Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

fr33RID3

Medlem
16 dec 2010
32
0
1
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

Nu har jag inte en Freeride, kanske står mer omfattande instruktioner för inkörning av remmen i denna. Citerat direkt ur min instr.bok för Lynx RE-X 2011:

"För en ny drivrem krävs en inkörningsperiod på 50km. Undvik kraftig acceleration/inbromsning, dragning av släp eller körning i hög marschfart".

lägg till att remjusteringen åtminstone på första remmen torde vara gjord av ÅF och knappast behöver justeras (bör behövas justeras) de första 5 milen, så köper jag inte ditt resnoemang, som att alla med problem skulle åka ut i 1m lössnö och ge full mutter med sin splånkans nya Freeride? Låter ju aningen långsökt som förklaring, eller ens delförklaring.

Nu har jag klarat mig exceptionellt bra, men så har jag ju inte exakt samma maskin heller förvisso (freeridern verkar ju råkat extra illa ut).
när jag sköt första remmen "orginalrem" så hade jag kört in den ca 5-7mil den såg riktigt fin ut. när mätaren nåt 13mil så fransa den upp sig....
har alltid kört med ultimax xs remmen 803 på mina gamla lynxar har nu en freeride och inkörningen på denna rem vart puder körning resten av dagen med stum tumme. Den remmen har hållit ända till igår och ca33mil så den remmen är mycket bättre och mycke billigare också
 

fr33RID3

Medlem
16 dec 2010
32
0
1
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

Det värsta med rem problemet på xp chassiet är att nästa alla deras skotrar är byggda för att spöas timmar i sträck visst att man ska köra in remmen osv men man köper inte en 160hk maskin för att man gillar att fisa runt på en pistad led i gångfart.....
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Sv: 800 e-tec (freeride)

Det värsta med rem problemet på xp chassiet är att nästa alla deras skotrar är byggda för att spöas timmar i sträck visst att man ska köra in remmen osv men man köper inte en 160hk maskin för att man gillar att fisa runt på en pistad led i gångfart.....
Håller med det är dåligt av Brp och handlarna att inte ta det här problemet mer på allvar...själv så kör jag en slö TNT 600cc men den tuggade i sig bra många remmar innan jag fick ordning på det...Visst dreva ner sa någon... det hjälpte icke, efter linjering(ut shimsande av sekundären + vrida motorn lite gran) och bort med en massa plast o skit...dreva ner ännu mer skotern gör runt 130-140 nu...upp med håll i kåporna(skydd över m.m)...då vart det bra men va fan....6 remmar+ innan man får ordning på skiten...Brodern har säkert lagt ner 20k+ på remmar till sina Summitar! Ska det va så här?! :nono:

Sen att handlarna inte har hört att någon som har problem är rent skit snacka...sen vill jag inte kasta sten åt något håll.. :) , jag skulle gärna vilja veta HUR många remmar som har sålts de senaste åren...det som jag tycker är roligt är att VISSA EX värkar va bättre linjerade än andra...Rent jävla slarv från BRPs sida. Sista Summiten som brodern har värkar äntligen inte äta rem...sen att stop kudden eller vad man ska säga sitter bättre på vissa så motorn ej rör sig lika mycket spelar också lite in. Sen om det är en 600cc SS/SDI/Kort/Lång 800cc SS/SDI/Kort/Lång/DI värkar inte spela någon roll... orginal matta eller inte..står de fel m.m Så äter de rem om man inte kör som flickor!

Sen REV/XP chassi.... problem på båda chassi typerna...sen kan man undra hur många Remmar som ej har sålt genom handlarna...jag köper mina 803 från USA och de håller bäst åt mig...och ligger e skapligt pris..

Sen om någon säger att det inte finns något problem.. HAHA ge oss pengarna tillbaka för de remmar vi har KÖPT!!!!!!!!.


