Då ligger mitt gap på 0.35 ganska bra till alltså.
Ska saxa in mailet som jag fick från nikasilproffsen:
Nu är detta min bedömning efter bilderna, för en säkrare bedömning behöver man ha cylinder och kolv framför ögonen och även kunna känna och mäta.
Det har i stort sett skurit, dock inte en hederlig varmskärning. Det ser ut som att portarna EJ gradats efter reparation, och det sedan lossnat små restbitar nikasil och hamnat mellan kolv (kolvring) och cylinder. Nikasil mot nikasil = dåligt och skärtendenser.
Om man glömmer att tvätta cylindern ordentligt efter tex portningsarbete får man likartade märken.
Detta är alltså de långa grova mörka reporna i olika bredder.
Det finns även andra tänkbara anledningar, om topplocket dragits med för högt moment eller kolvringspelet varit för litet.
De lite brunfärgade områdena på bild 6 tror jag är sotrester från förbränning. Tänkbara anledningar är ett lopp som är dåligt och ovalt, en kolvring som inte går ut ordentligt eller sliten kolvring.
Bild 9 på kolven visar lite väl många repor för en säsong egentligen. Nu är det ju bara i teflon (eller grafit) beläggningen men reporna kan ha uppkommit genom nikasilrester eller lite för dålig smörjning eller smuts in i motorn.
Möjligt att en honing skulle kunna fräscha upp loppet, det beror på hur djupa reporna är. Samt hur runt loppet är. Man behöver även kolla att loppet inte blir för stort.
Och alla portar bör gradas/fasas korrekt innan vidare användande.
Jag vet inte om du blev hjälpt av svaret men hoppas det i alla fall bringar klarhet i problemet. Vill du ha hjälp med cylindern kan vi säkert få ordning på den, på ett eller annat sätt. Eller om du har fler frågor, maila eller ring. Inget fel på bilderna heller
Felen som han tror det kan bero på är alltså:
1: Icke avgradade portar efter reparation
2: Icke tvättad efter portning
3: För hårt åtdraget topplock
4: För litet kolvringsspel
5: Gått för snålt
Den jag tror mest på är helt klart nummer 1.
Nummer 2 är det knappast, fick slipa upp sätet för avgasventilen efter att cylindern blivit renoverad då dom har svetsat cylindern eller något och inte slipar ner sätet. Men cylindern är extremt noga tvättad både 3 och 5 gånger med torkning imellan
Nummer 3, har dragit toppen efter specifikationer.
nummer 4, ringgapet ligger inom rangen
nummer 5, den har inte gått för snålt då jag har tittat stiften väldigt ofta efter renoveringen och även haft i 2% extra olja i första tanken efter renoveringen.
Så nummer 1 gissar jag på...
Ska ringa och prata med skoterdelen imorgon där jag köpt cylindern och kräva en ny eftersom det är där felet ligger....