NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Du är snajdig med glasfibern du. Det där blev ju riktigt bra. Nån bild med tanken på?
Jag tror det blir bra, fick inte riktigt perfekt passform mot tanken men planen är ju en täcksida som täcker det.
jag fick även ett lite veck i prefiltermaterialet som jag ska försöka få till, det är noll stretch i det materialet så det var inte helt lätt (körde med smältlim för att kunna fixera snabbt och mina fingertoppar tyckte det var lite för varmt :) )

Härnäst blir det att tillverka fästen för dynan så jag kan montera tanken och koppla in den, efter det kan jag starta upp och toppa upp oljan samt lufta kylsystemet, den har ju inte varit igång sen jag rev tunneln.
Sen blir det att göra klart boggien, det blir att pulverlacka främre boggiearmen.
När det är gjort är den körbar även om det är en del andra smågrejer kvar.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tillverkat fästen för dynan, tog bort skumgummit och överdrag för att skulle bli enklare.

Fyllde ut glappet mellan luftburk och tank med skumtejp och målade skarven med svart färg.
kopplade in tankmätare efter att ha förlängt kabeln.
Rengjorde även limresterna efter varningsdekalen, kommer att montera lite ventilation på den kåpan.

Sen monterade jag tanken och sadeln.

Kopplade in soppaslangarna och batteriet och fyllde på en skvätt soppa, sen startade jag upp och toppade upp oljan efter att ha varmkört.
Skruvade även dit boggien med dom nya axlarna och distanserna och spände upp mattan för att prova köra runt allt.

Det kändes skönt att få starta upp efter att inte kunnat göra det på så länge.

Nu blir det att slita ur boggien igen och försärka samt pulverlacka främre boggiearmen.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det känns som att jag nästan är i mål nu !

Jag ska fixa boggien samt invänta framdämparna och göra framvagnsinställning, sen är den körbar !
Det finns lite andra smågrejer att göra men det är inga större ingrepp.

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Ett visst körsug börjar infinna sig nu.
Det blir intressant att göra en A-B jämförelse mot din maskin med 190 kit monterat.
Blev 3 mil testrunda,inte direkt imponerad....men å andra sidan ska jag inte köra grusväg (med lite snö på) och inte med 130 hk heller, så blir förhoppningsvis lite roligare :)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Blev 3 mil testrunda,inte direkt imponerad....men å andra sidan ska jag inte köra grusväg (med lite snö på) och inte med 130 hk heller, så blir förhoppningsvis lite roligare :)
lite andningshjälp blir nog bra :)

Blev att skruva startmotor i min lilla skrotbil idag men jag han med att plocka ur boggien, känns som jag gjort det några gånger nu...

Nu ska främre armen fixas till lite och sen får jag skruva dit boggien på "riktigt".
Är det någon som vet om färgborttagningsmedel funkar på pulverlack, jag har tyvärr inte tillgång till någon kraftig bläster.

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Yes, det ska gå men man måste öppna upp ytan med sandpapper först, sen sägs det att vanlig lackborttagning ska göra jobbet utan problem.

Ska också passa på att berömma dig för bygget, riktigt jävla häftigt rent ut sagt!

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Yes, det ska gå men man måste öppna upp ytan med sandpapper först, sen sägs det att vanlig lackborttagning ska göra jobbet utan problem.

Ska också passa på att berömma dig för bygget, riktigt jävla häftigt rent ut sagt!
Tack så mycket !

Jag har kollat upp två vanliga lackbortagningsmedel och dom levererades i plastburk (bara det känns som att det är för klent) och innehöll en alkoholvariant så dom gick bort.
Däremot fick jag tips om CRC Gasket remover så det ska jag prova, den har då varit riktigt vass förr i tiden. Jag kommer ändå att slipa av ytorna innan.

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Alu kan ju reagera med vissa färgbortagningsmedel. Men det har du säker koll på.

Varför inte slipa och lacka nytt på den befintliga färgen?

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Riktigt grymt bygge, imponerad!! :)
Tack !

Alu kan ju reagera med vissa färgbortagningsmedel. Men det har du säker koll på.

Varför inte slipa och lacka nytt på den befintliga färgen?
Det är bara främre boggiearmen jag ska fixa till så det är bara stål.
att lacka över är ett alternativ men jag vill ha helst ha pulverlack då det håller bäst i boggien.

Ananrs värme och stålborste funkar fint på pulverlack.
Jag ska prova det om det kemiska misslyckas.