jag gjorde big bore cylindrar sommaren -04 med stålfoder , till att börja med så sjönk fodrerna några 100-delar så oringarna brann upp , det är mkt viktigt att hyllan som fodret "står" på inte har ngt radie , det är enda förklaringen jag har då allla mina stålfodrade cyl har gjort samma sak oavsett cyl modell och montör , och att man lämnar några 100 delar i uppstick ovanför cylindern , då fungerar den biten ...
ett annat problem var varmgång på bryggan mellan avgasport och ving port ,den är smal på f7 cylindern och tar mkt värme , på längre fulgasrepor så blev inte värmeavledningen tillräcklig och bryggan slog sig innåt , med xtra kolvspel och smörj/kyl hål i kolven blev det bättre men alldrig bra , det ska tillläggas att jag höll stumt länga på den tiden , 10-20 s ...
ytterligare ett problem var den tunna cyl skörtleln som en borrad f7 cyl har , efter att ha fått lite mil så började det bli spel mellan materialen , gjutjärnet var rakt men aluminiumet svängde iväg , fodrena var av den tjockleken att ca hälften var stålfoder i skörteln , med ett tjockare foder skulle det nog ha blivit bra om det bara klarat kylkanalerna , jag såg även en annan här i sverige som hadde foder , där var hela bakre skörteln i en del vilket blir stadigt , däremot så minskar nog flödet till boostporten ...