Valtråden 2014!

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Att sverige går med i NATO är inte heller "billigt" det finns krav för medlemskap att ett land skall avsätta minst 2% av BNP till försvaret,vilket innebär att vi ska dubbla försvarsanslagen till ca80 miljarder. Men jag är ändå för ett medlemskap...

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Att sverige går med i NATO är inte heller "billigt" det finns krav för medlemskap att ett land skall avsätta minst 2% av BNP till försvaret,vilket innebär att vi ska dubbla försvarsanslagen till ca80 miljarder. Men jag är ändå för ett medlemskap...
Det skulle kosta ca en halv miljard att gå med i NATO.
2% av BNP är en rekommendation som bara ett fåtal NATO-länder följer.

FP är idag det enda partiet som förespråkar en NATO-anslutning av Sverige.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5442320

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5408869

Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
500mille för att gå med i NATO ja.

Som du säger skiter många länder i 2% för eget försvar vilket är rätt svinigt enligt mig och jänkarna är väl inte tvärnöjd med att dom betalar feta pengar för att försvara kalaset medans resten av gänget pyttsar in lite småpengar i sina försvar för att helt enkelt lita på USA sen.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Valet börjar närma sig och det finns väl inte så mycket att säga.

För det första kommer nästa regering att lösa ungdomsarbetslösheten. Vid början av 90-talet och lågkonjunkturen så föddes det sanslöst mycket barn. Denna generation kommer om något år ha fyllt 25 och inte längre betraktas som ungdomar. Lika många kommer att vara arbetslösa, förstås, men då är dem inte ungdomar längre och således blir ungdomsarbetslösheten löst.

Svensk ekonomi, som klarade sig igenom förra finanskrisen tack vara ökande råvarupriser och ökad privat skuldsättning kommer fortsätta gå som tåget. Fram till nästa finanskris, då får vi äntligen svaret på om vi har en bostadsbubbla eller inte.

För en privatperson finns det bara en evig sanning som var lika sann under förra regeringen som under nuvarande och som kommer fortsätta vara sann under nästa regering oavsett under vilket namn det blir: Var ärlig, betala dina skulder, spara det du kan och glöm inte att krama dina barn och kyssa din fru.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
...
För en privatperson finns det bara en evig sanning som var lika sann under förra regeringen som under nuvarande och som kommer fortsätta vara sann under nästa regering oavsett under vilket namn det blir: Var ärlig, betala dina skulder, spara det du kan och glöm inte att krama dina barn och kyssa din fru.
Det är nog lika sant som det låter trist? :)

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Slutdebatten är över, skulle vi inte haft ett "snowmobileforumval" typ som man hade skolval i gymnasiet?

Är imponerad över vilken hög och samlad nivå som hållits i denna tråd måste jag säga.

Måste även säga att jag väldigt mkt ser fram emot alla utgångsvärden som Löfven kommer att måsta komma med de närmsta veckorna (Det enda jag hört i debatten är att han har ingångsvärden inför sina förhandlingar).

Där han har sagt något annat än detta, så säger han alltid "Det får vi titta på". Det här tittandet lär väl också ta fart på måndag, så det blir ju onekligen spännande att se vars det tar vägen :)

Kärnkraft? (Bra fråga, vi singlar slant, eller så får Fridolin bestämma - vi tittar på det)
Vinster i välfärden? (Ja, vi vill ju som alliansen fokusera på kvalitet och valfrihet, men så ska ju sjöstedt ha sitt, så... ja vi får titta på det med, men jag har ju mina INGÅNGSVÄRDEN).

Kör i vind S, V, MP, F!

Tack för 8 bra år under en av det moderna samhällets största finanskriser Anders Borg och Fredrik Reinfeldt.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag tror att vi kommer sakna alliansen då MP sätter igång med "grön skatteväxling 2.0" fy faen...
Ja det blir gött, men vafasen, vi har varandra och rätt mycket skog här uppe, vi kan ju tälta och sitta bredvid lägerelden på kvällarna och ljuga om svunna tider. Blir fantastiskt.

Skotrarna har vi kvar, men tanka dom har vi såklart inte råd med.

Jag kommer bli proffs både på moonshine och pinnbröd!

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Du får bränna så bra sprit så du kan köra skoter på det!
Såg ju på mythbusters då dom provade köra bil på hembränt..
Vissa bilar tyckte inte om det men var faktiskt nån bil som gick riktigt bra på det så möjligheten finns ju! Bara ställa om lite tändning osv ;-)

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
En sak som fått alldeles för lite utrymme i debatten med tanke på hur allvarlig situation är: Kärnkraften!

Om 10-15 år kommer våra gamla reaktorer behöva stängas ned av åldersskäl.
De utgör 40% av vårat elbehov, vi står inför ett enormt problem.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Ähh det går alltid att skarva lite i livslängd. Sen om det är särskilt vettigt vette fan.
Dessa vindsnurror ger jag inte mkt för. Jag oroar mig flr Vad som händer när dom gjort sitt om sisådär 20år. Ersätts dom? Rivs? Eller parkerar man skiten bara?

Ett nytt stamnät (minst 400KV) anser jag är ett måste. Sen att uppmuntra folk att tillverka egen el. Hushåll drar så pass lite att många borde kunna försörja sig själv.

Något riktigt förslag har jag tyvärr inte. Hela grejen med miljön är ju lite jobbig. Tror att det är radikala saker alá MP som krävs, framförallt ute i världen, för att vända skiten. Men samtidigt skulle ett rent MP styre antagligen sänka den moderna världen.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Om MP får något att säga till om i kärnkraftsfrågan kommer mitt jobb att försvinna.
Om det blir en rödgrön valseger kommer jag att bli tvingad att börja studera vid sidan av jobbet så snart som möjligt.

Inkomster i mångmiljardklassen kommer att försvinna om vi har ett högre elpris än omvärlden

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det är nog lika sant som det låter trist? :)
Nja är det verkligen så trist.

Visst, på beskrivningen kanske man tänker på någon enstörig miljonär som bor ute i skogen.

Men enligt min erfarenhet så är det inte så.
Det är sådana människor som aldrig behöver ligga sömnlös över en hög elräkning. De kanske inte kör den nyaste bilen eller har de nyaste möblerna men dem behöver aldrig bli nedstämda när de tittar på kontot dagen innan löning. De kan gå in på banken utan att känna obehag och skuld och dem kan vittja brevlådan utan ångest. Det är sådana människor som utan vidare kan ta ledigt från jobbet om något skulle hända barnen eller någon närstående utan att oroa sig varken för att betala räkningarna eller om de ens har ett jobb när krisen är över.