Trimma e-tec!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Annan programvara ut till privatkund lär vi knappast se, räknenissarna som följer upp garantikostnader ser nog till att säkerhetsmarginalen hålls.
Det förvärntar jag mej inte häller därför jag tog kontakt med Mulle som mappar om skotern i bromsbänken. Alltså inget som har med ski-doo att göra

Brygg, mer soppa mer kylning menar du ?
Mer suppa = Kallare färbränning
Kallare färbränning = Kallare cylindrar/toppar

Och en del värme blir av friktion.
Men kommer bli mindre värme av kallare färbränning men om det är märkbart i praktiken vet jag ej.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Tycker det verkar funka bra med den där plug&go, ligger på 3-4 streck hela tiden.
Du skrev tidigare i tråden att du haft problem med att den varnar för knackningar.
Mins inte vart jag läste det eller om det stämmer men verkar logisk att den kan varna för knack när motorn börjar bli för varm.

Så nu när du lurar motorn att den är kall så den inte kompenserar tändninge/bränsle så kanske det förvärrar knack istället

Jag tar häldre effekt tapp än spikningar i alla fall
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Du skrev tidigare i tråden att du haft problem med att den varnar för knackningar.
Mins inte vart jag läste det eller om det stämmer men verkar logisk att den kan varna för knack när motorn börjar bli för varm.

Så nu när du lurar motorn att den är kall så den inte kompenserar tändninge/bränsle så kanske det förvärrar knack istället

Jag tar häldre effekt tapp än spikningar i alla fall
Det roliga är att KNOCK har kommit när jag kört jämn gas med motorn i normal driftsvärme, dvs 3-4 streck vilket skulle motsvara 4-5 streck utan plug&go. Alltså ingen fara för, för att inte säga långt ifrån, överhettad motor. Det kommer precis innan raveportarna öppnar, måste vara nån "flatspot" där.
Har visat sig två gånger nu.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Trimma e-tec!

Ja det är en flatspot. De amerikanska avgasvärdena mäts i dom områdena. Allt på en modern skotermotor är en kompromiss mellan effekt,körbarhet,hållbarhet och miljöregler. Därför har tex en 800 e-tec alla dessa safetyprylar. En 800r hade tex. En svensk strypning för att minska garantiåtgärder, en 600e-tec är både slöare och har mindre effekt än gamla 600 ho till dom finns dock en jävligt bra programvara som verkligen väcker liv i hästarna. 800e-tec's programering är dock lurigare pg.av att så många sensorer och mätvärden
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Någon som varit till mulle å fått hans programvara i någon 800 e-tec som kan ge feedback på om det är värt 3500kr eller ska man häldre lägga dom på en ny topp, V-Force eller liknande?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Någon som varit till mulle å fått hans programvara i någon 800 e-tec som kan ge feedback på om det är värt 3500kr eller ska man häldre lägga dom på en ny topp, V-Force eller liknande?
Han har väl inte särskilt mycket till 800E-tec ännu. Men dom som har en 600e-tec eller en 800R ska absolut kosta på det. Bara det att han ger full ångerrätt säger väl en del, blir som natt och dag.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Enligt mulle själv fanns det en del att ta av på mellan/låg registret. Han sa dom korta skotrarna kändes det tydlig skillnad och på dom längre sa han ja det blir skillnad.

Det är ju vad han själv säger och det tror jag helt säkert stämer men vore interesant att höra av någon som gjort det om det är värt pengarna.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hmm...
Det blir till att ta ur fjädern och mäta längd samt kolla om den håller rätt tryck när den är ihoptryckt.
Den ska hålla ca 45 kg när den mäter 73mm i längd, och 118 kg vid 41mm, om jag fattat tabellen rätt...

Håller den inte det tycker jag BRP ska stå för en ny...
Maskin gick ju som ett skott i början av säsongen, men inte längre...
Kollat fjädern nu, den var okej...

Såg att jag åkte på clicker två vid körning runt trädgränsen, får helt enkelt gå upp ett click och se om den vaknar av det...
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Jag ska ner till han med min 600 så fort jag kan. Blir nog till veckan. Då kan jag återkomma med feedback på om det är värt det :)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Enligt mulle själv blir det rejäl skillnad på 600 men vore interesant för min del att höra om någon 800 också =)
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Trimma e-tec!

Enligt mulle själv fanns det en del att ta av på mellan/låg registret. Han sa dom korta skotrarna kändes det tydlig skillnad och på dom längre sa han ja det blir skillnad.

Det är ju vad han själv säger och det tror jag helt säkert stämer men vore interesant att höra av någon som gjort det om det är värt pengarna.
Var förbi Mulle i fredags och fick tempmätare ( både staplar och digitala siffror i displayen) Mulle flinade lite och sa att han även ändrade lite annat. Fick aldrig reda på vad. När jag lastat av i Särna och började rulla mot Lofs så klippte den hela tiden och begränsat varvtal rullade förbi i displayen. Den både övervarvade och bröt på för snabb vevaxel acceleration. På kvällen ringer Mulle och undrar om jag märkt någon skillnad:). Fick gå ner på clicker för att hejda motorn lite, så ja det finns mer att hämta hos Mulle.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Var förbi Mulle i fredags och fick tempmätare ( både staplar och digitala siffror i displayen) Mulle flinade lite och sa att han även ändrade lite annat. Fick aldrig reda på vad. När jag lastat av i Särna och började rulla mot Lofs så klippte den hela tiden och begränsat varvtal rullade förbi i displayen. Den både övervarvade och bröt på för snabb vevaxel acceleration. På kvällen ringer Mulle och undrar om jag märkt någon skillnad:). Fick gå ner på clicker för att hejda motorn lite, så ja det finns mer att hämta hos Mulle.
Och vad va priset då?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Var förbi Mulle i fredags och fick tempmätare ( både staplar och digitala siffror i displayen) Mulle flinade lite och sa att han även ändrade lite annat. Fick aldrig reda på vad. När jag lastat av i Särna och började rulla mot Lofs så klippte den hela tiden och begränsat varvtal rullade förbi i displayen. Den både övervarvade och bröt på för snabb vevaxel acceleration. På kvällen ringer Mulle och undrar om jag märkt någon skillnad:). Fick gå ner på clicker för att hejda motorn lite, så ja det finns mer att hämta hos Mulle.
HÄRLIGT!!!
Körde ni den i bänken så du såg några siffror?

Pratade ni något om din tändnings höjning? När jag pratade med Mulle så frågade jag om det fanns något att ta på tändningen men han sa det inte ger något i bromsbänken i alla fall???
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Nä vi körde inte i bänken, men in real life blev det skillnad. Jag har ökat tändningen något men det ger nog inte särskilt mycket, blir lite rappare kanske,men risken finns att den drar ner tändningen fortare vi belastning.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Nä vi körde inte i bänken, men in real life blev det skillnad. Jag har ökat tändningen något men det ger nog inte särskilt mycket, blir lite rappare kanske,men risken finns att den drar ner tändningen fortare vi belastning.
Sa han nått vad det gör i siffror med programvaran?