Arctic M7 LE 162" BigBore 800cc + TURBO

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Helt klart värdelöst nikasil jobb. En så lite skadad kolv ska inte kunna riva lös nikasil. Hör om cylindrarna gjorts i Holland för de påstås vara sämre än från England. Du borde få ny nikasil gratis om du visar firman bilderna.
Jo man vill ju gärna tro det iallafall. De är gjorda i Holland, de sa han samt att det syndes på gamla fraktsedeln på paketet jag fick tillbaka dem i. Isåfall känns det ju som man vill göra om bägge cylindrarna eftersom dom troligtvis behandlades samtidigt. Jag tror skotern har gått en eller möjligen max två mil sen jag satte ihop motorn.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Beklagar eländet.. Har aldrig sett i närheten ett så omfattande nicasilsläpp, min erfarenhet är att ju tjockare nicasilen är desto lättare släpper den, tex en org arc cyl har tunn beläggning som tål oerhört mkt, släpper inte ens om man portar utan att grada före, medans en med tjockare ( ofta en generöst uppborrad ) får släpp för minsta lilla
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Nu har jag pratat ca 20min med Micke på Cylinderdoktorn och jag kommer skicka tillbaka cylindern till honom idag och han tar på sig detta på garanti/goodwill efter att jag berättat hur det ser ut och hur det inträffat. Han hade några teorier om hur det kunnat bli såhär men inget han var säker på, det hade hänt 2 gånger tidigare under hans tid. Den andra cylindern tyckte han inte att jag behövde skicka om den såg bra ut vilket den gör, är inte säkert att dom gått genom samma process eller vid samma tillfälle nere i Holland. Så den kommer åka vidare till Holland på Måndag och förhoppningsvis är den tillbaka inom 2 veckor.

Så när allt är ihop igen kommer jag göra leakdowntest igen och kommer inte starta den förän motorn är helt jävla tät och kan stå en timme under tryck. Även om det mest troligt var nikasiljobbet som var boven i detta. Lite sugen på att skicka iväg spridarna på "bänkning" också under tiden bara för sakens skull, och i fortsättningen kommer jag nog lyfta upp avgasportarna efter varje körning bara för att se hur det ser ut. Det är ju bara 2 skruv..
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Beklagar eländet.. Har aldrig sett i närheten ett så omfattande nicasilsläpp, min erfarenhet är att ju tjockare nicasilen är desto lättare släpper den, tex en org arc cyl har tunn beläggning som tål oerhört mkt, släpper inte ens om man portar utan att grada före, medans en med tjockare ( ofta en generöst uppborrad ) får släpp för minsta lilla
Ja det kan mycke väl vara så. Han pratade om att det ibland kunde vara svårt att få cylindern helt ren och att det kan legat kvar något bakom nikasilen. Sen frågade han "du kör väl inte med wisecokolvar?" Nä sa jag, orginalkolvar precis som förut eftersom de visat sig fungera bra. De tyckte han var bra för wiseco hade han hört mycket bekymmer om, dessutom ville han isåfall ha kolvarna nedskickade tillsammans med cylindrarna så han kunde göra dom 0.03mm större än vanligt om jag nu ville byta till wiseco, vilket jag inte vill.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Är nog det gjutna aluminiumet i cylindrarna som genom åren dragit åt sig olja och föroreningar.
När de ska nicasila så "tvättas" dom i olika bad. Men just den inträngda oljan stannar kvar i gjutstrukturen och kan sen trycka fram och orsaka släppet.
Dom där cylindrarna är nog nicasilade 4-5 ggr nu. Kanske helt enkelt inte klara av att behandlas mer...
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Är nog det gjutna aluminiumet i cylindrarna som genom åren dragit åt sig olja och föroreningar.
När de ska nicasila så "tvättas" dom i olika bad. Men just den inträngda oljan stannar kvar i gjutstrukturen och kan sen trycka fram och orsaka släppet.
Dom där cylindrarna är nog nicasilade 4-5 ggr nu. Kanske helt enkelt inte klara av att behandlas mer...
Ja jag tror det var de han försökte beskriva på telefon idag. Att det kan tränga ut olja bakom nicasilen. Men i samma veva nämnde han att i nått fall fick tvätta ett par cylindrar i 10 timmar för att få ur all olja. Men kan man verifiera det på något sätt innan man plätterar med nytt nikasil? Isåfall kan jag upplysa han om det så för han det vidare. Jag kan inte den där processen så bra, kanske skulle googlat lite ikväll..

