över original värmeskyddet eller kör ni utan?

vet dom är behandlade men tvivlar på att inte pipan ändå kan bli nerkyld av snösprutet in genom fronten...