Nu har jag gjort ytterligare mätningar och de 3 sista gångerna fick jag i exakt samma mängd, 35,5ml med toppen monterad och kolven i TDC. Så jag räknar alltså på 33,5ml då tändstiftsgängan rymmer 2ml. Använder den här formeln då jag räknar på cylinderns volym --> Volym = Pi * radien * radien * höjden. Med 85mm borr och 70mm slag så blir det 397,215ml. Så 397,215 + 33,5 = 430,715. Sen tar jag 430,715 / 33,5 = 12,86. Mitt kompressionsförhållande är alltså 12,86:1.
Sen mätte jag bara toppens volym och den är 38,5ml. Så skulle jag ta ur motsvarande 6ml i varje förbränningsrum så skulle jag hamna på 11,05:1 i kompförhållande.
Och squishspalten är 1,9mm längst ut mot cylinderväggen. Mätt med 3mm lodtråd i vevaxelns "riktning". Vet inte om man vill ha mer spalt än så? Känns som man skulle fått svarva bort spikmärkena men då antar jag att jag får plana toppen också. Skulle behöva lite rådgivning hur jag ska göra med den här alltså, att jag måste ner till minst 11:1 är jag medveten om, men de är ju så mycke annat också. Squishbandets bredd är 12mm alltså 24mm total "yta". 28,24% av borrets diameter.
Veven har jag lämnat iväg på riktning så den blir borta till på fredag.
Nu tänkte jag passa på att fräsa in en oljekanal i övre blockhalvan ner till vattenpumpsdrevet också, så som det är gjort på racemotorerna. Så slipper man söla på med den där stackars behållaren.