Trimma e-tec!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Brygg. Vill bara markera ett litet missförstånd. det där med topp kontra kylvattentemp stämmer inte. Det enda på en motor som bestämmer kylvattentempen är termostaten. .
Ja det är termostaten som styr kylvättsketempen så länge kylarna orkar med så du inte ligger på högre temp än termostatens fulla öppningsläge. Inget jag haft problem med men läser man här på forumet verkar det som vissa ha problem att tempgen stiger.
Och stiger den från "normal" temp kan man få ner motor tempen genom att förbättra motorns värkningsgrad så du får mindre värme förlust.

Men observera att jag skrev dom utlovar det inte att man i praktiken får lägre temp. eller att jag själv testat.
Därför jag vill ha in så mycket info som möjligt. Är svårt att hitta information om kitten som inte tillverkarna själva skriver.

Men det jag kan hitta på Dootalk är dom äldre förgasar skotrarna bestycka ner flera steg när dom monterar hans toppar. alltså "bör" motorn kräva mindre bränsle pga effektivare förbränning och då får man rent teoretiskt lägre motor temp.

Gämför t.ex en diesel och binsin bil som båda har 90graders termostater men på vintern har dieselmotorn mycket svårare att hålla 90 grader än vad bensinaren får. Och det pga högre värkningsgrad i en diesel motor

Rätt eller fel men det är min uppfattning i det hela.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Om man vill ha mindre värme ut i vattnet ska man keramikbehandla både kolv och topp. Jag gör det på varenda motor jag bygger 4 takt som 2 takt. Den keramik Jag och många firmor kör med stoppar 30% av stålvärmen. Kolven och kolvringarna går kallare = håller längre samt att den värme normalt går ut i kylvatten skickar man ut i pipan som då blir effektivare/varmare.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Ett enkelt svar, gör som raggare, går en motor för varm så spekulerar man inte, man monterar bättre kylare.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ett enkelt svar, gör som raggare, går en motor för varm så spekulerar man inte, man monterar bättre kylare.
Enkelt svar svårare att genomföra.

Men poängen var om man kunde sänka tempen genom annan design inne i motorn.

Om man vill ha mindre värme ut i vattnet ska man keramikbehandla både kolv och topp. Jag gör det på varenda motor jag bygger 4 takt som 2 takt. Den keramik Jag och många firmor kör med stoppar 30% av stålvärmen. Kolven och kolvringarna går kallare = håller längre samt att den värme normalt går ut i kylvatten skickar man ut i pipan som då blir effektivare/varmare.
Ja det är nog inte dumt alls att göra =)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
dog den här intressanta tråden ?

visst går det att göra en lite effektivare topp , bättre squish , högre komp , ibland bättre förbränningrum , det ger ju direkt en effektivare motor med mera effekt på samma bränsle = lägre BSFC - men blir det mindre överskottsvärme ut till kylsystemet pga det ? , att RKT toppen ska öka den termiska verkningsgraden så pass mycket på en topp modern motor att vattentempen sjunker 10 grader låter helt otroligt i mina öron , de måstre ju handla om rejäl mängd energi som hamnar någon annanstans isåfall , för mig låter det som rent försäljnings snack ..
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Håller med, kompression kan ju vara en väg att öka effekten men kan även vara lite att leka med elden om man blir för girig...
En motor är ju trots allt en luftpump i slutändan, vill man öka effekt på en injusterad motor är det mer flöde och/eller högre varvtal som gäller, turbo, bigbore och portning, helst alla tre tillsammans..... Mmmmmmmmm, drömma går ju!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jo tråden har dörr ut lite som synd är...Känns som alla som vet någon om att trimma en e-tec redan skrivit sitt.

Ja jag vet inte häller vad man ska tro om RKtek topparna. Vet många pratar gott om dom men är dom så speciella jämfört med andra eftermarknads toppar?

