Trimma e-tec!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vad baserar du det på?
Har du sett bänkpapper på att det inte ger något eller läst, gissar,tror eller testat själv?
Less på all info utan fakta :)
Jag har papper på att du tappar effekt i mitten och ökar 2.8 hk på toppen så med andra ord värdelös.

Men skit i papprena skotern blir rappare men ingen direkt märkbar effekt ökning men helt klart bättre gassvar. Så jag kör med pipa trotts värdelösa bromspapper =)
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Vad har du för v kit på? Har själv diablo kit m.m så pipa och en burk vore nästa sak att prova.
Många är nöjd många är missnöjd tror jag får prova och se och bilda mig en egen uppfattning :)
Jag kör med SPI pipa+burk och PCV och den är betydligt rappare än original. Det är svårt att säga om det ger något mer toppeffekt men den känns betydligt starkare på mellanregistret och bättre gassvar. SPI-pipan kräver dock att den värme innan den ger max effekt. Detta märktes tydligt när vi körde Tärnaby Hillclimb och några heat kördes i rad så var sluthastghten mer än 10km/h högre när pipan blivit varmare.

Om det är värt pengarna är upp till var om en att bedöma men lägg i första hand pengar på ett bra variatorkit förslagsvis KNR Sledtechs (Diablo Racing).
 

A Dahlberg

Välkänd medlem
20 dec 2005
131
3
18
Örnsköldsvik
Vad har du för v kit på? Har själv diablo kit m.m så pipa och en burk vore nästa sak att prova.
Många är nöjd många är missnöjd tror jag får prova och se och bilda mig en egen uppfattning :)
Jag har Speedtechs variatorkit men polaren med likadan skoter och setup har Diaoblo. Diablos kit funkar bättre än om Speedtechs funkar ok. Jag kommer nog att byta till Diablos denna säsong.

Jag tycker att både pipan och PCV gett bättre prestanda i form av gassvar och mellanregister så det klart du ska prova :).

Polaren kommer att köra T3 163" 860 D&D denna vinter så det ska bli intressant (eller inte ;)) att jämföra.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Jag har papper på att du tappar effekt i mitten och ökar 2.8 hk på toppen så med andra ord värdelös.

Men skit i papprena skotern blir rappare men ingen direkt märkbar effekt ökning men helt klart bättre gassvar. Så jag kör med pipa trotts värdelösa bromspapper =)
Absolut nog är det så, men ville bara veta vart han fått det ifrån.
Lätt att bara sitta och skriva att saker fungerar si och så sen har man 0 fakta i fallet :D
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Speedtech gjorde ett test tidigare i år av 800 e-tec motorn med olika pipor och grenrör m.m. (vilka fabrikat o.s.v. är inte redovisat).

"Riktigt fredagsmys igen! Ikväll fick vi kvitto på det vi haft känslan av hela säsongen. En väl inkörd (80mil) 2014 Etec 800 ger betydligt bättre i bromsbänken än tidigare årsmodeller. Bra jobbat BRP Imorgon skall vi bromsa ett antal olika trimalternativ på samma motor. Någon som vågar gissa högsta toppeffekt med pipa, grenrör, reeds, ljuddämpare och PC5?". Publicerat av Speedtech på deras facebook 29 mars.


Senare samma dag (29 mars) publicerade de ett nytt inlägg på facebook:

"8timmar av bromsning och testning avslutat
Till nästa säsong kommer vi lägga fullfokus på en ny typ av luftburk till E-tec. I alla lägen, med alla setuper stryper original luftburk MINST 5hk på topp.
Dagens högoddsare är att en pipa av välkänt fabrikat som skulle ge 8hk. Tog bort 8hk. Trots ivriga försök att försöka finna den utlovade effekten.
Prisvärdaste trimmet till E-tec 2014 då?
Jo, chockerande nog så är det Boyesen reeds. Något som ger bra effekt i hela registret och minimum 2-3hk på topp.
Avslutningsvis: Det högsta vi sett på bänken idag är 162.8HK Då Med original pipa inkluderad i setupen!"

Källor: https://www.facebook.com/SpeedTechnology/photos/a.477041919011962.103358.147086652007492/643183372397815/?type=1
https://www.facebook.com/SpeedTechnology/posts/643514479031371
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Som sagt pipa på e-tec är inte värt pengarna, många blir lurade av ljudskillnaden.
Bättre att lägga på pengar för ett BB-kitt eller en ny maskin ist.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Intressant läsning! Synd det inte var på en 12s med hopp om att pipan skulle gett mer.
konstigt att så många människor säger de är dån skillnad med pipa jämfört med original
Speedtech gjorde ett test tidigare i år av 800 e-tec motorn med olika pipor och grenrör m.m. (vilka fabrikat o.s.v. är inte redovisat).

