Trimma e-tec!

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Han me Freeriden i den här filmen kör med SPI, verkar ju gå bra. :)
https://www.youtube.com/watch?v=Sy-I4hMGUcs
Jaha, förutom att de spelat in 20 min om bakåtvikt på plan mark, uppför, utför och i hopp så var det väl som Sven Melander själv skulle sagt det 1985:
Hej alla barn! Jag heter Rulle. Jag har spelat in en hel film om att köra på Rulle. Full Rulle!
 
Last edited:

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Klankas ner? Jag menar att köra på rullen i en film säger väl inte mycket om hur SPI fungerar?
Ska jag göra en likadan rulleåkning med en original, vad säger det då?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Var ju inte kort, är ju 137" med kopplat boggie. Skitsamma han frågade hur SPI kitet är och där i filmen ser man ju lite hur det verkar fungera att det direkt ska börjas klanka ner bara för att han kör mycket rulle.

Brygg alla gillar väl inte att snirkla mellan träd som står med en halv meter emellan....
Kan säga jag hatar att köra i trång skog. Då kör jag hellre på rullen =)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=FlDMkaKOPyE&feature=youtu.be[/video]

Menar inte att klanka ner. Snyggt gjord film men jag har sett std 600cc skotrar köra längre på rullen så därav tycker jag inte jag kan "se" att den skotern går som fan...

Här har jag klippt ihop förra årets åkning. inte bara rulle åkning =)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=c2rs5O2Hwoc[/video]
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Läser man tidigare inlägg i tråden så verkar ju spi helsystem var pengar i sjön, skulle dock vara kul å veta om någon bromsat ihop med PC5 !
Ja men läser du ännu längre tillbaks i tråden så hyllar alla pipan. Jag har ärligt talat inte gjort några ricktiga tester med/utan men jag tycker mej känna ett bättre gassvar och ork men ingen direkt topp effekt.

Jag har bromsat den utan pc5 men med Mulles programvara och det var inga vackra siffror men jag kör ändå med den. Men ska under vintern montera på originalpipan och se hur den går då.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Kan säga jag hatar att köra i trång skog. Då kör jag hellre på rullen =)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=FlDMkaKOPyE&feature=youtu.be[/video]

Menar inte att klanka ner. Snyggt gjord film men jag har sett std 600cc skotrar köra längre på rullen så därav tycker jag inte jag kan "se" att den skotern går som fan...

Här har jag klippt ihop förra årets åkning. inte bara rulle åkning =)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=c2rs5O2Hwoc[/video]
Jo kan hålla med, men har en kompis med en Freeride 137" och den går då inte lätt på rullen, så tyckte den gick hyffsat i filmen iaf. Kan hålla med inte direkt nån indikation på om SPI v-kitet är nåt att ha kanske.
Den verkar gå bra skotern din. Kör du SPI pipa i filmerna ljudet tycker jag låter lite vassare än STD. Kör du PC5 också eller?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jo kan hålla med, men har en kompis med en Freeride 137" och den går då inte lätt på rullen, så tyckte den gick hyffsat i filmen iaf. Kan hålla med inte direkt nån indikation på om SPI v-kitet är nåt att ha kanske.
Den verkar gå bra skotern din. Kör du SPI pipa i filmerna ljudet tycker jag låter lite vassare än STD. Kör du PC5 också eller?
Japp jag kör SPI Pipa. men original burk. Men blir ändå lite skillnad på ljudet.
Har monterat SPI Y-Rör också men än så länge har jag inte fått till det. Kan ev vara att jag måste göra mer drastiska förändringar i variatorerna.
Har bytt helix nu och körde igår men ja jag vet inte är starkt skepptisk än så länge.

Jo jag tycker jag fått min att gå ricktigt bra. Men finns lite till att hämta i variatorerna pga snö bristen här hemma förra året så jag inte hadde möjlighet till try and error här hemma för att slippa missa en dag på fjället med kassa variatorer =)

Ne jag kör ingen pc5 Blir troligen mulles programvara istället =) Men ska justera in varatorerna så jag är nöjd innan så jag kan utverdera skillnaden bättre än när jag körde den på Freeriden
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag testar en liknande setup i år, vore kul att jämföra vart vi hamnar.
Jag har dock inte testat än men har plockat i 414ramp (gillar den bättre än tex. 441) 160/290 och 19,5 gram.
Bak har jag 44/42 och 231/303 men har några olika fjädrar och helixar att labba med.
I helgen har jag kört 20 mil runt i Vilhelminafjällen (var ca 1m puder i vissa områden).
Mulles box och "variatorkittet" funkar klockrent, jag är grymt nöjd med hur skotern går. Inga problem att smyga i skogen eller lyfta skidorna i pudret, samtidigt som den matar som ett psyk efter led och går att köra mycket fort på isarna. Motorn har ett jämt register och känns stark upp till 7000 där ett hysteriskt ylande infinner sig, då gäller det att hålla hårt i styret. Varvtalet är stabilt och jämt oavsett underlag. Jag kan lägga handen på variatorerna efter normal körning, dvs de går inte varma, de gjorde de iof inte med originalsetupen heller (originalremmen gick 350mil och är numer reservrem).

Jag kör alltså med uppgraderad styrenhet tillsammans med:
414 ramper (417222546)
44/42 helix (417126973)
Primärfjäder 130/260 (414817700)
Sekundärfjäder 180/303 (417127137)
21/45 drevning (original i min).