Jag tror i alla fall att man kan få motorn att gå kallare om man förbättrar verkningsgraden. sen om det är mätbart eller inte har jag inget svar på.
Men som du skriver att du tar ut mer effekt på samma mängd bränsle.
Energi går inte förstöra bara ändra form. Bränslet förvandlas till värme som uträttar ett mekaniskt arbete. Så kan du få mer energi till mekaniskt arbetet så blir det mindre värme kvar. Så rent teoretisk blir det en kallare motor men i verkligheten vet jag inte.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Jag tror det är väldigt svårt att få så pass bättre verkningsgrad på motorn att du märker det på kylvattentempen.

Och eftersom etecens arbetstemp ligger så nära där ECU:n börjar backa tändningen så tror jag mer på en termostat som öppnar tidigare och har bättre flöde. Någon som har ett termostathus där man kan sätta en annan termostat och som inte kostar över 200 dollar?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Om du är ute efter att slippa varvtalsdroppet efter längre fullgas repor så åk till Mulle så är problemet ur värden.
Jag var också inne på att byta termostat tills jag fick temp mätare och såg att tempen inte alls är hög på dom. Ligger sällan över 50 grader. Även vid hård skogs åkning. Hård inte kryp körning i skogen då kan det bli varmt men vem vill köra så?

Står på sidan du länkade till att motorn drar av tändningen vid 160f alltså över 70grader Celsius och så hög temp når jag ca 1-2 gånger/år. Det är alltså 6 staplar eller mer för er som inte har siffror som visar tempen.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tror det kommer bli en grym kombination, gäller bara att få tag i en bra grundmap, kanske läge att bli medlem på dynotechs hemsida, som medlem där är det bara att maila så får man en map skickad OM han har nån dvs.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Har mailat en del med Jason som driver SPI Och enligt han finns det inget att vina med en fuelcontroller för pipans skull. Och jag märkte ingen skillnad på effekten av pipan med/utan mulles programvara.

Men är ju inte omöjligt ändå att det går att optimera efter pipan s det blir lite bättre :)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Hur lirar SPI pipan igentligen?
Fick höra ifjol från en känd bromsbänk att den tappar ett par hk på toppvarv.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
På min 11a funkade helsystemet grymt bra, på uppdaterade 12 och 13 verkar vissa uppleva att maskinen går "in i väggen" när man plågar, har dock ej haft nån själv så kan inte uttala mig om det, på 11an gjorde röret över 10km/h på ~200m.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Knepigt, bromsningen har jag för mig att det var på en 11 och den skulle ha tappat 4hk mot orginal.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hur lirar SPI pipan igentligen?
Fick höra ifjol från en känd bromsbänk att den tappar ett par hk på toppvarv.
Ja det är blandade åsikter om det. Men att skidorna står rakt upp med pipan som vissa hävdar är bullshit.
Förra våren köpte jag ett team tied kitt som fungerade sjukt bra men något som kan hända även det bästa kittet är att någon av fjädrarna ger sej och det var vad som hände.
Dagen då det började var det ca 0 grader. Skotern gick kasst så den varvade typ 7500 och sakta sakta upp mot 8000. fick köra på c#5 för att lyckas hålla varven skapligt.
Så då tänkte jag pipan ska få visa vad den går för så jag backade helixen 2 grader och satt på pipan. c#3 samma vikter. och körde sista gången 17 maj i +20 i genomblöt snö och den varvar 8000-8100.
Ångrar jag ändrade helixen för att verkligen se resultatet men var så nära slutet på säsongen så vill bara ha det att fungera.
Och fanns ingen snö hemma att provköra på. Men att ändra från 66 till 64 grader tror jag inte var det som gjorde att den helt plötsligt orkar hålla varven.
Märker även att det blir lite bättre gassvar.
Så min känsla av pipan är att den orkar när original pipan inte orkar med lite bättre gassvar men man jag kan inte känna att skotern går bättre.

jag körde pipan i Mulles bänk och där tappade jag 10hk vid 7500 och + 2.8hk på toppen
Så om skotern varvade 7500 utan pipa och orkar varva till 8100 med pipan tror jag inte att den har 10hk mindre vid 7500 eller?

Här är broms diagrammet!
SPI vs Stock.jpg Klicka här för större bild!