"Riktigt fredagsmys igen! Ikväll fick vi kvitto på det vi haft känslan av hela säsongen. En väl inkörd (80mil) 2014 Etec 800 ger betydligt bättre i bromsbänken än tidigare årsmodeller. Bra jobbat BRP Imorgon skall vi bromsa ett antal olika trimalternativ på samma motor. Någon som vågar gissa högsta toppeffekt med pipa, grenrör, reeds, ljuddämpare och PC5?". Publicerat av Speedtech på deras facebook 29 mars.


Senare samma dag (29 mars) publicerade de ett nytt inlägg på facebook:

"8timmar av bromsning och testning avslutat
Till nästa säsong kommer vi lägga fullfokus på en ny typ av luftburk till E-tec. I alla lägen, med alla setuper stryper original luftburk MINST 5hk på topp.
Dagens högoddsare är att en pipa av välkänt fabrikat som skulle ge 8hk. Tog bort 8hk. Trots ivriga försök att försöka finna den utlovade effekten.
Prisvärdaste trimmet till E-tec 2014 då?
Jo, chockerande nog så är det Boyesen reeds. Något som ger bra effekt i hela registret och minimum 2-3hk på topp.
Avslutningsvis: Det högsta vi sett på bänken idag är 162.8HK Då Med original pipa inkluderad i setupen!"

Källor: https://www.facebook.com/SpeedTechnology/photos/a.477041919011962.103358.147086652007492/643183372397815/?type=1
https://www.facebook.com/SpeedTechnology/posts/643514479031371
 

A Dahlberg

Välkänd medlem
20 dec 2005
131
3
18
Örnsköldsvik
Intressant läsning! Synd det inte var på en 12s med hopp om att pipan skulle gett mer.
konstigt att så många människor säger de är dån skillnad med pipa jämfört med original
Än om det skulle ge lite extra med pipa är det inte så mycket att det känns att toppeffekten ökar. Det skiljer förmodligen mer olika dagar beroende av väderförhållande med syretillgång i luften. Däremot kan det kännas som mer effekt pga annat ljud samt dom (vi) som lagt ut pengar "vill" omedvetet att det ska bli skillnad :). Jag upplever dock att gassvaret blivit betydligt bättre så att den känns mycket rappare samt att den är starkare vilket jag värderar högt.
 

rotax600

Medlem
9 jan 2012
6
0
1
lappland
hade någon kunnat skriva en sammanfattning av tråden? vad funkar bäst? vad funkar mindre bra? är nybliven 800 e-tec ägare och har inte tiden att läsa igenom 100+ sidor...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Säger det samma....spännande.
Verkar vara mer prisvärt än att skicka boxen till mora??
Är lite som att gämföra päron och äpplen.
Luftburken ger vad jag förstår 5 hk på toppen och troligen inget på gassvar och register.

Mulles programvara ger gassvar och mellan register men ingen topp effekt.

Dom 2 tillsammans kanske vore nått =)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Innan vi blir helt carried away med denna Bondi airbox, så hade någon gärna fått prova följande:
Fullgasrepa på is, kika på v_max och n_max. Repetera några gånger för att få fram ett jämnt resultat.
Demontera sedan luftburken och gör detsamma.

Har man tillgång till flödesmätning av bränsle under detta test hade det varit ännu bättre.


Om nu lufttillgången är the key, så är det ju alltså ökat flöde man vill åt (dvs liter per sekund).
Detta åstadkommer man inte per automatik genom ökad area på "kanalen".
Flöde hänger samman med lufthastighet och tryckfall.
Mer hinder = högre tryckfall, men inte nödvändigtvis proportionellt lägre hastighet.
Turbulens hit och dit... Bara för att en kanal inte är aerodynamiskt perfekt behöver det inte betyda att det bildas turbulens kring ojämnheter. Snarare högre tryckfall, men förmodligen ökad hastighet.
Det bör finnas siffror från bromsningarna som hade varit intressant att se, och det är bla bränsleflödet.

Mest intressant hade nog siffror över tryckfall och flöde varit, Bondi vs. stock.

