Trimma e-tec!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Som MXZ670 skrev tidigare i tråden så kan man ju göra en plugngo kabel själv till en billig summa!
Men vad jag inte förstår är vart man exakt sätter den och hur svårt det är att montera dit den? Om man nu skulle komma över en plugngo kabel!

Och hur skulle det fungera i hop med ett termostat hus som kyller motorn bättre som beskrivs här uppe!!???

Det verkar ju vara att man ska få ett motstånd på 180 ohm på kretsen till tempgivaren på motorn!! eller??
Plug &Go
Finns 2 modeller vilka tyvärr ofta blandas ihop, enkelt uttryckt handlar det om att med ett motstånd/resistor tala om för ECM att motorn håller sig under 60 grader C (5 staplar på tempmätaren) så man undviker effekttapp.

#1 Kopplas in istället för CTS på ingående kabel till ECM, talar om för ECM att motorn har en fixerad temperatur vid 43 C/110 F.


#2 Kopplas mellan CTS och ECM och ger signalen att motorn går ca 10 C svalare.

#1 Kopplar från alla varningar mm , personligen anser jag den endast lämpad för att "ta sig hem" utan pip och limp mode om CTS gått sönder.

Finns att köpa hos bl a Grip N Rip samt Doodoctor för 60-80 USD
 

Frosty

Medlem
24 jan 2013
12
0
1
Ullånger
Plug &Go
Finns 2 modeller vilka tyvärr ofta blandas ihop, enkelt uttryckt handlar det om att med ett motstånd/resistor tala om för ECM att motorn håller sig under 60 grader C (5 staplar på tempmätaren) så man undviker effekttapp.

#1 Kopplas in istället för CTS på ingående kabel till ECM, talar om för ECM att motorn har en fixerad temperatur vid 43 C/110 F.


#2 Kopplas mellan CTS och ECM och ger signalen att motorn går ca 10 C svalare.

#1 Kopplar från alla varningar mm , personligen anser jag den endast lämpad för att "ta sig hem" utan pip och limp mode om CTS gått sönder.

Finns att köpa hos bl a Grip N Rip samt Doodoctor för 60-80 USD
Det är väll alternativ 2 som är aktuellt. Den som signalerar 10 grader under.

Såg den fanns att beställa på grip n rip för 75 dollar.
Nån som vet ungefär vad det kostar när man har den hemma med tull och frakt?

Borde ju inte annars vara så svårt att bygga den själv, bara man får tag på rätt kontakter.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det är väll alternativ 2 som är aktuellt. Den som signalerar 10 grader under.

Såg den fanns att beställa på grip n rip för 75 dollar.
Nån som vet ungefär vad det kostar när man har den hemma med tull och frakt?

Borde ju inte annars vara så svårt att bygga den själv, bara man får tag på rätt kontakter.
GnR brukar det inte vara något problem med (fördela kostnad/frakt... ) så beställer du bara den för 75 USD skulle jag gissa på att den hamnar runt 700 SEK hemma i brevlådan, billigare om den hittar den rätta vägen genom tullen
 
Reactions: rally_ante

Skotergas

Medlem
1 feb 2013
34
0
1
Gjorde en egen Plug-n-go:


2st Deutsch-kontakter hos närmaste bil-elfirma: 35kr/st
1st 180 ohms motstånd hos närmaste stereoinstallatör: 26 öre (!)
Total kostnad: 70kr
Samma funktion som doodoctors.
ok så är detta #2:an som gäller är den svår att sätta dit?
 

Skotergas

Medlem
1 feb 2013
34
0
1
jasså! va inte det alternativ #1 den som ger en konstant signal till ECUn och som tar bort alla varningar??!!

som jag förstod så den han gjorde själv alternativ #2 man sätter den mellan ECU å CTS så den lurar ECUn att motorn är 10grader kallare än vad den är! Och ingen skarvsladd! han har väl troligen löt in 180 ohms motstånd i kabeln och ersätter den med orginal kabeln mella ECU å CTS inte sant????
som Lynxfun skrev!
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Trimma e-tec!

