Tips, rolig bil i 30 000kr klassen?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
körd olastad så känns touringen mindre lätt på baken, i alla fall som jag upplever det. men det är som jag skrev i ett av mina första inlägg i den här tråden att det är skillnad på hur mycket soppa det är i tanken.

men med lika villkor i last och tank så tycker jag touringen känns mindre lätt bak, och jag tror den är lite tyngre än sedanen, men kan inte säga säkert. min har en (tror det är tjänstevikten) vikt på 1575kg och jag tror sedanen är lättare.

men jag kan ha fel, det är bara mina egna erfarenheter jag går efter. =D

sen är väl ix fyrhjulsdriven? så den lär väl definitivt inte kännas som en vanlig bahjulsdriven 525 sedan? iom att alla fyra hjulen driver så lär den inte kännas lika lätt på bakdelen, men detta är bara vad jag antar och låter någon som vet säkert avgöra.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
körd olastad så känns touringen mindre lätt på baken, i alla fall som jag upplever det. men det är som jag skrev i ett av mina första inlägg i den här tråden att det är skillnad på hur mycket soppa det är i tanken.

men med lika villkor i last och tank så tycker jag touringen känns mindre lätt bak, och jag tror den är lite tyngre än sedanen, men kan inte säga säkert. min har en (tror det är tjänstevikten) vikt på 1575kg och jag tror sedanen är lättare.

men jag kan ha fel, det är bara mina egna erfarenheter jag går efter. =D

sen är väl ix fyrhjulsdriven? så den lär väl definitivt inte kännas som en vanlig bahjulsdriven 525 sedan? iom att alla fyra hjulen driver så lär den inte kännas lika lätt på bakdelen, men detta är bara vad jag antar och låter någon som vet säkert avgöra.

Ja helt rätt även om skillnaden nog är marginell...jag antog du menade ix då det är en sådan som robin hade tillgång till. Missförstånd :)
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
MB 300E/CE 12V. 180-188HK (med kat. resp. utan kat.)
Rak sexa på tre liter med bra vrid. Stabil, välbalanserad och gedigen. Lätt att kontrollera vid lek, far dit man styr.

Har inga direkta brister, motorn är en av Mercedes bästa.
Givetvis finns det misskötta och sönderkörda exemplar av denna modell, de lär dock vara färre till antalet än motsvarande BMW.

Dock ligger den lågt i pris med tanke på din budget (om du inte väljer cupevarianten). Då finns alternativet MB 320E/E320 med 3.2 liters rak sexa med 24V. Effekt på 220HK och vrid på 310Nm. Jag själv skulle försökt hitta ett exemplar med 5-stegs automatlåda.

Båda drar under litern landsväg och lite över litern vid stadskörning. När du kör lagligt på landsväg så går de med manuell låda snålare men när du kör fortare är automatlådan mer ekonomisk.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Om däremot driftsäkerhet är det i särklass viktigaste, men du är beredd att ge avkall på prestanda och komfort, så är svaret: Toyota. Jag hade en gammal Corolla (93:a) förut, det gick sönder i snitt en glödlampa per år, det var allt under de 4,5 år jag hade den!
Helt otrolig driftsäkerhet, men ingen höjdarbil att köra precis...nu när jag har skådat det tyska ljuset så byter jag aldrig tillbaka!
Flera av ovanstående har varit inne på en viktig sak ang BMW. Begpriserna är jättelåga i förhållande till hur dyra bilarna var nya. (Mycket pga tyskimporten.) Detta gör att många BMW körs/ägs av grabbar som hade råd att köpa den men inte råd att serva den.
Märkligt iofs, för reservdelarna till min 520-96 är lika billiga/dyra som de var till min Corolla-93. Det är först när du köper en M-bil som priserna skenar...

Det var en kul bil det var frågan om ! Corolla gäsp :hello:
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jasså ! Mina 3 senaste bilar har vart och är Franska. En del franska bilar typ Xantia har vart bra bilar. Men många Franska har inte vart bra. Tyvärr.

Mina 42 sista bilar är och har varit franska (en engelsk) - alltifrån 1960 till 2003 års modell och de har alla varit betydligt bättre rent kvalitetsmässigt än de överprisade tyska och svenska bilarna. 45.000 mil som min gamla XM V6 Break och både känns och går som ny, gör du om det med en BMW eller Audi? 68.000 mil som min gamla CX Break? Jag har haft många Saab, Volvo, Mercedes, Audi osv men de har inte en chans kvalitetsmässigt om vi pratar slitstyrka.

Men nu var inte det saken gällde - det handlade om ROLIGA bilar och uppenbarligen inte ens det...