Sen att inkörning av rem är viktigt...Skit snack...!! DET HJÄLPER ej om BRP ej har linjerat in skotern riktigt!!!
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Sv: 800 e-tec (freeride)

okej tänkte mest vad det var för körning ni haft hittills när remmen hållt sköt min andra rem igår den höll 33mil första 13 jag har snittat 4-4.5 bara lössnökörning
Det jag har kört är väl ingen riktig puder, har inte hunnit med någon resa till något snörikare ställe, men har väl kört i ca 50 cm snö då det varit ospårat inte så mkt att hurra över då man har en freeride men har inte tillgång till mer för tillfället, håller mig sällan till leden om jag inte måste, och har kört mycket pumpgasning och rätt säker på att inkörningsprogrammet och allt vad det nu är har ställt om sig för den har blivit rappare och som piggare på nå sätt dom senaste 10 milen och den drar mindre bensin och olja nu. Jag gissar på att min definitivt inte har gått likadan körning som din :)
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Sv: 800 e-tec (freeride)

nästan lite tragiskt att folk blir nöjd att remmen ser ut som ny efter bara 46 mil :(
det är väl en bra förutsättning att den fortfarande ser bra ut ännu då folk redan har sprängt sin? min granne sprängde sin efter 2 mil och den är ute på blocket nu, och våra är helt identiska förutom att min har vita slp pp och borttagen plastkåpa över variatorn. Är väl inte nöjd bara lite förvånad!
 

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

På min summit höll remmen 51mil innan den fransade sig till okörbart skick. Har nu gjort den seriösaste inkörningen någonsin på nästa rem så får se om den håller. Har kört försiktig led körning tills remmen blivit relativt varm ca 1-1,5 mil därefter låtit den svalna en stund ca 20 min sen upprepat samma sak om och om igen tills jag kört över 50 km, vilket är inkörnings sträckan enligt instruktionsboken. Återstår att se hur långt denna rem kommer att hålla.
 

lomo

Medlem
13 dec 2009
12
0
1
Elverum Norge
Sv: 800 e-tec (freeride)

jeg har kjørt ca 46 mil og tatt 6 stk remmer på min Freeride. 3 stk 377 og 3 stk 391. Så langt har jeg fått dem på garantien , scoootern skal inn og sjekke linjeringen på variatorene denne uka.
Remmene holder så lenge jeg kjører på led men når jeg kjører i løs snø/ pudder så går det ikke lenge før remmen havarerer , uavhengig av hvor langt remmen er innkjørt , har til og med fått en kompis med en 2010 summit til og kjøre inn rem for meg.
Forbanna frustrerende at en ny scooter til nesten 170k ikke kan brukes.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jockegubben och RotaX447 har tillräcklig trovärdighet i mina ögon för att få användas som källa tillsvidare, men de får gärna specificera kompisen, ok om man inte vill hänga ut denne kanske som en remsprängare. såå tja..


våran "kompis"har jag kört i princip varenda gång jag inte har kört själv.
varav ett par av "resorna" har jockegubben varit med.

jag och jocke var med när första remmen small efter 50mil.
ingen av oss var med när 391an började fransa.jag var dock med och skar av fransarna å brände fast dom.

hans maskin drar 4 liter milen.våra drar över 6 vid samma körning.
han vet var gasreglaget sitter dvs.hur i fan den första remmen kunde hålla 50 mil är däremot en gåta?
för vi gillar långa fullgasrepor.

jag tror att bränsleförbrukning och remförbrukning följs åt.
så när nån som kör sin freeride på 2l/mil och smäller remmar så blir jag förvånad.

