Trimma e-tec!

WOT

Medlem
16 jan 2013
12
0
1
NORGE
Har fjernet naglene å montert boltene som fulgte med. Har spi sluttburk, har bestillt spi y-pipe for å se om det blir bedre klaring med tilhørende y-pipe.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Min tar också i lite... planerat att klämma dit något värmebeständigt tunt gummi... tips mottages gärna
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vart hittade du dom siffrorna?
Om dina siffror stämmer så stämmer inte Terra alps och Engine tech beskrivning.
Verkstadshandboken säger 37 grader vid öppning respektive 55 grader fullt öppen, har dock sett siffran 56 också någonstans vilken fastnat i minnet, com si com sa om det är 55 eller 56 grader......

Här finns en tråd från något år sedan där man mätt och konstaterat vad graderingarna på tempdisplayen motsvarar
http://www.dootalk.com/forums/topic/233571-factory-temp-gauge-vs-d200/?hl=+d200
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Är det boken till e-tec?
Jag har bara boken till 2004 alltså sama årsmodell av termostat som engine tech använder sej av och där står det

ENGINE TEMPERATURE
All 42°C (108°F)
It will be almost fully open at 50°C (122°F).

så om det stämmer ska engine tech termostaten öppna senare än original och vara helt öppen 5 grader kallare än original.
Så då tror jag vi kan skrota ideen om att köra enine tech termostat

Däremot tror jag på terra alps termostaten
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ringde även å pratade lite med Mulle på M-Performance idag.
Det han kunde göra programvaru messigt var bättre gas svar och lågfarts egenskaper för dom tydligen går väldigt mager nere i registret. Han aktiverar även tempmätaren så den visar i siffror hur varm motorn är inte bara staplarna.

Det skulle jag tycka vara väldigt interesant att se vilken temp jag har när jag tappar effekt så jag vet om det verkligen är det eller om det är variatorerna som blir för varma under skogs körningen så det är därför jag tappar varv.

Nån som har temp mätare som kan ityga om den tappar rejält med varv om den kliver upp på stapel 5? eller går den som den ska fortfarande då så det är variatorerna ändå?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Är det boken till e-tec?
Jag har bara boken till 2004 alltså sama årsmodell av termostat som engine tech använder sej av och där står det

ENGINE TEMPERATURE
All 42°C (108°F)
It will be almost fully open at 50°C (122°F).

så om det stämmer ska engine tech termostaten öppna senare än original och vara helt öppen 5 grader kallare än original.
Så då tror jag vi kan skrota ideen om att köra enine tech termostat

Däremot tror jag på terra alps termostaten
Ja det är Etec boken
Har för mig att det är från 2007 eller 2008 det vart nya termostatsvärden på vätskekylda, före det var det de värden du anger.

Andra termostatvärden kan trigga ECU till annat som vi inte vet något om via olika skyddsmekanismer om t ex tempuppbyggnaden blir för hastig i förhållande till de ECU:s kontrollalgoritmer.
En av orsakerna till att termostaten öppnar tidigare är att från 2008 Etec men även Ptek går snålt på låg o mellan registret framförallt för att anpassa sig till nuvarande och kommande miljökrav.

Tror på ökat flöde, sedan skulle gärna termostaten i den perfekta världen få vara mer öppen efter 50 grader innan den öppnar fullt vid 56 grader så att man slipper kliva upp på 5-6 staplar innan det kyler fullt.
För full effekt så måste det ökade flödet balanseras mot vad kylsystemen klarar av samt storleken på det, ofta lättare att hålla t ex en Gade på rätt arbetstemp jmf en Summit eller FR, skillnaden i total mängd kylvätska är väl 1,5-2 l.

Nån som har temp mätare som kan ityga om den tappar rejält med varv om den kliver upp på stapel 5? eller går den som den ska fortfarande då så det är variatorerna ändå?
Har ingen tempmätare men har använt mätsiffrorna från DT sedan 2008 på ett flertal maskiner både egna och andras SDI , Ptek och Etec och de verkar vara rätt.
Dels känner man direkt vid 5 staplar att tunnelkylaren nyttjas fullt ut och dels känner man att ECU tar ned lite effekt precis innan man ser 5 staplar.

Svensk translation
 

Attachments

Last edited:

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Jag får hem 25st termostathus i veckan där vi kör med -12 artic 800 termostat som börjar att öppna vid 30 grader.

Har försökt göra affärer med Terra alp mannen i höstas men han är inte att lita på, tyvärr. Gör inga köp där utan att använda typ Pay pal. Men det kommer inga grejer i alla fall och man måste söka tillbaka pengarna och det tar tid!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har börjat märka att den inte är konsekvent i varven jag med...
Är det vattentempen som det handlar om tro...?

Tyckte den gick som den skulle i början av säsongen, men nu börjar den tappa varv, spec vid högre utväxling.
Klämmer man på från stillastående eller sakta rullande start så ligger den rätt i början men tappar varv vartefter den växlar ut...
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Ja, en halvlång hård acceleration över någon sjö med nån centi mjuk snö på isig led och skotern tänder fem staplar efter ett par sekunder. Håller jag jämngas och jämn fart 70km/h så går den på fyra staplar.
Känns som om kylsystemet inte klarar av värmeutvecklingen från WOT?

