Trimma e-tec!

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Bänkning med luftboxen av speedtech /r-verkstan :)
[video=youtube;NFmhidOeaTQ]http://www.youtube.com/watch?v=NFmhidOeaTQ[/video]
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Vad ger mest bang for the buck när man redan har en variatorsetup som lirar?
Pipa + burk?
Mulle?

BB eller turbo vore så klart häftigt men då drar det iväg :)
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har läst en del omdömmen/tester om pipa till e-tec och det verkar vara omdiskuterat om det ger nåt , jag har dock aldrig testat en själv.
Mulles uppgradering verkar dock alla som testat vara nöjd med, jag tillhör själv den skaran.

Snackar vi "bang for buck" så är väl dessutom Mulles uppgradering bra mycket billigare än pipa+burk?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Pipa ger ingen effekt men blir ettrigare gassvar.
Burk får du räkna som bra så länge du inte tappar effekt av den
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Jag har läst en del omdömmen/tester om pipa till e-tec och det verkar vara omdiskuterat om det ger nåt , jag har dock aldrig testat en själv.
Mulles uppgradering verkar dock alla som testat vara nöjd med, jag tillhör själv den skaran.

Snackar vi "bang for buck" så är väl dessutom Mulles uppgradering bra mycket billigare än pipa+burk?

Detta med Mulles är intressant, en kollega till mig gjorde den uppgraderingen samt variator godis. Fick stryk av sin kompis som åkte standard box men med variator godis.

Han har själv sagt att han skulle aldrig göra om det.

Pipan sa min ÅF bara ger bättre gasvar nästan ingen effektökning dock varken provat pipa eller Mulles optimering.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Gillade spi systemet, med rätt v-setup blir maskin riktigt ettrig, provade först med bara pipa men tycker den gick märkbart bättre med hela systemet, drog nått gram mer så och svarade bättre. Är inte dumt att åka med pcv till pipan då den lätt drar ner effekten utan, även boyesen reedsen är ett bra komplement.
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Detta med Mulles är intressant, en kollega till mig gjorde den uppgraderingen samt variator godis. Fick stryk av sin kompis som åkte standard box men med variator godis.

Han har själv sagt att han skulle aldrig göra om det.

Pipan sa min ÅF bara ger bättre gasvar nästan ingen effektökning dock varken provat pipa eller Mulles optimering.


Folk skriver ju att man tydligen måste ha motoröra för att kunna märka att den faktiskt går bättre med Mullebox, man kan inte känna att den går bättre eller se skillnad ifall man dra mot en identisk maskin utan box.

Däremot tar den ju bort spärren i boxen så att den inte sänker effekten över 46grader i motortemp, men detta och mätarfunktionerna kan man ju få betydligt billigare på andra firmor
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Har varit jäkligt sugen på att låta Mulle optimera min box till min Freeride -14 till kommande säsong. Har läst att det ska göra rätt mycket skillnad förr, men nu när jag läste denna tråd här i slutet så verkar folk lite negativa? kostar ändå 3500:-. Det jag är ute efter är accet, tycker det är lite för segt gassvar på min maskin.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Har varit jäkligt sugen på att låta Mulle optimera min box till min Freeride -14 till kommande säsong. Har läst att det ska göra rätt mycket skillnad förr, men nu när jag läste denna tråd här i slutet så verkar folk lite negativa? kostar ändå 3500:-. Det jag är ute efter är accet, tycker det är lite för segt gassvar på min maskin.

Tror mer det beror på motorns utformning, åker ud med v-kit? Tyckte iaf att med v-kit så vaknade min upp bättre, dock inte som artics eller polaris motor.
Som sagt jag har inte åkt varken pipa eller Mulle, men då min arbetskollega sa vad han tyckte så kändes det inte så intressant, kostar bra pengar.
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
jag åker med V-kitt ja, men fattas ändå lite krut känns det som. Trodde att Mulles p-vara kunde va lösningen på problemet, fan. Några här inne som har riktig erfarenhet av att programera maskinen?
tack för svar Monumento
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Lutar åt SPI helssystem. Får så bra pris på det så det känns ändå värt att pröva.
Ev. får man väl lämna iväg till Mulle också om det inte räcker. :bigsmile:
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Hur stor skillnad mot original maskiner är det? Går den betydlig bättre och är gasvaret rappare?
Jag har alltid upplevt etec800 som tämligen hysterisk på fullgas, men lite tamare på mellanregistret.
Med uppgradering blir mellanregistret rappare och gassvaret blir bättre. Lite mindre ketchupeffekt.
Mulle lovar ingen högre maxeffekt, men jag fick vikta på 1.5g eller gå ner en klicker för att få ner varvet under 8000.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Jo dem går bra på fullvarv men botten är bland det tråkigaste jag upplevt.

Vet inte vad dem lovar utom att den ska bli stor skillnad om man läser annonserna, dock tror jag du har mer koll du då åker med hans programvara.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
Vad ska man egentligen tro om mulles p-vara? Har själv varit intresserad då jag som dom flesta andra tycker e-tec är tråkig på lägre varv.

Känns dom att det är 50/50, ena hälften säger att det är super och det blir en helt ny maskin. Medans resten säger att det är bullshit, det gör ingen skillnad alls!

Kan det ha att göra med årsmodellen och vilken p-vara som sitter i från fabrik? Vet ju av egen erfarenhet att en -13 summit går bra mycket bättre än -12. -14 kände jag ingen direkt skillnad mot -13, men -15 som jag har nu känns ännu lite bättre. Men ändå inte riktigt där man vill.

Den är ju fruktansvärt stark på höga varv och dom gånger jag iallafall stör mig är när man måste stanna av och den får gå ner under ~6000varv.

Dock är ju T3 den första summit som haft iallafall vettig variator bestyckning från fabrik. Dom äldre är inte bestyckade för lössnö åkning iallafall. Körde KNR kitt på min -13 och var helnöjd. Har beställt ett till min T3 nu, så förhoppningsvis blir det en förbättring på den också.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om det nu är så enkelt att förbättra motorkaraktären, varför gör inte BRP det direkt från fabrik tro?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Förmodligen på grund av jänkarnas hårda avgaskrav.
det tror jag inte, arctic och polaris lyckas ju mycket bättre, och det är garanterat skitigare motorer, men verkar ju klara kraven eftersom dom får säljas. jag tror det beror på att brp vill skryta över lägst bränsleförbrukning helt enkelt, och det är ju inte enbart skryt heller ska tilläggas