Jag säger Alfa 156 V6 för den pengen. Extremt överlägsen BMW både när det gäller motorkaraktär, väghållning och utseende. Dessutom goda vinteregenskaper och så ser den inte ut som skit. :p
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Då har du haft tur och vet förmodligen inte om något annat än Franskt ;). Jag gillar verkligen franskt tex Citroen. Men det finns inte en tillförlitlighets undersökning där inte FLERA av bilar i botten kommer från Frankrike. Sällan eller ALDRIG i toppen av liknande undersökningar.Detta är inte en engångsföretelse utan så har det sett ut så länge jag kan minnas. Mina båda senaste Fransoser är väl ett undantag, men gedigna.. nehe snarare andas dom barkbåt i finnishen men trevliga bilar JA.

http://www.motormannen.se/mm1/site/08_Press/pressreleaser/2007/files/nybilsenkat070926b.html

http://www.motormannen.se/mm1/site/08_Press/pressreleaser/2007/files/nybilsenkat070926b.html
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Då har du haft tur och vet förmodligen inte om något annat än Franskt ;). Jag gillar verkligen franskt tex Citroen. Men det finns inte en tillförlitlighets undersökning där inte FLERA av bilar i botten kommer från Frankrike. Sällan eller ALDRIG i toppen av liknande undersökningar.Detta är inte en engångsföretelse utan så har det sett ut så länge jag kan minnas. Mina båda senaste Fransoser är väl ett undantag, men gedigna.. nehe snarare andas dom barkbåt i finnishen men trevliga bilar JA.

http://www.motormannen.se/mm1/site/08_Press/pressreleaser/2007/files/nybilsenkat070926b.html

http://www.motormannen.se/mm1/site/08_Press/pressreleaser/2007/files/nybilsenkat070926b.html

I toppen kommer alltid japaner, utan undantag. I botten oftast tyskar av någon anledning... Det gäller de flesta undersökningar vare sig de är gjorda i USA, Europa eller Sverige. Bästa européer brukar vara franska faktiskt. Menmen, nu pratade vi om roliga bilar under 30 lakan... Alfaalfaalfa!

(och jag har troligen haft fler tyska bilar än många andra härinne ;) )
 
R

Robin

Mercor är bilar jag alltid tittat lite snett på, har själv ingen bra erfarenhet av dem men det gäller nog mestadels äldre årgångar.

Hur är det med tex opel calibra 4x4 (16v?), ingen som helst erfarenhet utav opel.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
brukar inte calibrorna (som är grymt snygga) bli konverterade till framhjulsdrift för att de inte riktigt pallar med?

Tycker mig läsa ganska ofta i annonserna att "den inte längre är fyrhjulsdriven."
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Mercor är bilar jag alltid tittat lite snett på, har själv ingen bra erfarenhet av dem men det gäller nog mestadels äldre årgångar.

Hur är det med tex opel calibra 4x4 (16v?), ingen som helst erfarenhet utav opel.
Opel rostar ! men annars bra bilar om man kan leva med rosten...16ventilarn bör ha ca 150hk vet att kadett GSI går bra Snabb asså..
 
R

Robin

Att en bil rostar beror väl mest på skötsel samt vart den har gått?. Kör ju själv omkring med min rostfria -87as 740 (dvs årgången före kaross osv galvaniserades).
 

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
Rolig bil för 30k?

Skit i vad det är för märke. Leta efter mycket effekt och 4wd.

Är det tänkt att åka med på sommaren så ska man ha extremt mycket effekt och 4wd.

Enda alternativer till 4wd är bakhjulsdrivet, under förutsättning att bilen är tillverkad i usa, före 1970 och att det sitter en bigblock och diffad bakaxel i den. Är det inte så, så är det uteslutande 4wd som gäller.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Rolig bil för 30k?

Skit i vad det är för märke. Leta efter mycket effekt och 4wd.

Är det tänkt att åka med på sommaren så ska man ha extremt mycket effekt och 4wd.

Enda alternativer till 4wd är bakhjulsdrivet, under förutsättning att bilen är tillverkad i usa, före 1970 och att det sitter en bigblock och diffad bakaxel i den. Är det inte så, så är det uteslutande 4wd som gäller.

Har du körkort?:p

En bil med mycket effekt och 4wd för 30.000 är ett vrak eller kommer strax att bli. Undvik.
 

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Jag hade satsat på en Volvo, går att få väldigt snygga. då har man bakhjulsklös (ev. diff om du köper en 940), en sådan med turbo får du ut ca 200hk+ med ett steg 1 chipp samt att du har råd att hålla igång den !!
Går det överhuvudtaget att hitta driftsäkrare bilar??
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Jag hade satsat på en Volvo, går att få väldigt snygga. då har man bakhjulsklös (ev. diff om du köper en 940), en sådan med turbo får du ut ca 200hk+ med ett steg 1 chipp samt att du har råd att hålla igång den !!
Går det överhuvudtaget att hitta driftsäkrare bilar??
Nej, han ska inte bli volvoraggare, det räcker med dem vi redan har.
Allt har inte med effekt att göra, och vet du har svampig en 80/90tals volvo är? Trafikfara om du har 200 häst med orginal bromsar och väghållningsprylar. (nej, att kapa spiraler räknas inte)
Och nej, en fyrkant går inte att få snygg, tyvärr!

Driftsäkrare bilar? Mazda och toyota.
 
R

Robin

Nej, han ska inte bli volvoraggare, det räcker med dem vi redan har.
Allt har inte med effekt att göra, och vet du har svampig en 80/90tals volvo är? Trafikfara om du har 200 häst med orginal bromsar och väghållningsprylar. (nej, att kapa spiraler räknas inte)
Och nej, en fyrkant går inte att få snygg, tyvärr!

Driftsäkrare bilar? Mazda och toyota.
Volvo har jag inga som helst problem med, kräver dock sin omvårdnad vid lite effektuppbyggnad precis som alla andra bilar byggda för 100hästar med ombyggd motor till den dubbla effekten.