när man kör som skotern är tänkt till så går det remmar och mer bränsle än 2 liter milen så enkelt är det.snarare 3-4 liter milen(vilket jag anser är riktigt billigt när m8an vill ha 2 lite till.
tacka fan att inte skotern äter rem om man aldrig varvar mer än 7000 rpm .
har man däremot gasen klistrad mot styret en hel dag som vi har så går det rem. ÄVEN på a-c.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jonas Ångman bränner ca 15 remmar om året och är hyfsad irriterad över detta som han anser är ett rent tillverkningsfel på variatorerna. Han kör hårt, troligen hårdare än de flesta, men maskinerna bör hålla för hård körning. Han har diskuterat detta med BRP under årens lopp och de har då menat på att maskinen inte är byggd för den typen av körning. Det blir svårare att hävda med denna nya Freeride, som helt klart marknadsförs för just denna typ av åkning. Och av vad jag kan förstå är den bestyckat med precis samma variatorer och med samma drevning som Jonas tidigare maskin Lynx Rave 800R. Jonas vill ha kontakt med er som har bekymmer för en kommande omfattande artikel om just detta.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

jeg har kjørt ca 46 mil og tatt 6 stk remmer på min Freeride. 3 stk 377 og 3 stk 391. Så langt har jeg fått dem på garantien , scoootern skal inn og sjekke linjeringen på variatorene denne uka.
Remmene holder så lenge jeg kjører på led men når jeg kjører i løs snø/ pudder så går det ikke lenge før remmen havarerer , uavhengig av hvor langt remmen er innkjørt , har til og med fått en kompis med en 2010 summit til og kjøre inn rem for meg.
Forbanna frustrerende at en ny scooter til nesten 170k ikke kan brukes.
Ring Trond Lundberg Alta 45007741
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Sv: 800 e-tec (freeride)

Modigt av er om ni skriver om detta i tidningen!!!
Någon måste börja.
Är på väg att ev. byta upp mig till en 800:a, tyvärr törs jag inte köpa en Freeride pga allt skit.
Så en Polaris eller AC får det bli..
BRP måste nog förstå att det är fler än jag som resonerar på samma sätt.
Om maskinerna funkar såå bra "over there", får dom väl göra en "scandinavium style" på de maskiner de skickar hit, så de håller..
 

ogren

Medlem
26 nov 2010
10
0
1
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag har fått ut 2 nya remmar på garanti utan problem och enligt min Åf så håller Brp på att leta en lösning/förbättring av problemet så lite har dom tagit till sig får man hoppas.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

Modigt av er om ni skriver om detta i tidningen!!!
Någon måste börja.
Är på väg att ev. byta upp mig till en 800:a, tyvärr törs jag inte köpa en Freeride pga allt skit.
Så en Polaris eller AC får det bli..
BRP måste nog förstå att det är fler än jag som resonerar på samma sätt.
Om maskinerna funkar såå bra "over there", får dom väl göra en "scandinavium style" på de maskiner de skickar hit, så de håller..
effektstrypning skulle funka.då får du samma effekt som over there
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Sv: 800 e-tec (freeride)

effektstrypning skulle funka.då får du samma effekt som over there
Effekt strypning funkar inte om det även är 600cc som har samma problem....Suckade lite idag när jag såg att korden hade kommit fram lite idag på remmen igen... Men visst den har gått ca 100-120mil nu så man ska väll inte klaga längre(de andra klarade knappt 50mil innan de förintades)även om det är en Slö 600cc motor. Nästa åtgärd är väll att sätta hocky puckar som motor kuddar så man kanske kan hålla stumt utan att remmen bara klarar 100mil. RotaX447 du får gärna pm mig efter du har kört M8an ca 200mil så får jag veta om det är något som krånglar med den.

Sen att jänkarna inte har några problem kan jag inte hålla med om....
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Sv: 800 e-tec (freeride)

liten update till 50,8 mil och remmen har börjat fransa sig, jag körde in remmen 12 mil också och efter 3 mil puderkörning och mycket stumt så gav remmen efter sig, ska in på linjering till veckan blir att spränga remmen o hämta ut en ny.
 
K

kenth

Sv: 800 e-tec (freeride)

Kör ingen freeride, utan en backcountry X 800e-tec. Har nu passerat 150mil och var uppe i Vemdalen i helgen och körde över 30 mil, var av 50% var lössnö och låååånga fullgasrepor. Remmen ser fin ut!