Tråkigt med cylindrarna nu när det fungera med oljetanken. Går det inte inte sätta in stålfoder?
Jag har inte undersökt det. Men en kompis kompis satte precis in stålfoder i sin apexmotor. Kanske skulle kollat med honom. Misstänker att det skulle vara jääävligt mycket mer jobb med att fodra en 2T-cylinder dock. Att få till alla kanaler och kjolarna ner i vevhuset etc.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.762
844
113
Kramfors
Stålfodra kräver sin firma för att lyckas få dem tät uppe vid topplock. Många fodrade tvåtaktare läker där pga mycket svårt jobb så de flesta misslyckas.

Annars kan jag rek den bästa firma jag vet på det jobbet Sundvalls motor i sundsvall. De brukar ta runt 800kr för att fräsa in ett foder och runt 500-800kr för slutborrningen. Man köper då ett färdigt foder med portarna redan urtagen men de måste såklart finslipas in. Det brukar finnas foder på ebay för 600-1000kr st.
Sundvalls kan även fixa fodret tror jag. Med stålfoder brukar man kunna borra ännu större borr, kan finnas big bore foder på ebay.

http://www.ebay.com/itm/Arctic-Cat-2006-Crossfire-7-2003-2006-F7-Firecat-LA-Cylinder-Sleeve-/171044596617?hash=item27d30d6b89&vxp=mtr
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Stålfodra kräver sin firma för att lyckas få dem tät uppe vid topplock. Många fodrade tvåtaktare läker där pga mycket svårt jobb så de flesta misslyckas.

Annars kan jag rek den bästa firma jag vet på det jobbet Sundvalls motor i sundsvall. De brukar ta runt 800kr för att fräsa in ett foder och runt 500-800kr för slutborrningen. Man köper då ett färdigt foder med portarna redan urtagen men de måste såklart finslipas in. Det brukar finnas foder på ebay för 600-1000kr st.
Sundvalls kan även fixa fodret tror jag. Med stålfoder brukar man kunna borra ännu större borr, kan finnas big bore foder på ebay.

http://www.ebay.com/itm/Arctic-Cat-2006-Crossfire-7-2003-2006-F7-Firecat-LA-Cylinder-Sleeve-/171044596617?hash=item27d30d6b89&vxp=mtr
Sedär, häftigt! Men de är ju som med allt annat - både för och nackdelar. Vad är det som gör det svårt med att få det tätt mot topplock? Det är ju o-ringar i gummi där så jag har svårt å tro att det måste vara 100% plant så det kan ju inte vara det som försvårar det?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag gjorde big bore cylindrar sommaren -04 med stålfoder , till att börja med så sjönk fodrerna några 100-delar så oringarna brann upp , det är mkt viktigt att hyllan som fodret "står" på inte har ngt radie , det är enda förklaringen jag har då allla mina stålfodrade cyl har gjort samma sak oavsett cyl modell och montör , och att man lämnar några 100 delar i uppstick ovanför cylindern , då fungerar den biten ...

ett annat problem var varmgång på bryggan mellan avgasport och ving port ,den är smal på f7 cylindern och tar mkt värme , på längre fulgasrepor så blev inte värmeavledningen tillräcklig och bryggan slog sig innåt , med xtra kolvspel och smörj/kyl hål i kolven blev det bättre men alldrig bra , det ska tillläggas att jag höll stumt länga på den tiden , 10-20 s ...

