Trimma e-tec!

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Vet inte om det stämmer men en handlare sa att avgaskraven slås ut över ett helt segment maskiner så att Arctic cat blev hjälpt av att få in Nytromotorn i sitt program då 800:an kunde vara kvar ett tag till.

Men BRP har ju redan sina 4 taktare utöver etec:arna så dom borde vara snåla med utsläpp generellt.

Som sagt bara nåt jag hörde vet inte sanningsgraden i det.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
det tror jag inte, arctic och polaris lyckas ju mycket bättre, och det är garanterat skitigare motorer, men verkar ju klara kraven eftersom dom får säljas. jag tror det beror på att brp vill skryta över lägst bränsleförbrukning helt enkelt, och det är ju inte enbart skryt heller ska tilläggas
Till viss del säkert. Men varför är Polaris nya 800 då lika tråkig som e-tec och ännu slöare än den gamla motorn. JA den har faktiskt mindre effekt också. Jämfört axys pro 163" och sks mot en pro -15.
 
Last edited:

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.859
104
63
Skellefteå
Stämmer att utsläppen slås ut över hela motorprogrammet.

Vet inte om det stämmer men en handlare sa att avgaskraven slås ut över ett helt segment maskiner så att Arctic cat blev hjälpt av att få in Nytromotorn i sitt program då 800:an kunde vara kvar ett tag till.

Men BRP har ju redan sina 4 taktare utöver etec:arna så dom borde vara snåla med utsläpp generellt.

Som sagt bara nåt jag hörde vet inte sanningsgraden i det.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Till viss del säkert. Men varför är Polaris nya 800 då lika tråkig som e-tec och ännu slöare än den gamla motorn. JA den har faktiskt mindre effekt också. Jämfört axys pro 163" och sks mot en pro -15.
Nånn som bromsat dom eller bara din egen uppfattning? Var nämligen själv inte så imponerad då jag testade dom i våras i Saxnäs.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
Nånn som bromsat dom eller bara din egen uppfattning? Var nämligen själv inte så imponerad då jag testade dom i våras i Saxnäs.
Har inte sett nån bromsning ännu. Men effekten som är angiven i reg bevis stämmer ganska exakt med verkligheten.

Fantasibromsningar på 150+hk, både på brp och polaris är det fuskat med extra bränsle och/eller mer luftflöde.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Till viss del säkert. Men varför är Polaris nya 800 då lika tråkig som e-tec och ännu slöare än den gamla motorn. JA den har faktiskt mindre effekt också. Jämfört axys pro 163" och sks mot en pro -15.
då har dom väl också börjat försöka få ner förbrukningen, men har aldrig testat den nya motorn så vet inte om den går nå snålare. eller så har dom helt enkelt misslyckats
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Har inte sett nån bromsning ännu. Men effekten som är angiven i reg bevis stämmer ganska exakt med verkligheten.

Fantasibromsningar på 150+hk, både på brp och polaris är det fuskat med extra bränsle och/eller mer luftflöde.
Extra bränsle ger inte mer hk. Det är väl snarare att man snålar ur motorn på bränsle för att få mer effekt. Nya motorn har mer effekt och bygger effekt snabbare. Dock upplever somliga den nya motorn som svagare då den låter sävligare. Gigantisk ljuddämpare...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Avgas typningar är en vetenskap så tror inte det äns är nån ide att diskutera det.
Men blanda inte ihop bräsnleförbrukning och hur magert motorn går.

Ta t.ex dom tidigare polaris insprutar motorerna som skar på löpande band om du körde halv gas.
Pga snålställda på den del i registret som mäts i avgastesterna. Kör du full gas skar dom inte.
Och nog fan tar dom mer soppa än t.ex en etec som får mycket mindre soppa men går ändå fetare pga den behåller soppan i cylindern istället för att kasta ut den i pipan som övriga motorer gör.

Däremot så verkar det som alla motorer är lite snålställda i mellan registret pga avgaskrav så där finns det gassvar och bredare register att hämta med mer soppa men ingen topp effekt.
Ofta åt andra hållet att du kan minska soppan på topp varven för att få ut mer.

Sist men inte minnst så sitter typ 70% av gassvaret i variatorerna och inte motorn.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Har läst igenom typ hela tråden från 2013 nu..
Om man kikar dina inlägg Brygg så är det Mulle som skapade mest aha-upplevelse från din sida? Var det dom bäst spenderade pengarna, om du fick välja pipa eller Mulle vad hade du valt?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.859
104
63
Skellefteå
Om man inte har ett bra variatorkit, köp då ett sådant, sen uppmanar jag till studier i Bosse Strandbergs artiklar i en annan skotertidning.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
jag skulle INTE ringa mulle om jag vore er! Av egen erfarenhet. Han har inte bra ryckte ibland återförsäljare heller. Varning brp ser allt du mixtrar med boxen!!
Vore kul om du delade med dig av din erfarenhet.
Vet att BRP har synpunkter men vore kul att veta vad du råkat ut för.
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Går ju rykten om att skotrar skurit på löpande band som har mulles box, men det vet jag inte något om. Däremot tycker jag det är att kasta 3500:- i sjön. Förutom mätarfunktionerna höjer han tändningen typ 1.5 grader och mixtrar med spridartiderna. Inget som man märker av annat än att org box reglerar ner effekten över 46grader i motortemp, och med mullebox tas denna strypning bort. Kanske man märker mer ifall man kör eftermarknads pipa?

Hursomhelst kan man få detta mycket billigare hos andra firmor.
Påpekar man detta till mulle får man till svar att han har 40års erfarenhet och att ingen annan klarar av det han gör. Mej veterligt fanns inte e-tec motorerna på 70-talet
Varför alla negativa inlägg om mullebox på typ BCOS tas bort är för att han skickar pm till de som skriver negativt och ber dem ta bort inläggen, vilket man kan förstå.
Risk för att detta inlägg kommer att ryka också, men tycker det är dags att folk vet vad de köper.

I säkert många fall en bra produkt men i mitt tycke alldeles för dyr för det man får med tanke på priset hos andra firmor för samma sak. Och någon skillnad prestanda mässigt mot en likvärdig std e-tec under 46grader går inte att se i drag, känns inte heller rappare när man hoppar mellan. Men då har jag ju inget motoröra heller.