NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

mustaparta

Medlem
5 apr 2010
22
0
1
Luleå
Kan nog funka med Meverickmattan om du kör utan turbo , kapade kammarna 10mm när jag körde med MCX 180 kittet . Det blev enorm skillnad , kammarna för mjuka om du har mer effekt ... Kan kanske funka om du vänder mattan ....

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag har en Assault 2012 boggie skräpandes här i garaget. Jag kommer köra PPS först . Jag behöver lite andra grejer först innan jag kan montera den långa boggien (drivaxel med drivhjul, annan drevning, offsetaxel med 9" vändhjul.)
En CE ligger högt på önskelistan men är inte prioriterad just nu.

Jag skulle vända den å testat så först. Sen skulle jag köpt en Challenger extrem ;-) Vad blir det för boggi nu då?

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Lite mer stuff till samlingen.
Bränsle pick up:er

Mtx drivhjul. Nu är det egentligen bara en offset axel och 9" vändhjul jag behöver för att kunna montera långboggien.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Lite bilder från när jag monterade mina ASA Stötdämpare.

Lite delar.

Gänginsatser av Chrome moly till dämparöronen.

Membranen som skiljer oljan från gas.

montering av membran, detta är modellen med "booster" som gör att man kan justera trycket genom att skruva in eller ut en skruv.

"kolven" en plastkona och stålkona, i returfasen pressas plaskonan mot stålkonan och expanderar ut mot dämparröret och ger mer retur ju mer kraft den fjädras ut med.

komplett kolvstång, här ser man "top out" fjädern som gör att dämparen inte "smäller" ut i maxläge när man lättar från marken.

Klar för olja och gas. Den stora "muttern" till vänster drog man in i botten och sen backades den ut 2 varv, den kan man då i efterhand skruva in upp till två varv för att få hårdare dämpare.

Gasfyllning.

ASA har uppdaterat sin Facebook nu med erbjudande om att hyra dämpare om man vill prova dom, minimum 3 månader tror jag det var.

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Hur menar dom eg, är det 1500:-/månad för alla 4? Dom är allt lite halvtaskiga på att formulera sig :) lät klart intressant faktiskt. Fast är ju klart, man måste väl nästan köpa dom sen för att det ska vara nån vits.

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Läste lite mer inlägg, är 1500 (+moms) för alla. Rätt schysst faktiskt. Undrar vad det kostar att upogradera/bygga om dom så dom passar andra maskiner. Blir maskinbyte nästa år så hade ju vart fint att kunna göra så.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det stod väl att du får byta in dom och dra av hyreskostnaden mot dom nya du ev. köper nästa år om du byter maskin. Bra deal!

Läste lite mer inlägg, är 1500 (+moms) för alla. Rätt schysst faktiskt. Undrar vad det kostar att upogradera/bygga om dom så dom passar andra maskiner. Blir maskinbyte nästa år så hade ju vart fint att kunna göra så.

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Det blir nog bra, så jag bokade ett set :) spännande Att testa!
Känns lite sjukt att sitta vid poolen i Thailand i 35 graders värme å beställa dämpare till skotern :-D

Så har ett set kyb 40:s att sälja ;-)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Kul !
Körde du endast fram eller runt om ?

Det blir nog bra, så jag bokade ett set :) spännande Att testa!
Känns lite sjukt att sitta vid poolen i Thailand i 35 graders värme å beställa dämpare till skotern :-D

Så har ett set kyb 40:s att sälja ;-)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Runt om, lika bra tänkte jag. :)
Det ska bli spännande att prova.

Blev inte mycket gjort i helgen men jag har gjort en liten specialare för oljan in till motorn. Eftersom jag flyttat fram oljetanken så var jag tvungen att vinkla utloppet. Ska fixa en lite längre slang sen kan jag bocka av det från listan.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Min ursprungliga plan var att plocka av hela bukplåten vid oljefilterbyte men eftersom buksidorna går in över plåten och nitas i den blir det lite besvärligt, så jag gör en mindre lucka som gör det enklare.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Riktigt bra och välgjort projekt!

Imponerad!!
Tack !

Vad kör du för Tig? Är sugen att skaffa en och lära mig svetsa.
Det är en WSME 200 AC/DC
http://www.alibaba.com/showroom/wsme200.html
Det finns lite uppdaterade modeller ute nu och även samma maskin med "modernare" chassi, ett tips är att skaffa en 11 liters gasflaska (Air liquide?) istället för AGA:s 5 liter dom går åt fort när man kör alu, och det är nog inte så stor skillnad i fyllningskostnad men 11:an är nog lite dyrare i inköp.
Men det är svinkul, jag har micklat på själv med hjälp av instruktionsfilmer jag "köpt" :eyebrows:

Om någon här hänger TY4stroke forum så är det en jänkare som beslutade sig för att också montera Pro framdel på sin Nytro efter att ha sett mitt bygge och han har precis fått starta upp och provköra sin.

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Att fylla en 11l flaska är marginellt dyrare den stora kostnaden är flaskan den är nästan dubbelt så dyr senast jag kollade.
Följer ditt arbete och jag är djupt imponerad fortsätt i denna stil:)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tack för det Stefan!

Fortsatte på min "servicelucka" kapade till lite aluplattjärn brände ihop dom och nitade fast dom. Nu ska jag fixa en plåt som passar i öppningen och borra, försänka och gänga så den blir demonterbar.

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Si där, kikat på såna svetsar. Prisvärda verkar dom. Och du får ju till fina fogar, så verkar inte hopplöst. Ska försöka spara ihop till nåt sånt. Underlättar enormt att kunna göra själv istället för att lämna bort hela tiden.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag gjorde en hel del research innan jag slog till och dom hade fått bra kritik.
Det är trevligt att kunna fixa själv jag gillar inte att vara beroende av andra och deras väntetider :)
så en svarv och en fräs ligger högt på önskelistan.
och en Rörbock och Migsvets och en gassvets och större kompressor och en..............

Si där, kikat på såna svetsar. Prisvärda verkar dom. Och du får ju till fina fogar, så verkar inte hopplöst. Ska försöka spara ihop till nåt sånt. Underlättar enormt att kunna göra själv istället för att lämna bort hela tiden.