NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det är vid dylika tillfällen man saknar "gilla"-knappen... :)
Tack för det !

Tur man är miljövän och återvinner skrot, härnäst måste jag söka runt lite var jag kan få tag på alu i schysst kvalitet i närheten (tips någon?)
jag hade ju planer på en röramstunnel men jag vill inte få tunneln bredare än vad den redan är och sen är jag grymt nöjd med fotstegen jag har så det blir en "Polarisvariant"
står och väger lite mellan bättre matta och turbo hoppas jag kan skrapa ihop till bägge... har ju halvdåligt grepp och då är ju mer effekt sådär men det är ju roligare att bygga turbo än byta matta fast mattbyte sägs göra grym skillnad men.... osv. :)

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Helt sant att du behöver bättre grepp. Men Satsa du på Turbo, , mattan löser du tids nog ändå. Om du inte skakar fram pengar till en ny så dyker det säkert upp nåt vettigt begagnat. Jag håller ögonen öppna :)

Blir nog lysande med tunnelbygget! Men lampan tror jag inte samma sak om, det såg mer ur som arbetsbelysning. Lyser nog för kort helt enkelt.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Lampan duger nog som "ta sig hem när det är mörkt belysning" då jag inte planerat att rejsa omkring i mörker men den modellen du har är både kraftfullare, lättare och mindre så den är jag mer sugen på.
en annan aspekt är ju att turbobygget tar mer tid och är mer omfattande, mattan går ju snabbt att byta.
så jag siktar nog på att bygga tunnel och turbo och tar mattan senare.

Helt sant att du behöver bättre grepp. Men Satsa du på Turbo, , mattan löser du tids nog ändå. Om du inte skakar fram pengar till en ny så dyker det säkert upp nåt vettigt begagnat. Jag håller ögonen öppna :)

Blir nog lysande med tunnelbygget! Men lampan tror jag inte samma sak om, det såg mer ur som arbetsbelysning. Lyser nog för kort helt enkelt.

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Ska rota runt på ebay å se vad jag hittar i lampväg. Iofs ta sig hem lyse på skotern å hjälmlampa på skallen så klarar du dig genom vilken midvinternatt som helst :)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Kolla gärna, jag tror jag har nån gammal länk sparad till samma modell du hade.
Men jag har lite annat som måste införskaffas först typ. turboprylar, tunnelprylar, skoterställ, hjälm, handskar, skor osv...
Kanske borde börja med Bingolotto eller nåt :)

Ska rota runt på ebay å se vad jag hittar i lampväg. Iofs ta sig hem lyse på skotern å hjälmlampa på skallen så klarar du dig genom vilken midvinternatt som helst :)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Börjat kolla lite efter plåt till tunneln och första stället skulle kolla upp ett pris, dagen efter fick jag ett SMS att "det blev för dyrt", men han skrev inte vad det kostade :)
Har kollat med ett annat företag nu.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
En sida demonterad.

Den andra sidan också borta

Och slutligen mittenplåten.
Riktade även dom skador kylaren fått framtill.

Rengöring av klisterrester.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Inte riktigt följt med hela din tråd och är lite intresserad vad tanken är med kylarna i tunneln? Skall du förkorta dom eller har du någon "hemlig" plan med detta ;)
Ingen hemlig plan jag ska göra en helt ny tunnel.
Min nuvarande tunnel gjordes med utgångsläge att jag skulle byta mellan lång och kort boggie, men jag har bestämt mig att bara köra den långa boggien.
Det innebär att jag kan ha längre kylare och kan på samma gång bygga den förhoppningsvis enklare och lättare.
Tanken har hela tiden varit att denna tunnel är provisorisk då jag har provat ut olika infästningar så det är lite onödigt mycket hål/nitar/förstärkningar och liknande.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det har inte hänt så mycket förutom att jag försöker hitta plåt till vettigt pris, 6082 1,5mm någon som har kontakter ?

Jag har funderingar på en smalare framvagn men är i valet och kvalet om jag ska köra Pro rmk bredd eller gå ännu smalare. Vad säger ni som provat olika varianter, för och nackdelar ?

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fixade mer aceton idag så nu har jag fått bort alla limrester från kylaren.
Sen fick jag besked om pris på aluplåt som lät riktigt bra, jag ska invänta pris från ett annat företag först sen blir det att beställa.
Jag kommer dock att invänta så min plåt kommer med en ordinarie order för att få ner fraktkostnaden då jag inte har speciellt bråttom.
jag har även klurat lite på hur jag ska göra dropbrackets och lyftbåge och har en plan för det.

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Är 6082 Alu.nått som man kan lita på?
alut.ska ju vara rätt hårt,men även lite okänsligt för sprick bildning...
nån som vet vad ex.vis poaris avänder sig av? Verkar då vara rätt kvalle.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Är 6082 Alu.nått som man kan lita på?
alut.ska ju vara rätt hårt,men även lite okänsligt för sprick bildning...
nån som vet vad ex.vis poaris avänder sig av? Verkar då vara rätt kvalle.
Jag tror 6082 T6/T651 blir helt ok. Nästa steg blir 7075 men det tror jag knappast någon tillverkare använder sig av.
framtill kommer jag ha kvar Nytrons stålförstärkning som sitter mot dom gjutna motorplattorna och bak kommer jag mixtra ihop dropbrackets som går upp och fästs mot kylaren och bakre pyramidstaget så det kommer förmodligen bli starkare än Polaris tunnel.

Jag har börjat slakta den andra tunneln nu ikväll.