Detta ska funka med original 18.8g pinnar, men jag fick byta till ställbara och vikta upp till 20g för att hålla varvtalet under 8000 på klicker #3.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
I helgen har jag kört 20 mil runt i Vilhelminafjällen (var ca 1m puder i vissa områden).
Mulles box och "variatorkittet" funkar klockrent, jag är grymt nöjd med hur skotern går. Inga problem att smyga i skogen eller lyfta skidorna i pudret, samtidigt som den matar som ett psyk efter led och går att köra mycket fort på isarna. Motorn har ett jämt register och känns stark upp till 7000 där ett hysteriskt ylande infinner sig, då gäller det att hålla hårt i styret. Varvtalet är stabilt och jämt oavsett underlag. Jag kan lägga handen på variatorerna efter normal körning, dvs de går inte varma, de gjorde de iof inte med originalsetupen heller (originalremmen gick 350mil och är numer reservrem).

Jag kör alltså med uppgraderad styrenhet tillsammans med:
414 ramper (417222546)
44/42 helix (417126973)
Primärfjäder 130/260 (414817700)
Sekundärfjäder 180/303 (417127137)
21/45 drevning (original i min).

Detta ska funka med original 18.8g pinnar, men jag fick byta till ställbara och vikta upp till 20g för att hålla varvtalet under 8000 på klicker #3.
Samma här men jag har hårdare fjädrar och mer vikt, men helt klart en bra setup. Matar bra, bra backshift, går bra även efter led och kan lägga handen på variatorn utan att bli stekt👍
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Min känns absolut inte tam i något register (förutom att den låter den som en symaskin på tomgång), om det beror på styrboxen och/eller variatorsetupen kan jag inte svara på. Men visst är det en jävulskt klipp i motorn någonstans vid 7000, jag uppfattar det dock inte som en ketchupeffekt.
 

burkman

Aktiv medlem
13 jan 2011
86
0
6
Någon som kör helsystem i sin skoter? har just nu variatorkitt i min skoter. läste att någon hade skrivit att spi var som att kasta pengar i sjön? stämmer de? skriv gärna vad ni tycker om de olika som finns på marknaden vilka ni rekomenderar och så :)

tack på förhand.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Har monterat helsystem från aaen i min e tec 2012.
Ej mappat om något och upplever den iallafall rappare samma varvtal har jag kvar dock.

Har fungerat jävligt bra då det varit kring +2 och kring 0 gradigt.
Men idag var det ca -11 och om jag ger fullt så börjar den spika?
Spika kanske är fel ord men den dör för någon sekund men kommer tillbaka snabbt. Känns som om den får för lite soppa?
När det är så pass kallt ute är ju syret rikare och som leder till i sin tur att den vill ha lite mer sås.
Kan inte tänka mig något annat eftersom den går så bra i plusgrader.
Alla vad tror ni? Kanske dags prova en powercommander??
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Har monterat helsystem från aaen i min e tec 2012.
Ej mappat om något och upplever den iallafall rappare samma varvtal har jag kvar dock.

Har fungerat jävligt bra då det varit kring +2 och kring 0 gradigt.
Men idag var det ca -11 och om jag ger fullt så börjar den spika?
Spika kanske är fel ord men den dör för någon sekund men kommer tillbaka snabbt. Känns som om den får för lite soppa?
När det är så pass kallt ute är ju syret rikare och som leder till i sin tur att den vill ha lite mer sås.
Kan inte tänka mig något annat eftersom den går så bra i plusgrader.
Alla vad tror ni? Kanske dags prova en powercommander??
. Att den dippar kan vara att en sensor känner av spikning så den sänker tändläget. Lambdamätning vore såklart bra eller ännu bättre ställa in den i bänk med powercommander eller om de går mappa den utan pc? Om du har avgastempmätare så kan du kolla gå efter den till viss del men bänkning är ju säkrast.

Om du körde 95okt vid +grader och -11c så prova 98 okt. Om den då inte stuper är det en spikning den känner av med 95okt. Jag tror det finns några pollar att hitta med Aaen pipa för de brukar verkligen ge effekt.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Säker den spikar? Då brukar det komma upp i displayen.
Däremot så hostar dom/dör av för en bråkdels sekund om den övervarvar. Ofta utan att du hinner se det på mätaren. Så det är ett positivt problem pga om den övervarvar så ger den mer effekt =)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Har hört av en som med buds kollat flertalet skotrar som kört helsystem, eller bara pipa och y-rör t.o.m med vissa slutburkar och dom hade registrerat avsevärt mycket mera spikningar än med original system.
Hans råd var då att vara försiktigt med helsystemen om man inte tänker ge nå extra bränsle.
Tror dock inte det är nån stor ide med PC om man inte har en mapp som är inställd i bänk.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.859
104
63
Skellefteå
Säker den spikar? Då brukar det komma upp i displayen.
Däremot så hostar dom/dör av för en bråkdels sekund om den övervarvar. Ofta utan att du hinner se det på mätaren. Så det är ett positivt problem pga om den övervarvar så ger den mer effekt =)
Håller med Brygg, tror också den slår av på varven pga kyligare väderlek. Testa att klicka ner till att börja med, eller dra dit ett gram till.