Kan det vara så att Sjöräserfolket har eldat upp för många motorer på garanti så dom tar avsiktligt in skotrarna i "limp"-mode för att få dom att hålla?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Re: Sv: Trimma e-tec!

Har börjat märka att den inte är konsekvent i varven jag med...
Är det vattentempen som det handlar om tro...?

Tyckte den gick som den skulle i början av säsongen, men nu börjar den tappa varv, spec vid högre utväxling.
Klämmer man på från stillastående eller sakta rullande start så ligger den rätt i början men tappar varv vartefter den växlar ut...
Börja med att sopa i en fräsch primärfjäder!
Satte på en ny i påskas, för några veckor sen märkte jag lite tapp i högre fart, 15mil från det (totalt 60 mil på fjädern) var det kört!
Den var 6mm under specmåttet och 12mm kortare än en ny!!!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Andra termostatvärden kan trigga ECU till annat som vi inte vet något om via olika skyddsmekanismer om t ex tempuppbyggnaden blir för hastig i förhållande till de ECU:s kontrollalgoritmer.
En av orsakerna till att termostaten öppnar tidigare är att från 2008 Etec men även Ptek går snålt på låg o mellan registret framförallt för att anpassa sig till nuvarande och kommande miljökrav.

Tror på ökat flöde, sedan skulle gärna termostaten i den perfekta världen få vara mer öppen efter 50 grader innan den öppnar fullt vid 56 grader så att man slipper kliva upp på 5-6 staplar innan det kyler fullt.
För full effekt så måste det ökade flödet balanseras mot vad kylsystemen klarar av samt storleken på det, ofta lättare att hålla t ex en Gade på rätt arbetstemp jmf en Summit eller FR, skillnaden i total mängd kylvätska är väl 1,5-2 l.
Att få temp uppbyggnaden för snabbt är ömöjligt eftersom originaltermostaten ska vara helt stängd tills 37 grader och sätter du då dit en som öppnar tidigare så kommer du inte att få någon snabbare uppvärmning.

Diskuterade lite med Mulle ang ökade flödet och han tyckte det spelade ingen roll pga det inte är termostaten som är flaskhalsen i systemet.

Och han tyckte inte det spelar någon roll med en annan termostat pga att du inte får effekt förlust så länge termostaten jobbar utan när den är helt öppen och kylsystemet inte räcker till så vattentempen börjar stiga så kan man få problem. och då spelar det ingen roll vilken öppningstemp termostaten har

Jag håller delvis med han där men om du har en lägre "normal" temp så kan den överhettas fler antal grader innan den når upp i överhettning men när den väl kommit upp dit kommer det varken göra från eller till.

enligt min ÅF så går e-tec lite lättare varm än andra märkena pga dom går så magert.
så min fundering är att det kanske kan göra lite skillnad med en anna programvara som gör så den går som den ska och inte så "Miljövänligt""magert" som möjligt
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Att få temp uppbyggnaden för snabbt är ömöjligt eftersom originaltermostaten ska vara helt stängd tills 37 grader och sätter du då dit en som öppnar tidigare så kommer du inte att få någon snabbare uppvärmning.......
Från början av öppningssekvensen från 37 grader har det ingen betydelse men däremot om det skulle flöda mer i hela systemet , låt oss säga 5 grader tidigare så att tempen peakar före den av ECU påtvingade effektförlusten.
Månne vilken modifiering av termostathusen Trygstadt kör med i sina Etec kit?

Den avgörande faktorn är nog dimensioneringen av kylsystemet, både vad gäller volym som effektiv flödeshastighet

Annan programvara ut till privatkund lär vi knappast se, räknenissarna som följer upp garantikostnader ser nog till att säkerhetsmarginalen hålls.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Tycker det verkar funka bra med den där plug&go, ligger på 3-4 streck hela tiden.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Börja med att sopa i en fräsch primärfjäder!
Satte på en ny i påskas, för några veckor sen märkte jag lite tapp i högre fart, 15mil från det (totalt 60 mil på fjädern) var det kört!
Den var 6mm under specmåttet och 12mm kortare än en ny!!!
Hade faktiskt det i tankarna... Vet att ni talat om att fjädrarna tappar spänsten...

Det ska sitta en Gul/Grön. 100-260
Fri längd 96mm.

Vad är då minsta mått?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Minsta mått tror jag den angivna längden, min nya var 6mm längre och den gamla kassa 6mm kortare dvs 12mm på 60mil hade den satt sig, så, kortare än spec = håller inte trycket är min slutsats!

Sen verkar ju vissa fjädrar vara av bättre kvalité än andra, kan ju bero lite på tillverkningen antar jag?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hmm...
Det blir till att ta ur fjädern och mäta längd samt kolla om den håller rätt tryck när den är ihoptryckt.
Den ska hålla ca 45 kg när den mäter 73mm i längd, och 118 kg vid 41mm, om jag fattat tabellen rätt...

Håller den inte det tycker jag BRP ska stå för en ny...
Maskin gick ju som ett skott i början av säsongen, men inte längre...