En skarvsladd med 180 ohm's motstånd. Ena änden i tempgivaren andra änden i ecu.
Alltså dra isär originalkontakten mellan tem och ecu. stoppa tempgivarkontakten i ena änden på pluggngo och i andra änden stoppar man ecu kontakten. Då har du ökat motståndet genom tempgivaren med 180 ohm, vilket motsvarar ca 10 grader på motortemperaturen. Ecu tror att motorn är 60 grader men i verkligheten så är den 70 grader.
 

Skotergas

Medlem
1 feb 2013
34
0
1
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

En skarvsladd med 180 ohm's motstånd. Ena änden i tempgivaren andra änden i ecu.
Alltså dra isär originalkontakten mellan tem och ecu. stoppa tempgivarkontakten i ena änden på pluggngo och i andra änden stoppar man ecu kontakten. Då har du ökat motståndet genom tempgivaren med 180 ohm, vilket motsvarar ca 10 grader på motortemperaturen. Ecu tror att motorn är 60 grader men i verkligheten så är den 70 grader.
OK 800PSR nu fick jag klarhet... vill som vara 100% säker så man inte gör nå fel!!! tack för snabbt svar :)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Hur blir det med varmkörningen, drar den ut på varmkörningsprogrammet onödigt länge på kalla dagar eller har det ingen pratisk betydelse?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tar några hundra meter till (typ då 10 grader i temp). Har dock fått vissa indikationer på att 13 (och ev uppdaterade 12or) inte gillar att köras med den. Dom kam ev gå lite fett och tappa varv i normala snöflrhållanden med bra kylning. Min 11a är den dock en hit på!
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Trimma e-tec!

Är nog så, min måste bli riktigt varm innan den levererar. Vid lite lugnare lek i puder så går den lite fett, men det är inget jag direkt störs av
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag kommer beställa termostat i veckan.

Märkte det så väl idag att den drar av effekten. Förut har jag varit helt säker det är variatorerna som spökar men nu känns det som jag kan provosera fram det. alltså jag vet ungefär att nu kommer den gå bra och nu kommer den inte gå bra beroende på hur jag kör innan jag trycker fullt.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja det känns ju rätt rejält när den drar ner, var först i mot slutet på förra vintern som mina ibland lååååånga trådarna i min hjärna kopplade ihop fenomenet med motorstyrning istället för variatorn.....
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Blir nog en Terraalpsracing termostat pga engine tech använder en mindre termostat än vad den redan har bara att den öppnar tidigare. Medans Terraalps har en större än original och har uppmätt högre vattenflöde.

Lite dyrare men troligen lite bättre =)

Nån som vet om det stämmer att original termostaten öppnar på 48 Grader?
Med deras ska den hålla en motortemp på 32 grader vilket jag tycker känns väldigt lågt men det står det på engine tech också och dom använder en ski doo originaltermostat så då måste ju äldre 800 motorer gå på 32 grader eller?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Märkligt att Terra alps skriver anorlunda?
Eller är det tänkt att den ska fungera som du skriver men om man sätter dom i hård test kanske det är som dom skriver?

Thermostat starts to open at 90'F (not 120'F like the other ones)

and closes off the bypass at 120'F (not 150'F)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Någon som hört något om terra alps i allmenhet?
Läste lite på internet och många skrev dom inte var bra att ha att göra med men hittade inte direkt något om deras produkter.
 

WOT

Medlem
16 jan 2013
12
0
1
NORGE
Har montert SPI pipe på min 2012 freeride, og plages med at pipa gnager i chassiet. Noen som har en løsning på dette problemet?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Har du tagit bort nitarna som beskrivs i Monterings instruktionerna?

Min pipa satt som den skulle med tillhörande slutburk men då satt burken ganska kasst men originalburken så tar pipan i på vä sida i chassit. slipade av hörnet lite på chassit så nu jag har iaf 2 mm frigång