Inte alls för att avfärda Speedtech's "findings", utan för att initiera en intressant och kritisk diskussion.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Jag gillar klockren gång, bra gassvar och körbarhet över hela registret före de eventuella extra hästar div trim kan tillföra. Men visst xp 800r strypte ju i burken därför kom ju luftintag på båda sidor.
Sen vad som sker med luftflödet när man går från stillastående i en bromsbänk till verkligheten där en skoter faktiskt rör på sig. Då bör ju saker och ting förändras.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Det är ju bara ta ett hål till i burken i valfri storlek typ 40-50mm och sopa in en flexsslang som dras dit man själv tycker det är kallast och minst snö.
Luftburken är bara till för ljuddämpning och för att förse motorn med kall luft så man kan inte överdriva storleken in till burk. Tillverkarna drar ner ink hål maximalt för ljudets skull och då kan man tappa någ kuse på topp.
Jag vet däremot inte om bränslet räcker till för 50mm extra hål så det får man hålla koll på om man blåser hål i luftburkar insprut som förgasare.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Kuriosatillägg till det jag tidigare skrev:
F7 '03 gick sida-vid-sida om en CF7 gick märkbart sämre med luftburk som hade "high-flow intake" än med orörd burk.
Så större hål är inte per automatik den enkla lösningen.

Speedtech nämner inget om bränslet. Om det råkar vara så att man hamnar i en prekär bränslesituation, och måste ha mer bränsle, så är ju "vinsten" med luftburken säkerligen borta.
Just därför hade det varit kul att få se alla siffror.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vet ej hur långt ski-doo tänkt med luftburken men en luftburk kan om den används rätt öka flödet mer än utan om man fångar upp tryckpulserna på rätt sätt. Så absolut kan en burk göra effekt även utan att öka arean på insuget.
Men tror den största skillnaden på denna burk är just större area.

Annars har även SLP Kommit med ett high flow intake kitt till xm så du får ett 3e luftintag direkt in i burken.
Skulle kunna tänka mej det ger ungefär samma effekt
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vet ej hur långt ski-doo tänkt med luftburken men en luftburk kan om den används rätt öka flödet mer än utan om man fångar upp tryckpulserna på rätt sätt. Så absolut kan en burk göra effekt även utan att öka arean på insuget.
Men tror den största skillnaden på denna burk är just större area.

Annars har även SLP Kommit med ett high flow intake kitt till xm så du får ett 3e luftintag direkt in i burken.
Skulle kunna tänka mej det ger ungefär samma effekt
Se på fan!
http://www.startinglineproducts.com/instsheets/14-324.pdf
En bättre princip än RS-intake, bör det ju vara.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Vet ej hur långt ski-doo tänkt med luftburken men en luftburk kan om den används rätt öka flödet mer än utan om man fångar upp tryckpulserna på rätt sätt. Så absolut kan en burk göra effekt även utan att öka arean på insuget.
Men tror den största skillnaden på denna burk är just större area.

Annars har även SLP Kommit med ett high flow intake kitt till xm så du får ett 3e luftintag direkt in i burken.
Skulle kunna tänka mej det ger ungefär samma effekt

Där har ni kopiera slp intaget det funkar garanterat lika bra som en helt ny burk.

När det gäller luftburkars inverkan på motorer så har tillverkarna sagt att de utnyttjar tryckpulser från insuget på MC/skoter/bil alla motorer. Men i stort sett alla luftburkar öppnas upp eller tas bort helt när man vill ha mer kräm så det är bara bull. Jag har än i dag inte sett eller läst om en enda luftburk som gett någon som hels fördel pga pulser. Om en motor går sämre med större inlopp i burk så är det ett tecken på att här finns effekt att hämta genom mappning-påfetning.

Om en luftburk har inbyggda trattar eller liknade längre insugslängd bakom spjäll så får de inte tas bort såvida de inte stryper men huvudluftintag kan vara hur stort som helst. Om någ snubbe/firma påstår annat har de inte gjort en grundlig mapp på helt öppen burk vs org hål.

Ex på hur en motor brukar reagera på större luftintag---Jag tog upp luftburken på min KTM 990 insprutare i somras . Jag tog upp det 3ggr så stort dvs max. Den gick först sämre som väntat men med mappning gav den ca 8hk mer på den maskinen.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Var i garaget å skruvade lite med skotern idag så jag passade på att titta lite i luftburken.
Och ja visst är inloppet kanske lite litet men det går nog enkelt modda själv utan att köpa en hel burk :)

I burken är det lite tratt form i alla fall in i spjällen så det är bra men kunde kanske vara bättre.
Själva burken såg inte mycket ut för världen. men är nog inte så mycket mer man kan göra där med det utrymmet.