ytterligare ett problem var den tunna cyl skörtleln som en borrad f7 cyl har , efter att ha fått lite mil så började det bli spel mellan materialen , gjutjärnet var rakt men aluminiumet svängde iväg , fodrena var av den tjockleken att ca hälften var stålfoder i skörteln , med ett tjockare foder skulle det nog ha blivit bra om det bara klarat kylkanalerna , jag såg även en annan här i sverige som hadde foder , där var hela bakre skörteln i en del vilket blir stadigt , däremot så minskar nog flödet till boostporten ...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.762
844
113
Kramfors
Just de odyzze beskriver är vanligt på foderjobb. Sundvalls har full koll på detta,, jag har faktiskt inte hört deras fodring sätter sig. Jag var mekaniker på en kompis skoter som hade stålfodrat från sundvalls och den gick ca 500mil under mina ögon utan läkage och sålde sedan. Jag har skickad dit åtskilliga motorjobb ink foderjobb under 24 års tid utan ett enda problem. Vevaxlar är de specialister på både förstärkning/balansering you name it thay do it.
 
Reactions: Oskar97

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Ja det verkar inte vara en barnlek det där med stålfoder. Känns som att det ska fan i mig inte behövas i mitt fall, alla andra åker ju med nikasil i sånna här setuper och det fungerar ju. Men jävligt kul att ni engagerar er, det tillför ju lite motivation! Nu när skotern ändå kommer stå 2 veckor så börjar jag bli sugen på att städa upp riktigt på arbetsbänken i garaget och lägga upp motorn och gå igenom allt. Alltså dela på blocket, montera nya packboxar, kolla lager, vev, borra smörjning mellan vevhus och vattenpumpsaxeln, mäta upp squishen med lödtenns-metoden. Mäta upp kompförhållande riktigt med olja å mätglas och svetsa in mottrycksnippel på pipan. Det kostar ju som inget egentligen.. Man kan väl inte bara ge upp nu? :hmmmm:

Sundsvalls Motor = Bäcks Motorslip? På Bäcks har jag borrat, toppdeckat block å grejer till en impreza jag byggde förut. Dom hade koll på grejjerna där!
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Gjorde en liten insats idag och städade upp ordentligt på arbetsbänken och plocka ur motorn. Fan så mycke enklare det är när man gjort det förr :)

På plats.


Mätte upp vevaxeln med indikatorklockan och den slog 0,24mm på variatorsidan och 0,16mm på svänghjulssidan. Båda mätningarna 1cm in på axeln. Så veven kommer jag lämna iväg på riktning så fort som möjligt.


Sen så mätte jag upp kompressionsförhållandet som visade sig ligga på 12,68:1 vilket känns lite högt för att vara safe trots mitt låga ladd. Har ju ingen knacksensor så de känns som man skulle fått tagit ur den lite mer. Ner till närmare 11:1 kanske vore mer lämpligt. Någon här som kan göra det åt mig kanske?


Hade inget lödtenn hemma som var tillräckligt tjockt så jag kunde aldrig mäta squishspalten. Ska fixa det imorgon. Sen så lyste jag in genom avgasporten på kolven som fortfarande sitter i som jag trodde var oskadd, ser ut som den spruckit mellan ringarna. Kanske skulle provat smidda kolvar ändå om den också visar sig vara väck då jag plockar ur den.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
dubbla cylinderfotspackningar då?
Ja om jag skulle lägga dit en extra cylinderfotspackning på 1.0mm så skulle jag få ett förhållande på 11,08:1. Nackdelen är väl squishspalten som blir 2.5mm (om vi låtsas att spalten är 1.5mm nu) Det kanske inte blir så effektivt? Är ingen expert men håller på läsa på just nu :) ska mäta upp squishvinkeln också tänkte jag.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Är du säker på att det är så högt som 12.68:1.
Som jag kommer ihåg det så ställde jag iordning den med 10.2:1 och körde så ett tag.
Sen lämnade jag in toppen och på planing, jag ville ha 10.8:1. Kanske han planade av för mycket...var en kille i Bjästa som gjorde det...

Men har du räknat rätt? Har du räknat med 800cc och inte 700...