Trimma e-tec!

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Tänkte boysen men original är en bra konstruktion. Har ju aldrig haft problem med dom tidigare så det blir original igen.
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag vet alla värkar nöjda med boysen men har så svårt att förstå hur det kan bli bättre att byta ut en dubbelradig reed korg met en enkel radig och ändå få bättre effekt? Känns som v-force design borde vara bättre men kanske har sämre blad?

Vet många köper boysen bara för dom har alu insug men vore sjukt interesant att veta rent effekt mässigt skillnaden mella v-force och boysen.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Ingen av boysen och v-force ger någon effekt värt pengarna. Bara ett bra alternativ vid trasiga original.
Visst kan ändra karaktären något.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ne det vet jag att det inte direkt någon effekt ökning. ska väl bli bättre gassvar. men sen om det är märkbart låter jag vara osagt.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Nä, jag tycker pipan funkar men ska det ut mer effekt värt att nämna så är nog portning + en fuelcontroller vägen att gå gärna då kanske i kombination med en ny topp av något slag. Men då blir det rätt mkt skruva och mappning så inte tvärgjort direkt, dock bör 170 med pipa inte vara helt omöjligt att uppnå?!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Nä, jag tycker pipan funkar men ska det ut mer effekt värt att nämna så är nog portning + en fuelcontroller vägen att gå gärna då kanske i kombination med en ny topp av något slag. Men då blir det rätt mkt skruva och mappning så inte tvärgjort direkt, dock bör 170 med pipa inte vara helt omöjligt att uppnå?!
Portning ger absolut effekt frågan om hur mycket det inkräktar på registret med tanke på hur hög effekten redan är.

Topp har jag också varit inne på men frågan om är om det ger något eller om dom också blivit bättre. tidigare skotrar vet jag många upplever tydlig skillnad men har inte hört någon som monterat på e-tec. men är helt klart interesant.

Fuelcontroller borde väl inte behövas. Vad jag förstår kan väl mulle mappa inviduellt också?
Men SPI Fuelcontrollern med extra spridare är nog inte så dum med tanke på du kan sjuta in lite soppa genom vevhuset under hög belastning. Borde göra gott för kylningen.

170hk Är väl nog ingen omöjlighet men med tanke på spi tar ut 176 med 860cc cylindrar y-pipe pipa topp och fuelcontroller. så blir det nog att porta ganska rejält
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Ja första tecknet är att den går dåligt på tomgång.
Sen blir ju blandningen lite mysko över hela registret.
Blev nyfiken och öppna min nu, nästan samtliga yttre blad är slitna i kanterna samt ett blad på mag sidan var sprucket/hål i dvs sopslut! 327 mil -12a
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Enklast sättet att kolla reedsen. Ta bort luftbuken, starta skotern, känn om det pustar rejält ur hålet i spjället. På min kändes pusten fast jag höll handen ända bak mot tanken. Lite kan det puffa men om den pustar rejält och är lite svarta fläckar och smetigt i spjällhusen/luftburken så är det bara att riva.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Enklast sättet att kolla reedsen. Ta bort luftbuken, starta skotern, känn om det pustar rejält ur hålet i spjället. På min kändes pusten fast jag höll handen ända bak mot tanken. Lite kan det puffa men om den pustar rejält och är lite svarta fläckar och smetigt i spjällhusen/luftburken så är det bara att riva.
Ok, bra tips... det va inte jättekul att plocka ur dom för att kolla...:)
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Även om det inte var nytt för mig med reedsen så tror jag detta kommer att visa sig på en massa maskiner. Den smidiga ägaren frågar sin handlare om han kan lagerföra reeds IFALL det skulle hända.

Anyway, Reeds är enkelt att felsöka, jävlas den att starta, backen stannar motorn, stannar på tomgång vid UPPREPADE gånger SAMTIDIGT som motorn går fin fint på höga varv, kan man misstänka det, och då först ta bort luftburken och göra som PSR, all vevhuskomp går tillbaks genom trottelhuset och istället för vakuum så blåser det som i tändstifts hålet.

Detta ska inte skapa den dåliga sidan av forum, att alla ska börja riva i sina skotrar, och notera UPPREPADE gånger betyder att i snabb takt gå till ALLA gånger.
Själv skulle jag inte ta isär för att titta utan symptom, jo kanske om jag hade en planerad långtur på 100 mil framför mig, ensam utan telefon täckning, på en -12 med 300+ mil då.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Som Mulle säger. Bara för att några är trasiga så betyder det inte att alla är dåliga. OM skotern krånglar så ska man ju felsöka oavsett vad problemet är. Min hade krånglat länge och var krånglig att starta och surade rejält på tomgång. 99% har troligen inte några problem.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Min hade inte börjat strula nämnvärt men när dom ändå var lös och jag såg att alla yttre börjat "chippa" i kanterna så bytte jag naturligtvis!
Kan ju ha gått länge till utan strul, har tidigare varit inne på eftermarkanads reeds men då det verkar vara dålig kvalité på dom och bara liten effektvinst (om nån) så har jag lagt ner dom planerna.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Re: Sv: Trimma e-tec!

Alla har trasiga reeds, krokiga vevaxlar och spränger remmar på löpande band som åker rotax 800, dagens sanning! ;)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag hadde v-force på min förra 600ho. hadde ur dom när dom gått 300mil och såg ut som nya. Så tror inte det är sämmre kvallite på dom än original som i vissa fall kan vara helt slut efter 300mil!

Det som var synd var att jag monterade dom direkt när jag köpte den pga trasiga insugsgummin så jag kan inte utverdera om något blev bättre eller sämmre.
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Det verkar som jag har en jädras tur med mina skotrar, mina förra lynx 800R -09 gick som ett skott, 150mil på en rem och den leverar fortfarande idag vet jag om. I år köpte jag mig en freeride 137 (2012) med en ägare före mig och 198 mil på mätaren, jag är super nöjd med maskinen och det sitter fortfarande original rem på och nu står det 250mil på mätaren, håller varven bra ovansett före och kör ca 150 på isen. Nästa vecka ska jag dreva upp till 23 samt skicka boxen till mulle, hoppar på ännu mer körglädje!! Gillar stark rotax 800 :D
Alla har trasiga reeds, krokiga vevaxlar och spränger remmar på löpande band som åker rotax 800, dagens sanning! ;)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja visst är det så, man hör bara talas om dåliga exemplar!
Med tanke på den enorma mäng 800 e-tec som rullar där ute så är det få som har problem!
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Trimma e-tec!

Är ju inte särskilt många som skriver på den här sidan. Och dom flesta skulle nog vara riktigt nöjda om det inte kliade i fingrarna hela tiden. "bra kan ju alltid bli bättre"
Sen har även jag haft många rotax och brännt av tusentals mil sammanlagt. 2 remsprägningar, trasiga reeds är ju inte mycket att diskutera på en 10 årsperiod:)